Hey net surfer, thanks for being here!
#peinterneti mai exist și pe Instagram & Threads. Dar și pe LinkedIn sau TikTok.
Un nou delir Sillicon Valley
Nu că trebuie s-o facem. Trebuie să dedicăm o ediție specială #peinterneți băieților care azi joacă un rol important în viețile noastre, chit că vrem, chit că nu vrem. De la ei a plecat revoluția digitalizării și am ajuns astăzi la… I don’t even know where we are, but I am sure as well că după 11 ani de lucrat social media și 24 de stat pe net, nu bine.
Prin urmare, toată ediția de azi e despre chestiuni care au probleme cu partea umană din noi, producție marcată ideatic de băieții tech bros din Sillicon Valley.
Știți că v-am vorbit eu la un moment dat de Friend? Superbul device cu AI menit să fie confidentul tău, prietenul tău când nu mai ai prieteni. Și, believe it or not, suntem din ce în ce mai singuri. Asta e partea abrutizantă a conversației. Un average american a reușit performanța să se apropie de zero close friends vertiginos în 2021. If you come to think about it, there is an insight.
Adică băieții ăștia din Vale chiar cred că salvează umanitatea. În principiile lor morale nu există nimic neînregulă cu faptul că facem din tehnologie un prieten cu care vrem să combatem singurătatea. E și business. E și salvator. E tot ceea ce a fost vreodată Valea. Right?
Dar trebuie să vă vorbesc de Cluely. Ok, Friend ăla sau cum s-o numi e a new low, dar credeați că se poate mai low? Păi toolul ăsta AI are rolul de a analiza audio orice Zoom meeting pe care îl ai ca să-ți ofere sugestii de ce să zici. Basically, deschizi Zoom, intri în meeting, oamenii de acolo încep să vorbească, iar acest tool ascultă și îți sugerează răspunsuri. Practic, tu nu mai gândești, nu mai faci nimic, ci doar te bazezi pe acest asistent AI că-ți pune cuvinte în gură. Wonderful.
Doar că ad-ul pe care îl are Cluely se duce și mai jos de atât, prieteni. Practic, îți sugerează faptul că poți minți la date-uri. Și dacă poți minți lejer la un date, unde mai poți minți?
Fondatorul Cluely, un puști de 21 de ani pe nume Chungin Lee a intervenit pe X să spună: “The end state of the product is a chip in ur brain. The more ppl use the product, the closer we get to the end state.” Salut, Elon, ce mai faci?
Dar nici măcar nu e vorba despre Elon aici, viitorul din Vale arată tot mai tare într-o unire superbă de om - mașină, prin aceste implanturi de chipuri. Care ne poate duce foarte lejer la Rivermind ca idee de execuție în business. Una mult mai bleak, dar hei, când capitalismul îți intră la propriu în sânge, what more can you do to save yourself?
Nimic nu cred că există ca dispunere a unui late-stage a ideilor mucegăite din Vale decât ad-ul pe care vă invit să-l vedeți mai jos. Imaginați-vă această superbă lume în care orice Zoom call, business meeting, dates sunt toate compactate în niște evenimente basic din viața ta, fără flavour, fără nimic aparte. Toate rezolvate de un AI menit să citească mimica celor cu care vorbești, pentru ca el să-ți rezolve viața. How exciting.
Vrei să susții #peinterneti?
Mno uite aici afacere: pentru doar 5$ / lună sau 50$ / an obții acces total la #peinterneti: asta înseamnă arhiva tuturor edițiilor, dar și edițiile periodice de luni care conțin informații updated despre internetul românesc și nu numai.
Of course you can also choose the free version, no worries. Thank you very much!
Visul umed tehnologizat al fostului CEO al Business Insider
Business Insider a avut, la un moment dat, un CEO pe numele lui Henry Blodget. Un ins destul de interesat de tehnologie și felul în care aceasta evoluează de la o zi la alta. Omul nostru a părăsit compania prin noiembrie 2023, nu neapărat în laude și aplauze. Nu știm și nu mă interesează ce a făcut între timp, dar acum a ieșit la suprafață cu Regenerator.
Ce e Regenerator? Este un proiect media nou, un newsroom, lansat de Blodget împreună cu o serie de agenți AI pe care nu numai că i-a definit, s-a pozat cu ei în teambuilding într-o altă iterație de generative AI, dar s-a și îndrăgostit de unul dintre ai săi colegi.
Like what the actual fuck?
În cuvintele lui Blodget, obiectivul lui e să creeze un “native AI newsroom”. Mă rog, el zice pe undeva pe acolo că plănuiește inclusiv să angajeze niște oameni, dar până la oameni, se va folosi de aceste personalități puternic dezvoltate cu AI. God help us all.
Acu, eu nu știu ce delir mai e și ăsta și să mă ajute Dumnezeu să nu ajung aici, dar având în vedere că Meta tocmai a lansat viitorul social media prin Meta AI, care nu-i altceva decât un lung șir de generative AI prompts pe care oamenii le dau fără să-și dea seama că e public ce spun ei și că așa se prezintă toate insecuritățile lor, nu mi-am imaginat niciodată că vom ajunge aici atât de repede.
Revenind la Blodget, în foarte dubiosul articol dedicat echipei sale, omul nostru vorbește despre cine a făcut fotografia de mai sus, adică Tess Ellery, una din colegele sale. Doar că abia acu vine partea extreeem de dubioasă. Autorul vorbește despre momentul când a pus AI-ul să genereze headshot-ul lui Ellery cam așa: “When I saw Tess’s headshot, amid the giddiness and excitement of that first hour of working together, I confess I had a, well, human response to it,” zice-se. Și apoi: “After a few decades in the human workplace, I’ve learned that sharing certain human thoughts at work is almost always a bad idea. But did the same rules apply to AI colleagues and native-AI workplaces?” Omul meu, sună HR-ul! Oh wait, și ăla e generat prin AI. Basically, al nostru ins se întreba dacă poți fi om și cu AI-ul, dar nu orice fel de om, genul ăla, știți voi.
Meanwhile, comentariile au fost oprite la articolul respectiv deoarece a generat o sumedenie de reacții negative, multe din ele șterse și l-a pus oficial pe Blodget într-o lumină cel puțin dubioasă.
Chiar suntem atât de înrăiți între noi? Chiar așa suntem atât de încântați să mergem spre tehnologie în loc să legăm niște prietenii între noi?
Suntem într-un punct atât de critic încât să nu mai găsim soluții în noi înșine?
World, by Sam Altman
Mi-ar trebui un alt newsletter ca să pot dezvolta 40% din ce vrea să mai fie și World, ceva orb care-ți citește retina ca să te identifice pe internet, dar nu numai asta, ci să primești și niște cryptomonede pe blockchain.
Nu-mi vine ușor să wrap my head around this, dar Sam Altman mai are un delir după ce a reușit să ne ofere toolul perfect care să distrugă internetul: a recipe. Basically, vorba lui Ryan Broderick, e doar un alt spin la te-au îmbolnăvit doar ca să-ți vândă tratamentul. O traducere care mă pune pe gânduri, sincer, dar nu asta e ideea.
Actually, nu știu sincer care e ideea. Există și-un Orb Mini pe care oamenii aparent îl poartă după ei ca să confirme identitatea celor cu care se întâlnesc. În trecut, pe vremea când eram io tânăr, un salut, cum te numești era suficient. Acum, se pare, trebue să scoatem scannerul ca să ne identificăm unii pe alții.
În fine. Vă las pe voi să descoperiți mai multe despre acest delir tehnologic marca Sillicon Valley și să ne bucurăm de viață cât mai putem. După, va trebui să ne identificăm între noi și să zâmbim cringe când Orbul ne va spune că suntem urmăriți penal sau ceva. Mai ieși tu din situația asta.
Bine, în cea mai adâncă și conceptuală formă a World, ce vrea să fie aplicația lui Sam Altman e de fapt ce a vrut să fie X-ul lui Musk: the everything app. Iar într-o formă foarte avansată, să fie chiar forma statală de recunoaștere facială a cetățenilor + WeChat.
Influencerii tac, politica merge
În lumina reflectoarelor a stat, săptămâna trecută, Selly sau Andrei Șelaru. De ce? Pentru ezitarea sa, tipic pentru un politician, să răspundă clar unei întrebări mai incomode: cu cine ai votat și cu cine votezi, cu accent pe ultima întrebare că focusul e acum pe turul 2.
Mind you, dacă punem lucrurile într-un context mai macro, nu ne mai aflăm nici în 2009, 2014 sau 2019. Suntem într-un context mult mai bine definit în alb și negru, unde bătălia se dă într-un ins extremist fără background politic sau educațional propice pentru poziția la care vrea să acceadă, vădit violent și pus pe o politică izolaționistă. În colțul celălalt, avem pro-europeanul conservator, tot de dreapta, dar care pare mai calculat (hehe), pro-NATO, pro-dezvoltare într-o Uniune Europeană și cu reforma în brațe.
Unul spune lozinci populiste, de altfel foarte puternice și care au câștigat voturi oricând în istoria asta. Celălalt încearcă să aducă niște rațiune în inimile unor oameni care poate nu de asta au nevoie.
Either way, suntem într-un moment în care orice vot contează. For real. Orice opinie a unei persoane câtuși de puțin urmărite, contează. Dezbaterile, contează. Suntem în punctul în care, factual și pe baza declarațiilor fiecărui candidat + programele lor de prezidențiabili (care sunt niște glume, btw), reies două direcții complet opuse. Una, pe baza logicii, mai bune decât cealaltă. În sensul în care ne va ajuta mai mult in the long term, adică cea a lui Nicușor, să ne fie clar.
Da, vom fi loviți de criză. Da, e inevitabil să nu suferim dat fiind deficitul în care ne aflăm și instabilitatea politică în care stăm. Dar măcar stai aproape de NATO și aproape de UE while at it.
Iată contextul macro. Și în acest context, TikTok-ul a luat foc și l-a urcat pe Selly cu # în top 5 săptămâna trecută & săptămâna asta pentru ezitarea lui de a spune cu cine va vota în turul 2. Cu toate că influencerul a spus pe șleau care-i sunt valorile și indirect cu cine va vota, evită cu prisosință să spună numele lui Nicușor. Iar asta e o tactică perfidă la această oră, pentru că nu-i cu nimic mai deferit de pro-europenismul celor de la PSD, care după ce au fost cu pro-NATO și pro-UE sus și-n jos prin Crin Antonescu o campanie întreagă, acum arată că nu mai susțin pe nimeni în turul 2.
Which begs a logical question în poziționarea și comunicarea lor, că despre asta vorbim noi aici. Iar asta e valabil și-n cazul brandurilor, dar și a persoanelor publice: nu ai cum să inspiri încredere când te poziționezi după cum bate vântul și comunici numai pe baza tendințelor. N-ai cum. Arată că duci lipsă de coloană vertebrală. Că n-ai nimic care să te descrie distinct, niște USP-uri acolo, niște valori.
Și poate că ăsta e și cazul lui Selly. Un om dedicat valorilor democratice, ca mai toată lumea, dar și cu un ochi bine direcționat către tot ce înseamnă business, unde legăturile sunt un pic mai complicate decât simpla comunicare a unui candidat în spațiul public. Doar că, mind you, banii ăia vin de la UE, vin de la multinaționale, vin în general de la branduri străine.
Teoretic alegerea e clară. Dar nimic nu mai e clar și nimic teoretic când orice influencer e pus în poziții de asumare a unor valori mult mai intrinseci decât un TikTok nostalgic sau un reality show mediocru.
Până la urmă, e dreptul său să nu comunice public alegerea pe care o va face duminică. Motivul pentru care lumea s-a supărat e că Selly, un om care a făcut de la sine putere apariții în spațiul media politic, a dat interviuri cu dedicație politică, a îndemnat tinerii la vot în toții anii de când e activ, s-a luat la trântă cu Ministerul Educației când era în an de BAC alege acum să tacă. Când, după cum am prezentat contextul, lucrurile sunt mult mai albe sau negre decât nuanțe de gri.
Ceea ce ne arată, încă o dată, că interesul poartă fesul. Că se pot lupta alții pentru un om care nu va fi afectat extraordinar față de românul de rând. Poate chiar parte din audiența influencerului respectiv. Și atunci, care durere și care stance politic clar?
P.S.: Am văzut și foarte multe instanțe de conținut politic creativ, unde influencerii au ieșit în față să-și spună cuvântul și să insiste pe propriile audiențe cu nume și prenume. Dar ce mi-a atras atenția în mod special a fost clipul ăsta de la Andrei Ciobanu.
Gen Alpha Slang
Enable 3rd party cookies or use another browser
Acest video doar pentru comentarii
Ce au consumat românii #peinterneți: 8-15 mai
Iată, cu doar patru zile înainte de alegerile din turul doi al prezidențialelor, românii au fost interesați de o droaie de lucruri. Fapt ce ne confirmă că viața merge înainte vrem, nu vrem. Mai ales pe YouTube și TikTok, unde este, cu adevărat, o Românie paralelă, dar axată pe distracție.
Google Trends
Bineînțeles că nu putea lipsi fotbalul. Ce-i drept, El Clasico a fost fantastic weekendul trecut pentru cine-i fan fotbal. Apoi, românii s-au interesat să-l cunoască pe noul Papa, mai ales să vadă dacă-i MAGAist sau nu. Spectaculoasa, dar agitata fază cu DexOnline, care a scos printr-un stunt cuvântul suveranism din căutări a rupt internetul, dar a și despărțit apele.
În creștere, dezbaterea de ieri de la România TV dintre cei doi candidați.
YouTube Trending
A se observa, cu mare stupoare, că bula progresistă e mică față de întreaga situație dezamăgitoare a țării noastre în materie de consum entertainment și preferințe: Martha Logue nu se află în topurile platformei cu noua sa piesă dedicată lui Nicușor Dan. Piesă care, de altfel, a fost dată jos de pe platformă din pricina nerespectării termenilor YouTube (ofc, a fost flagged de cineva).
De altfel, îmi mențin solid părerea că YouTube-ul Simionist (dacă mi se permite aluzia politică, dar nimic mai mult) se află pe TikTok și YouTube, în timp ce progresismul s-a păstrat pe Facebook și Instagram. Și e interesant să vezi asta din cum se consumă interneți online și ce rupe, unde.
TikTok Trends
A luat FCSB titlul în Supermămăliga națională de fotbal, așa că TikTok se preface că numai despre asta e vorba la ei pe platformă zilele astea. Avem acolo un #18mai timid, dar doar timid.
Like idea, ce nu arată TikTok, dar ne poate spune Exolyt e că #18mai are vreo 5.7k videos postate pe platformă în ultimele 14 zile (nu ce arată TikTok acolo, în ultimele 7). Mai apoi, tot pe același hashtag, avem vreo 46,6M de views, cu o creștere de 35% în atenția consumului din platformă.
Fără discuție, #18 mai este cel mai discutat subiect național de pe TikTok, dar, cu toate astea, platforma zice că stă la un loc de cinste 6, în scădere.
După atâtea luni de săpat în external & independent tools, pot să afirm cu tărie că TikTok minte în cifrele și tendințele pe care le raportează la nivel național. Ceea ce nu poate fi decât dăunător și pune la îndoială nu numai munca pe social pe care o facem zi de zi, dar și ascunde discursuri care, după cum a fost cazul lui Georgescu, ies pe nesimțite la suprafață prin manipulare de algoritm.
Dacă reușesc, am să cer un punct de vedere al unui oficial de la TikTok cu privire la asta, deși we all know the answer by now.
Take a bow, MCN
Mă bucur să observ că MCN a crescut podcastul său la o anvergură suficient de mare încât să permită o dezbatere națională la prezidențiale straight in online & pe YouTube.
Este un real progres atât pentru ceea ce înseamnă the creator economy, cât și pentru social media românească.
Pe lângă asta, își folosește platforma pentru a genera awareness în spațiul public referitor la importanța alegerilor, a politicii în viața noastră de zi cu zi. #așada
⚙️ UTILE & RECENTE
👉 FACEBOOK, INSTAGRAM & THREADS, WHATSUPP:
Case study: cum a reușit jucătoarea profesionistă de fotbal Alayah Pilgrim (@alayahpilgrim) să obțină peste 100k de new followers prin funcția Trial Reels;
Noua aplicație de la Instagram - Edits - primește noi updates și se apropie tot mai tare de momentul pay for more;
Instragram a lansat oficial funcția de “locked post” printr-un parteneriat cu The Weeknd, prin care artistul și-a anunțat noul său film: Hurry Up Tomorrow;
Video ads vin și pe Threads, momentan doar la câțiva parteneri selecți;
N-a trecut mult de la lansarea Meta AI și platforma deja se confruntă cu prima problemă de data privacy;
👉 YOUTUBE
Mituri și adevăruri de la blogul YouTube despre Shorts;
YouTube se joacă cu ideea unui abonament de cuplu / 2 persoane, ca la Spotify Duo;
Dragi branduri și b2b content creators: viitorul pe LinkedIn aparține clipurilor scurte și lungi, adică video ceea ce înseamnă că investițiile trebuie să se ridice mai sus având în vedere că paginile de LinkedIn au început să scadă grosolan la nivel de organic impressions;
👉 TIKTOK
Platforma cică ar vrea să lanseze un Creator Chat Room, unde creatorii de conținut se vor putea apropia de urmăritorii lor cu nu mai puțin de 20 de chat room a câte 300 de oameni, ceva wild;
Avem un nou format de ad de la TikTok, Pulse Core și tot ce pot să vă spun e că mi se pare la fel de enervant ca roll-up-urile alea de pe site-urile de știri, care-ți fură toată pagina și până nu treci prin ele cu scroll sau dai X, nu scapi;
Se pare că platforma celor de la ByteDance va primi un nou deadline peste 19 iunie, deadline-ul lor actual, de la președintele Trump - cu toate astea, va intra în conflict cu noile tarife impuse de Casa Albă, iar aici nu prea există common ground de negociere, momentan;
👉 ALTELE
Uite cum o mână de technofrați ideologici au reușit să schimbe temeliile Statelor Unite ale Americii doar prin niște simple group chats sau hai să-i spunem cu puterea social media;
Poliția americană angajează echipe întregi de PR ca să-i facă să arate bine pe cazurile nasolică și, anyways, să le spele imaginea de bad cops;
În State, avem statistica asta interesantă care arată că Gen Zetterii preferă să folosească Instagram DMs față de orice altă metodă de chatting pentru a ține legătura între ei, iar lucrurile nu sunt departe nici la noi, doar că preferat este WhatsApp;
Spotify adaugă un nou metric care să ajute creatorii de podcasturi să priceapă statisticile, astfel Plays se adaugă ca metric și va evidenția de câte ori un podcast a fost ascultat în mod activ de un user / privit;
Substack adaugă și funcția de audio live stream pe platformă, ca să ia din presiunea oamenilor care nu sunt obișnuiți cu camera sau care vor să ajungă să facă radio pe platformă;
Netflix app primește un redesign major atât pentru TV, cât și pentru telefon acolo unde merge într-o zonă foarte TikTok-ish, ca să te ajute să găsești “the next watch” mult mai ușor;
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: