Vrei să $usții #peinterneti?
Poți da un like, un share sau să te abonezi cu 5$ / lună. Primești acces la toată arhiva newsletterului și resurse marcomm bi-lunare în articolul dedicat de luni.
Trebuie să facem sfera să se-nvârtă
Dragi oameni din marcomm și de #peinterneți, trebuie să vorbim despre Nibiru. Bineînțeles, n-am nici cea mai mică cunoștință tehnică sau de producție pentru a putea dezbate proiectul în ansamblul său. Și nici nu-mi doresc. Dar poate e bine să vorbim un pic despre lansare. Despre comunicare. Despre brand. Că doar asta facem aici, nu?
Nu știu dacă ați observat, dar Selly a prins foarte bine din zbor o chestie de bază: markerii vizuali. Și-a antrenat flexul foarte bine pe Beach,Please unde triunghiul ăla întors a devenit un trademark al festivalului și un mod de asociere foarte facil. Dacă vreun tânăr de 16-25 de ani vede un triunghi întors, nu m-aș mira ca primul său gând să fie către Beach,Please.
Și asta apreciez. Real, real să știi să faci un trademark din nimic e chiar o realizare. Pentru că, în transparența lucrurilor imediate, nici Nibiru nu-i vreo cioacă mai mare decât festivalul la nivel de arhitectură de brand.
Față de Beach,Please, Nibiru are alte elemente menite să-l facă interesant. Dacă întregul litoral românesc e plin de stațiuni cu nume preluate din sistemul solar, Nibiru e aici să însemne altceva. Nu știm dacă oamenii din spatele arhitecturii de brand și a namingului au luat vreun pic în considerare această teorie a conspirației / doomsday event cu aceeași denumire menit să aducă sfârșitul Pământului, dar în orice caz adaugă un strop de lore interesului acordat brandului.
Sau poate fi, of course, și efort minimal în research, grabă sau nepăsare. Unless e foarte intentional, mi se pare zero effort. Și știți care e faza frumoasă aici? Că pot susține orice. Pentru că în orice caz, ies pe pozitiv. Pot chiar să nu le pese pentru că “vezi grandiozitatea proiectului”.
Prin urmare, Nibiru este o planetă fictivă menită să adauge litoralului ceea ce îi lipsește sau poate să-l distrugă total, dacă e să continuăm firul comic al teoriei conspirației de mai sus. Să pună capăt litorarului așa cum îl știm azi, which might have a sense din conferința foarte Steve Jobish susținută de Selly la One.
Dar așa cum a fost clădit Beach,Please este clădit și Nibiru. Un fel de toate pentru toți, unde aspiraționalul, spectacolul, divertismentul filtrat și mediat de FOMO-ului digital fac diferența. Pentru că all in all, Beach,Please nu este un festival în adevăratul sens al cuvântului. Mergi oriunde în Europa la un festival și-ți garantez că, prin comparație, festivalul lui Selly devine altceva. Un driver de FOMO și consumerism axat pe nume mari înghesuite pe două scene cu 99,9% turație maximă a brandurilor. Prin urmare, eu nu aș considera Beach,Please festival, cum nu aș considera nici Nibiru o stațiune, ci sunt drivere de FOMO.
Ele au fost gândite de la bun început să producă șoc, outrage, interes, curiozitate, dorință, lush, aspirație via social media. Cum? Aici intră în scenă motorul Global, cu toți artiștii și influencerii pe care-i are. Cea mai mare casă de management artistic intră în scenă și face ceea ce orice astfel de proiect are nevoie: promovare prin creatori de conținut.
Lansarea Beach,Please cu celebrul moment cu Ernest (de la Ochii din Umbră) a fost o lansare mult mai memorabilă decât Nibiru. Nibiru n-a fost altceva decât crearea unui suprem FOMO având deja o armată de oameni foarte cunoscuți și urmăriți în online, astfel încât să genereze inclusiv UGC (schimbarea pozei de profil la utilizatori oarecare de IG) + faptul că s-a folosit platforma Beach,Please pentru promovare. De asta vedeam liceeni cu poze cu planeta la profil, care se vrea a fi o stațiune de lux, premium, dar și pentru tot românul.
Dacă e un lucru despre Nibiru care it puzzles me, e dezinteresul total la zgomotul de fund, la targetarea haotică, la planul grandios, la tot ce înseamnă comentarii laterale. Overall, nici lansarea, nici conferința nu reprezintă ceva wow pentru un om cu o oarecare experiență în domeniul comunicării. Este un sincer “hai să vedem”, dar mai mult nimic.
Atât lansarea în social, cât și conferința ulterioară sunt lucruri care s-au mai făcut de N ori în istoria comunicării. Avantajul pe care proiectul îl are sunt numele din spate și armata de artiști și celebrities pe care o poate activa oricând pentru a da bine. Pentru a populariza.
E un proiect în stare incipientă și da, rămân la impresia de mai sus cu “hai să vedem”. Atât la nivel de comunicare, cât și restul chestiunilor implicate. Până aici, nu văd decât FOMO, un proiect social media & digitally driven 100% și, poate, o utopie socială așa cum se mai imaginează prin America tehnofeudelistă.
Chiar dacă risc să mă repet, vreau doar să menționez cât de bine (în ciuda eticii, poate), manevrează masele Selly cu ajutorul social media. Și cât de bine a înțeles ce se ascunde în spatele algoritmilor. În acest moment, nu există niciun eveniment în România, ba chiar risc să cred că nici prin Europa, care să ridice standardele FOMO-ului atât de sus precum o face Selly cu proiectele sale. E almost like a drug pentru cei tineri. Iar pe spatele acestui FOMO se ridică un cult al personalității teribil, which might be the problematic part in the future.
HANGING BY A TREND
But we gotta give it to Selly, pentru că Nibiru a născut niște momente extrem de cringe în social media. Niște postări al căror rost nu l-am diclit altfel decât negativ față de ambiția proiectului discutat. Mai întâi, a venit clubul bucureștean Apollo să facă o glumiță cu planeta lor din mijlocul ringului de dans. O asociere cel mult forțată, o glumiță cel mult performativă și o încercare de spike la nivel de vizibilitate. Să zicem, treacă.
Dar, poate cel mai inutil moment creat în social a fost de clubul Expirat. Moving to Nibiru? Really? Pe lângă faptul că nimeni n-a tratat postarea ca pe o glumă, majoritatea oamenilor chiar au înțeles și i-au susținut pe oameni să facă ce este mai sănătos pentru business-ul lor. Which is funny, pentru că inclusiv suporterii tăi îți zic că “bă, poate e mai ok să te muți acolo ca să mai trăiești niște ani” which is sad and real at the same time.
Practic, dintr-o postare glumiță Expirat s-a trezit că face sondare de teren fără să vrea. Și poate că a aflat niște chestii mai dure cu ocazia asta. Când au revenit asupra subiectului, să spună c-au glumit, toată lumea a fost “aaaa nebunilor, știam noi că nu ne lăsați”. And that says a lot, actually.
Bine, Expirat nu este la prima aventură cu genul ăsta de postări. Țin minte c-au mai făcut-o în trecut pe diferite trenduri.
Either way, vă spun sincer, eu nu gust genul ăsta de comunicări. Call me what u want, pot să fiu eu acel life of the party. Dar e inutil. Cu toate astea au atras cifre? Normal. Au atras engagement? Normal. Se poate considera că și-au atins obiectivul? Normal. E trist? Poate doar din punctul meu de vedere.
All in all, rămâne să vedem.
Instagram face modificări masive
Platforma lui Mosseri a făcut încă un pas important înspre TikTokificarea experienței, mai ales dacă luăm în calcul faptul că TikTok nu mai are mult de trăit în State. Dacă nu e cumpărat de cineva by September, it’s gone.
Dar să revenim la Instagram.
CE S-A MODIFICAT?
Cam multe, aș îndrăzni să zic. Hai să începem cu funcția de Reposts. După multe speculații, Instagram face pasul cel mare și dă drumul, deodată & global, la posibilitatea de a da repost la orice format de feed: carousel, single photo sau Reel.
Odată cu implementarea acestei funcții s-au modificat niște lucruri în platformă. Prima este crearea unui tab dedicat de Reposts în cadrul tuturor profilelor de Instagram. Acolo se vor strânge toate reposturile pe care le dăm, exact așa cum avem și pe TikTok. Prin urmare, nimic nou. E literalmente un copy paste de pe platforma ByteDance.
Mai departe, dacă mergeți în tabul de Reel, o să vedeți două secțiuni: unul cum ar veni For You, iar altul cu prieteni unde veți vedea atât reposts de la prieteni, cât și postările lor. Din nou, same old TikTok move.
But what about the implications?
Bun venit la un nou KPI: REPOST. Despre el se vor scrie mailuri, briefuri, va fi cerut expres de client, va crea traume, nefericiri, dar și, poate pentru prima dată, amplificarea unor subiecte mai mult decât prin share la Story.
Puterea unui repost este mai mare decât share-ul la Story. Pentru că e public (dacă și contul e public) și pentru că generează impresii la conținutul original. Basically e un fel de grămada cere vârf. Cu oricare repost dat, clipul respectiv e împins în feedul celui care a dat repost și așa mai departe.
Prin urmare, mă aștept ca în perioada următoare, Instagram să joace un rol mai important în internet culture-ul românesc atunci când vine vorba de viralizarea unor subiecte. Pentru că pe Instagram, în acest moment, se concentrează toată crema alternativă a societății românești. De exemplu, despre protestele pro-Palestina am aflat mai multe de pe IG, decât FB. Same goes pentru protestele anti-femicid. Ei bine, ele vor avea un glas mai puternic cu funcția asta, just giving some examples.
Dar, at the same time, va fi folosit intens și pentru giveaways și sporirea altor subiecte mai puțin fericite. Sau etice.
O altă parte de menționat la aceste Reposts este că toate cifrele din oricare repost se acumulează postării originale. Deci orice view în plus venit de la un repost o să-l poți vedea în insights-urile postării tale.
Și dacă tot vorbim de INSIGHTS, hai că am și aici niște vorbe.
Un prim lucru worth mentioning e faptul că de acum înainte avem un deep dive pe niște formate despre care nu știam prea multe. Precum, în cazul Reelurilor, vom putea vedea, procentual, la ce moment în timp din Reel s-au înregistrat cele mai multe likes. Asta poate spune ceva despre content breakdown.
De asemenea, același lucru se va aplica și formatului carousel. Vom putea vedea când anume s-a dat like la postare. Ce imagine din carousel a convins privitorul să interacționeze. Asta te poate ajuta, mai departe, la reordonarea carouselului în funcție de best performing photo.
Avem, finally, și post-level demographics. Să vedem și noi, la nivel de postare, ce grupe de vârstă au interacționat, la câți dintre ei a ajuns postarea, ce sex au și de unde sunt. E interesant mai ales pentru giveaways, postări amplificate sau geo-targeting.
Finally, o să putem vedea și care-i top contentul de pe profil care a produs cele mai multe follows. E util pentru că e genul de content pe care, ulterior, îl poți transforma în trial reel și să ieși cu el exact către o audiență care nu te urmărește cu șansa de a-ți spori numărul de urmăritori.
Sunt toate legate între ele și le consider niște adiții foarte utile.
BONUS: De acum încolo, postările de Meta (FB + IG) sunt indexate în Google. Ceea ce înseamnă un argument în plus la folosirea unor captions mai lungi care să crească discoverability-ul în Google. Pe lângă asta, avem și-o hartă pe IG unde dacă dai share, prietenii te pot vedea unde ești în oraș. Sigur, poți împărtăși informația asta doar cu prietenii cu care alegi s-o faci.
OpenAI lansează GPT-5, iar CNN vorbește despre extincția umanității thanks to AGI
Săptămâna trecută am avut un nou moment în care antreprenorii, investitorii și tech bros au lăcrimat senzual, pentru că Open AI au anunțat GPT-5, un nou pas spre AGI, cu funcționalități și facilități noi.
N-are sens să privim spre cele peste 60 de minute de prezentare, pentru că unii oameni chiar fac God’s work, cum sunt cei de la CNET care au prescurtat totul la doar 11 minute esențiale. Oricum, nu știu ce mă înfricoșează mai tare, faptul că oamenii poartă pulovere în toiul verii sau mișcările robotice ale lui Sam Altman care zici că se pregătește să intre în his robotic era.
Either way, printre cele mai discutate funcții sunt app on-demand, basically faci o aplicație from scratch cu GPT pe baza a ce ai tu nevoie. Which can be interesting.
Ah, v-am promis bucata aia de la CNN, here you go:
Ce-au mai consumat românii #peinterneți în ultima săptămână
Nu-mi dau seama dacă e doar impresia mea, dar tendințele de săptămâna asta vorbesc foarte mult despre o deconectare. Așa cum Bucureștiul pare mai gol ca niciodată de vreo 2-3 săptămăni încoace, cam așa e și internetul.
În afara festivalurilor mari care sunt ongoing, mă rog, care s-au întâmplat weekendul trecut, nimic nu vorbește cum că ceva s-a întâmplat major pe internet. Că e ceva ce ne-a luat pe toți cu asalt.
Par egzample, pe TikTok lucrurile cam așa se prezintă în ultimele 7 zile cu top 10 tendințe. Untold domină chartul, cu a 10-a ediție care tocmai s-a încheiat. Tot legat de Untold e și Anyma, care a dezamăgit crunt la show-ul de la festival și s-a lăsat cu multe ironii pe net. Basically, oamenii s-au dus să vadă un show excepțional de visuals și au rămas cu Winamp visualisation.
Tot pe TikTok mai e worth mentioning Slobozia, pe care o pot lega la un trend de discuție doar prin prisma faptului că a bătut FCSB în deplasare. O premieră istorică pentru clubul din Bărăgan. Iar Martin Garrix a lansat un tribut Avicii extrem de lăudat.
Pe Google avem foarte mult fotbal, că biletele alea la pariuri nu se fac singure. Dincolo de asta, avem un uriaș fake news global cu o traineriță de orcas (Jessica Radcliffe) care ar fi fost atacată și omorâtă de animal. Cu clip făcut mizerabil în AI etc. Ofc fake news. Insula Iubirii care e ongoing și Radu Budeanu care a achiziționat G4Media sunt alte subiecte de discuție, dar mici în volumele de căutare.
De altfel, după interes, e cam pauză. Lumea e în vacanță.
De rumegat în ideea apariției de Repost de la IG
Păi voi credeați că Edits e doar așa, ca utilitate?
Folosiți noua aplicație de la Instagram, Edits, pentru postat de Reels în app. Nu-i vorba că-i utilă, dar era normal că în push-ul nebun de business pe care Instagram o face cu această aplicație, un incentive puternic era reprezentat de performanța mai bună în algoritm. Click pe imagine dacă doriți să citiți.
Ratonii știu să facă un singur lucru…
⚙️ UTILE & RECENTE
👉 FACEBOOK, INSTAGRAM & THREADS:
Sigur dacă lucrați în social ar trebui să vă intereseze cum marchează Instagram tipurile de format, astfel încât să țintiți anumite audiențe;
Tot aici s-a adăugat și Recaps, pentru creatorii de conținut, care-i un fel de monthly digest care-ți spune pe main KPIs cum s-a performat în luna respectivă;
Dacă postezi des din haosul intitulat Meta Business Suite, află că de acum poți s-o faci cu clipuri și poze în aceeași postare, adică mixed media;
Get this: Meta se laudă cu rezultate îmbunătățite în materie de content thanks to AI, după care au achiziționat o companie care e specializată în AI care imită emoții și mimică, iar o instanță judecătorească din California a stabilit că Meta s-a uitat ilegal în date despre menstruația la femei… link all those three to get a grip on the future;
Poți face custom stickers cu Messenger de acum înainte;
👉 YOUTUBE
Platforma testează posibilitatea de a colabora la un video nu doar prin simpla apariție, ci și oficial ca funcție, iar clipul va fi promovat pe ambele canale ale creatorilor;
Show-urile de pe platformă primesc un nou look a la Netflix, fapt ce le aduce un pic de atractivitate mai ales pe TV;
Hopa, avem un shift? În UK, britanicii de peste 50 de ani încep să se întoarcă tot mai tare către YouTube și renunță la TV-ul tradițional;
Aici nu avem prea multe noutăți în afara acestui studiu care indică faptul că la nivel de CEOs se postează cu 52% mai mult în ultimii doi ani, iar overall în b2b marketing avem o creștere a conținutului pe platformă cu 41%;
Au încercat să facă un feed ca la Facebook, dar nu le-a ieșit și au renunțat;
👉 TIKTOK
Dacă ești vreun profesionist în ceva, poți adăuga serviciul la care ești specializat în bio-ul din tău din timpul unui live ca să atragi leads;
Google Image search s-ar putea să aibă un nou competitor;
👉 CONEXE
Utilizatorii se întreabă lucruri de privacy în legătură cu Instagram Maps, și uite aici un tips and tricks de cum să te protejezi;
S-au adunat vreo 20 de miliarde de dolari dați la creatori de conținut prin intermediul Patreon și mă gândesc serios dacă nu ar fi asta o metodă mai bună și pentru acest newsletter, în sensul în care să trecem la ceva mai punctual, nu recurent;
Influencer marketing se pare că se află undeva între search și social, pentru că le poate cumva suplini pe ambele in a way;
Uite un timeline mișto cu ultimii 25 de ani de marketing;
Cât te costă un influencer cu livrabile identice? Depinde de pile, relații, cunoștințe, brand etc. Adică nu există un preț standard, iar asta se întâmplă în USA, că la noi….;
Începe atacul Statelor Unite la adresa DSA, actul care protejează Uniunea Europeană de mizeriile pe care le fac platformele sociale prin lipsa acestora de transparență cu datele noastre;
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: