Hey net surfer, thanks for being here!
#peinterneti mai exist și pe Instagram & Threads. Dar și pe LinkedIn sau TikTok. Follow me for… whatever reasons you find intriguing.
Vreau să iau acest moment ca să vă mulțumesc tuturor celor care s-au abonat între timp la newsletter și continuă să-l citească în fiecare joi. Am depășit borna 400. Vă mulțumesc, fr!
Politicianul creator de conținut
Trăim o eră tare interesantă dpdv social media și creatori de conținut. De asta, poate, e cazul să vorbim un pic despre avalanșa asta de politicieni care sunt, mai nou, TikTokers.
Și, poate că e cazul să vorbim un pic de istoria omului din politică care și-a făcut campanie pe social media. Știți cine a fost primul? Nu, nu de la noi. Ci din lume? Barack Obama. Yep, you read that right. Mulțumită lui Obama (thank, Obama) am avut primul candidat ever la prezidențialele din 2007 care a apelat la social media ca să-și facă campanie. El a fost cel care a decis, cu campania lui, să investească în Facebook ca o zonă de influență ce i-ar putea aduce capital politic.
A câștigat acest pariu și a luat Casa Albă. Bineînțeles, la vremea respectivă, ce-a făcut Obama a fost să ruleze niște ads, niște fotografii, niște videos, dar nimic din ceea ce vedem astăzi. Nimic din parasocialitatea conținutului de azi.
Fast forward cu un time machine în România și ajungem la George Simion. El, și nu cred că mă înșel când spun asta, a fost primul politician care și-a construit o bază considerabilă de votanți via social media. Desigur, nu putem să ignorăm caravanele sale prin țară, celebrul autobuz, celebra ședere cu corturile în fața guvernului. Dar, partidul AUR și în speță președintele lui, și-au creat un număr solid de urmăritori și votanți via Facebook. Toate grupurile alea de conspiraționiști, de mame în bucătărie, de vânzări chestii, de umor de baltă, și-au schimbat brusc numele, au predat comunitățile și l-au lăsat pe Simion să-și facă o armată de oameni care acum îi sunt mega loiali.
A fost prima tactică worth mentioning de political social media de la noi din țară.
Ulterior, acest lucru a fost dus la extrem de Călin Georgescu. Care, mai mult decât el fiind un creator de conținut, s-a generat o isterie de amplificare prin omisiune. Georgescu nu a fost creatorul de conținut care să-ți prezinte viața. Care să te ducă în X și Y locuri. Ci a fost acest misterios, cu conferințe de presă video difuzate din propria sufragerie, la care suflarea TikTokărească urmărea cu sufletul la gură. Restul era ca o avalanșă de oameni spălați pe creier care răspândeau mesajele lui. A fost rețeta Simion pe steroizi.
Dacă Simion se vedea în toate clipurile, stătea de vorbă cu oamenii, omul ăsta era într-un turn de fildeș de unde emitea mesaje absurde pe care oamenii le răspândeau la comandă. Fără gândire critică. A fost un experiment social mega scary ale cărui efecte le vom resimți mult timp de aici înainte.
Între aceste episoade, notabil mai este și fostul șef de la ANPC, Horia Constantinescu, care a deschis cutia pandorei TikTok. Principiul pe care acum îl activează Cristian “suspendați activitatea” Popescu Piedone a fost pionierat de Horia Constantinescu, cu celebrele sale razii pe la marile corporații din FMCG. Lucram în PR în mandatul său și nu pot să uit cum era ziua și descinderea cu câte un clip asociat pe TikTok cu intervenția zeului ANPC.
Așadar, ce face acum Piedone nu e cu nimic nou față de ce executa Horia Constantinescu. Este doar o șaradă menită să spele imaginea, să arate că la ANPC se face treabă și să obțină, finalmente, capital politic. ANPC este o vacă foarte bună de muls dpdv conținut pe social. Ai imagini cu impact emoțional, șocant, ai corporațiile care au venit să ne fure țara, ai eroul cu insignă și mantie venit la datorie să ne salveze. E o întreagă poveste de basm fiecare intervenție a lui Piedone, unde albul și negrul, binele și răul se ciocnesc fără semne de întrebare de partea cui e alegătorul.
While Piedone face spectacol, atenția noastră merge și către skibidi Ciolacu, care imediat după eșecul dureros de la prezidențialele anulate din decembrie, a trecut la a face conținut trending pe TikTok. Nimic mai cringe de atât. Dar hei, așa cum am prezentat și aici, a dat roade. Cifrele au crescut considerabil, impresia despre Ciolacu probabil că a crescut și ea în rândul tinerilor. Omul și-a luat Gen Z la creare de conținut pe TikTok și se vede. Dar, din păcate pentru el, nu e neapărat ceea ce un politician ar trebui să facă pe TikTok. E ok să mai faci câte un trend ici și colo, dar Ciolacu e mai aproape de mema asta:
Victor Ponta și Nicușor Dan sunt alți oameni care au pătruns puternic pe TikTok. Deși Nicușor a fost lăudat pentru campania de PR și comunicare ce i-a fost dusă de echipa specializată a lui, eu nu sunt de acord cu ce se întâmplă pe TikTok. Cel puțin clipul ăsta e super cringe. E cam ceea ce face și Ciolacu și dă greș. Mai țineți minte clipul cu felia de pizza și bugetele primăriilor? Ăla e contentul de TikTok pe care un politician îl poate face. Cum și unde își bea cafeaua, când se vede puternic cât de incomod e ceea ce face în fața camerei its not a thing.
Dincolo, prietenul tuturor Victor Ponta, cu șanse reale să ajungă în finala prezidențialelor cu Simion, cam aplică schema Georgescu. Creșterea fulminantă a sa, cu clipuri care combină misteriozitatea și aparițiile TV ale lui Georgescu cu prezența prin diferite locuri a lui Simion face din Ponta un profitor teribil. Ceea ce știm că e. Omul a luat ce a mers de la Georgescu și de la Simion și acum le combină pe amândouă pe TikTok. Does it work? Așa se pare, deși nu neapărat la nivelul lui Nicușor. Dar hei, campania abia a început. Și să nu uităm că Ponta era trending pe nișă, pe TikTok, nu foarte departe de acest moment.




Prin urmare, iată-ne, suntem în plin proces de politizare a social media. Desigur, politicienii trebuiau să fie în online unde s-a mutat piața centrală, dar o etică, o conduită, un mix de uman și demnitar trebuie să existe. Pare că ai noștri politicieni sunt la extreme. Adoră circul, cringe-ul, maximalizarea situațiilor, pendulări de algoritm și tendințe cu care n-au de ce să se asocieze. Pe scurt, nu prea le au cu TikTok-ul, dar știu să facă gălăgie prin cine sunt ei.
Vrei să susții #peinterneti?
Mno uite aici afacere: pentru doar 5$ / lună sau 50$ / an obții acces total la #peinterneti: asta înseamnă arhiva tuturor edițiilor, dar și edițiile periodice de luni care conțin informații updated despre internetul românesc și nu numai.
Of course you can also choose the free version, no worries. Thank you very much!
Cum arată cursa prezidențială pe TikTok?
Am făcut o prostie, c-am văzut că e la modă. M-am dus pe Exolyt să analizez ce candidat la prezidențiale stă mai bine în graficele popularității.
Grafice ce reies din activitatea lor (număr de clipuri postate / în care se vorbește despre ei / în care apar) vs. numărul de views generate de aceste clipuri + numărul de followers care să rezulte bula de comunicare ce-i aparține fiecăruia.
Am să pun doar numărul de views, cele cumulate, dar am să menționez că mulți din ei au un istoric. Gen Simion are un istoric destul de mare cu alegerile, iar la el povestea pe TikTok curge de ceva timp. Same goes for Elena Lasconi.
În fine, deci cum arată topul popularității pe TikTok printre candidații la prezidențialele din mai, anul ăsta?
Atenție, topul nu se ia exclusiv după views, ci după view - clips ratio. Adică o medie care să explice cumva investmentul. Dacă din 3 clipuri, ai făcut milionul, înseamnă că te clasezi mai sus decât cineva care a ajuns la 1.2M, dar din 8 clipuri.
George Simion - 1.1 miliarde views și peste 31K clipuri care îl au ca subiect;*
Elena Lasconi - 668,4 milioane de views din 19,5K clipuri, iar pe noua ei platformă de comunicare #amcurajsafacdreptate (…) avem 50,3K views;*
Nicusor Dan - 176,6 milioane de views din 7,6K clipuri, iar #romaniaonesta adună 21,1M de views;**
Cristian Terhes - 70,7 milioane de views din 960 de clipuri (și mai are un #terhes unde adună peste 90M de views din 2,4K videos, rezultate excepționale pentru cât de puțin s-a postat);*
Victor Ponta - 51 milioane views din doar 1.6K clipuri, dar și 23,7M de views din #romaniapeprimulloc, care este tagline-ul său de campanie;
Crin Antonescu - 83 milioane views, 5.3K clipuri, iar pe #romaniainainte, care e platforma sa de comunicare, are 4,2M de views;
Lavinia Sandru - 1,5M de views cu 53 de clipuri, dar chiar nu e nimic aici de dezbătut;
Daniel Funeriu - 556,7K views din 197 de videos - cineva pare că folosește platforma asta un pic prea onest :))));
Prin urmare, dintre noi veniți, Ponta se descurcă cel mai ok. Primii 4 se bucură de antecedente pe TikTok dpdv campanii de comunicare.
* Toată lumea cu steluță au istoric de campanie pe TikTok de la precedentele prezidențiale anulate.
** Nicușorul are și el istoric de campanie pe TikTok de la Primăria București care i-a adus niște followship.
TikTok e prank d-ăla
Am trecut de 5 aprilie și TikTok rulează fin, în continuare, în Statele Unite. Președintele Trump a prelungit termenul platformei de sociale cu alte 75 de zile, ceea ce înseamnă că oricine va mai putea veni cu o ofertă până pe 19 iunie 2025.
Not far, actually.
Desigur, trecem peste absurditatea faptului că Trump sare cu privirea pentru a doua oară o lege agreată în Congress, PORNITĂ DE EL, CONTINUATĂ ȘI FINALIZATĂ DE DEMOCRAȚI, pentru ca TOT EL să ignore acum totul din disperarea Casei Albe de a pune mâna pe aplicația asta care înseamnă atât de mult pentru americani.
But, of course, și pentru politicienii meschini ai Americii, care au văzut potențialul uriaș pe care algoritmul îl poate aduce în câștigul lor.
Make no mistake, Facebook rămâne și el o armă destul de importantă în manipularea maselor, dar și-a cam ratat obiectivul odată cu scandalul Cambridge Analytics și experimentele politice de prin Bangladesh. Mai apoi, Facebook nu are algoritmul TikTok. Care este un secret de stat. Și motiv pentru care Casa Albă, cu Trump în frunte, îl vrea. Doar că, iată, nu se găsește încă nimeni care să vină cu o ofertă solidă.
Can we wonder why?
Apply cold water…
Încep să mă simt cam internet explorer cu mențiunea asta, dar ce să facem, majoritatea newsletterelor se scriu din timp și-atunci mai ratăm faze d-astea. But better late than sorry.
De scos în evidență acest burn nenorocit din partea Burger King la adresa Mec, care și-a încercat-o cu o schemă de postare tip MAI. Ei bine, au căutat-o la fel de bine cum au găsit-o.
C’mon Wendys, do something
Când s-a anunțat oficial faptul că Wendys vin în România am fost extrem de încântat. Dacă nu știți, Wendys sunt un lanț mare de fast food din State recunoscuți pentru burgers, dar și pentru aciditatea cu care fac social media. Sunt un fel de Ryan Air al fast food-ului.
La nivel de poziționare sunt foarte categorically ironic. Te iau la mișto pe față. Îți dau burn cu orice ocazie. Sunt ironici și autoironici. Atacă competiția și fac mereu aluzie la câte un cultural event sau tendință din internet culture.
E un brand puternic conectat la ce mișcă în jur și e gata să dea muha oricui. Era un timp, înainte de pandemie, pe fostul Twitter, când nu era zi de la Dumnezeu fără să fii roasted by Wendys.
Iar acum, c-am văzut că și-au făcut pagini și au dat drumul la o oarecare comunicare nu pot să nu mă întreb… când o să bubuie Wendys? Știți? Momentan sunt prea calmi, prea cringe, prea în cutia lor.
Sigur, România e și o altfel de piață, dar beeful Burger King - Mec e un exemplu că se practică și la noi. Și oferă prilej de relevanță și altor branduri, prin comentarii. Mai avem glumițe între branduri și serii de conținut ce aparțin unor artiști, gen Tzancă, unde să nu uităm felul în care a trollat Lidl în comentarii.
În fine, deci, coming back to regina dintre burgeri, mă așteptam s-o văd mai agresivă. Mai arogantă. Mai nepăsătoare. Chestiile astea atrag, să știți. They set the tone. Momentan se păstrează la o serie de visuals fooarte basic, niște execuții video foooarte cuminți și … mă rog, nothing like what Wendys în afară. Dar e momentan, cine știe în ce direcție o vor apuca.
Branduri de 1 aprilie
A fost 1 aprilie și, pentru că încercăm să fim mai glumeți decât a ajuns lumea să fie, unele branduri au luat data în serios și au încercat să mai facă o dumă.
Desigur, nu trebuie să uităm că 1 aprilie rămâne o altă dată importantă în festivalul de contextuale al publicitarilor.
Remarc și eu, cu ocazia asta, câteva postări care mi s-au părut chiar bune, nene.




Ce-au consumat românii pe interneți, 3.04 - 10.04
Ce s-a întâmplat în ultima săptămână #peinterneți?
Pe Google vremea a fost top pe volum, dar e și normal. Am plecat la un meeting de client pe soare și am ieșit în ninsoare abundentă. Ce să mai zic.. în rest mult fotbal, prieteni. Că e final de sezon și pariorii forțează.
De remarcat aici faptul că Sergiu Smerea face virals inclusiv pe Shorts, nu doar pe TikTok. Așadar, ce înțelegem de aici? Conținutul bun rupe pe orice platformă pentru care a fost creat ca format. În rest, s-a întors Adi Minune, prieteni.
Dacă vremea e în top hashtags și pe TikTok, știm cu siguranță că încălzirea globală is NOT a thing. Sunt sarcastic, înțelegeți. În rest, Beach, Please și Chris Brown story made the rounds.
O nouă săptămână cu diferite plăci tectonice de conținut consumat, fiecare platformă cu specificul ei.
O animație dubioasă, but ok
Un status bun
Horoscopul în beri
⚙️ UTILE & RECENTE
👉 FACEBOOK, INSTAGRAM & THREADS, WHATSUPP:
Da, mă, deci fiți atenție: iese Mosseri (CEO IG) și zice într-un Reel că în curând apare aplicația de edit video de la Instagram, - Edits, și c-o să fie free, dar mai târziu… tre’ să scoatem bani, prieteni;
Tot de la Mosseri citire pe speța cu multiple Stories upload = less reach, cică și-au dat și ei seama că e o problemă acolo, dar vor vedea când și DACĂ vor putea face ceva ca să remedieze situația;
Uniunea Europeană are legi și-l obligă pe Zucky Zuck să ofere Facebook ad-free, fără obligația unui abonament, iar mister Zucky Zuck face plecăciuni pe la Casa Albă să nu-l mai bată băieții afară;
👉 YOUTUBE
Niște updates importante și pe partea asta, iar unul dintre ele ar fi că oferă creatorilor surse de inspirație direct în YouTube Studio printr-un Brainstorming tool care adună date din comentariile primite la clipurile recente și Quick Saves ca să-ți ofere guidance pe content nou + AI powered hooks pentru economia atenției;
Literalmente 10 metode prin care să faci bani pe YouTube;
Avem funcții noi la prelucrarea Shorts:
Video editor - de acu’ poți să faci pinch and zoom pe clip pentru un edit mai precis, rearanjare de elemente sau să ștergi clipuri;
Editurile tale vor fi automat synced to music;
Template-uri mai simple, în sensul în care poți face upload la toate fișierele deodată + se vor adăuga și noi efecte;
Image stickers & AI stickers, adică poți crea stickers based on images și același lucru doar că generat de AI pe care să le inserezi în Shorts;
Băieții se gândesc aici să reorganizeze felul în care apar clipurile pe feed și în video tab pe baza tendințelor;
Se testează posibilitatea de a posta video carousel pe platformă;
👉 TIKTOK
Băieții de la vânzări se duc pe la agenții să pună presiune pe investiții mai mari în ads că cică platforma nu se duce nicăieri;
Platforma face pași puternici înspre artiști și lansează o nouă zonă de insights dedicată lor, TikTok for Artists;
Poți face highlight pe TikTok Live la comentariile prietenilor tăi;
👉 ALTELE
Modificările pe hate speech la terms & conditions pe YouTube, cu privire la gen provoacă discuții în sfera LGBTQ+;
Zuckerberg face drumuri constante la Casa Albă ca să-l roage pe Trump să-l scape de antitrust lawsuit, unde se aude că procurorii au un caz foarte bun să-i desființeze firma băiatului sociopat și să-l lase fără WhatsApp și Instagram;
Este anul, luna și noua platformă cu lipici la Gen Z, dar de data asta vorbim despre un OG al social media, Tumblr, care aparent câștigă tot mai mult teren pentru Zetteri;
Un articol debatable de opinie prin care se afirmă că viitorul Creator Economy va aparține creatorilor care se transformă în studio-uri de producție (gen Selly sau Mr Beast) și fac long form content pe YouTube;
Începe Substack s-o ia pe arătură? It sure looks like it, fiindcă tocmai a lansat un live feed video pe stilul TikTok și împinge foarte tare să ajungă the everything social app, cu live video productions de la creatori, newsletters, social hub cu acel Notes feed, pe scurt, here’s my hot take: Substack vrea să devină noul, improved Facebook;
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: