Monday Briefing #9 - 17.11.2025
Group chat cu AI, legea majoratului digital, diVine și multe altele
Susține #peinterneți
PeInterneți e newsletterul care-ți dă poke de două ori pe săptămână: luni cu Monday Briefing (moka) și joi cu deep dive în marcomm & internet culture (paid). 5 coco / lună te costă full access if you wanna. Altfel, no worries, enjoy Monday!
📂 Monday Briefing #9 - 17.11.2025
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 Vine reînvie și se transformă în diVine, social app anti AI
🔎 ChatGPT Group Chat
🔎 Legea majoratului digital trece de parlament
🤔 Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
🆕 Prietenul nostru din group chat, AI-ul
Chat GPT a anunțat că testează o funcție care să permită utilizatorilor să facă group chat alături de AI. Basically, same old aplicație de messenger unde ai un grup de prieteni, doar că alături se află și AI-ul. Partea și mai interesantă e că AI-ul va interveni în discuțiile grupului doar atunci când e engaged by someone (adică în scris i se cere ceva) sau intervine el după cum interpretează contextul conversației. Adică cu nimic mai diferit față de noi restul, doar că el va fi the smart kid in the room.
Gândiți-vă acum, la nivel de advertising, ce înseamnă asta. Basically TOT internetul la nivel informațional va fi cu tine, și prietenii tăi, în chat. Vei putea afla lucruri (bineînțeles la latitudinea ta cât le vei crede, dar recomand verificare) în timp real, în chat, de la bot. Vei primi recomandări de produse (poate e un group chat de zi de naștere și nu știți ce cadou să luați) și multe altele. This is insane, dar face parte din dicteul intim, privat în care ne vom desfășura viața online în viitor.
Basically, în ritmul ăsta, internetul așa cum îl știm astăzi va deveni obsolete.
Într-o eră dictată de generative AI, Jack Dorsey (fondatorul Twitter) pune pe picioare aplicația diVine, care nu este altceva decât reînvierea fostului Vine, un predecesor al TikTok. Astfel, el a achiziționat întreaga arhivă de 100.000 de clipuri de 6 secunde, în loop, care au făcut senzație pe fosta aplicație, prin 2014-2016. Mai mult decât atât, creatorii acestor clipuri sunt invitați în aplicație să-și facă cont și să intre în posesia lor de drept.
Spre deosebire de actualele rețele sociale, diVine își propune să nu permită clipuri generate cu AI. Ele vor fi flagged și date jos instant prin sisteme de detectare. Astfel, aplicația se va baza pe clipuri de 6 secunde făcute pe de-a-ntregul de oameni. Aplicația Vine a aparținut Twitter și a fost achiziționată de fosta platformă de micro-blogging, dar n-a avut priză la public și a fost pusă pe linie moartă. Acum revine cu și mai multe facilități pentru creatori, cu scopul de a reda o parte a internetului pe care azi cu greu o mai putem recunoaște.
Poate diVine să fie prima aplicație de social media contra curentului AI? Poate fi ea prima aplicație human driven care să concureze cu spațiul populat de boți și AI? Vom vedea. Dar este prima acțiune de acest gen, menită să călărească valul anti generative AI and I am here for it.
🆕 Legea majoratului digital trece de parlament
O lege destul de discutată și, evident, prost redactată a trecut de parlamentul României și merge la promulgare la Președinte. Dacă cel din urmă nu o întoarce în parlament, ea va intra în vigoare începând cu anul viitor (??). Ce prevede legea? Ca orice minor până în vârsta de 16 ani să aibă acces la marile platforme ale internetului doar cu acord parental.
Mai mult decât atât, pentru restul populației de internet și reale a României, accesul la platforme se va face prin confirmarea identității. Basically cam ce se întâmplă prin China în The Great Firewall. Doar că aici sunt câteva probleme…
Platformele vor trebui să se conformeze cerințelor statului, dar vor dori asta? Toate? Inclusiv cele de prin alte zone non-europene de pe glob?
Cât de bine se poate implementa tehnic aceste lucruri, având în vedere că spre deosebire de China, noi nu suntem izolați, facem parte din UE și dintr-un internet european? Până unde se extinde asta?
Mai precis, datele astea cum comunică și cât de safe sunt în sistem? Cât de ușor se poate fura identitatea?
Cine mai are acces la aceste date? Cum vor fi folosite ele? Ce garanție există?
Dacă tot facem această lege, va exista și-un recensământ al conturilor reale din social media?
Singura parte bună a acestei legi, pe care o susțin, este asocierea identității reale față de contul de social media. Având în vedere experiența alegerilor trecute, a boților care sunt cu duiumul, prefer să avem o evidență mai clară a conturilor reale vs. cele fake, chiar dacă asta înseamnă prin asocierea cu identitatea reală via un document oficial de legătură. Doar că asta e singura parte bună e acestei legi, cu toate că mi-e greu s-o văd în implementare…
Platforma celor de la ByteDance au semnat un acord cu iHeart Radio în Statele Unite pentru a genera un radio oficial al TikTok unde creatori din platformă pun muzică, iar o serie de podcasts vor fi exclusiv difuzate acolo.
Trei noi studio-uri vor apărea pe teritoriul SUA, co-branded între cele două companii de unde se va putea produce conținut audio și video de tip podcast, unde creatorii de pe TikTok vor putea veni să creeze conținut ce va fi difuzat, ulterior, pe cele două platforme. Mai mult, TikTok Radio se va transmite pe iHeart app și va fi un melanj între personalitățile radio ale companiei și creatori de pe TikTok, cu muzică trending din platformă.
Știrea asta mai degrabă spune multe despre conținutul favorit de consumat la nivel video, dacă ar fi să-ți acorzi ceva mai multă atenție. Podcasturile, iar mai nou newsletterele par să prindă tot mai mult teren și la noi.
🆕 WhatsApp își ia bucată de la Comisia Europeană
Comisia Europeană a anunțat Meta, pe speța WhatsApp, că noua funcționalitate de Open Channels (Broadcast Channels) din cadrul aplicației intră sub incidența Digital Services Act ca “Very Large Online Platforms” și trebuie să aplice reguli de moderare mult mai stricte, exact așa cum se cere la Facebook sau Instagram. Meta considera că WhatsApp este o metodă bună de penetrare a Uniunii Europene la nivel de consum tocmai pentru că e considerată o aplicație de mesagerie privată. Doar că această recentă funcționalitate e utilizată de personalități, trusturi de știri, canale de retail etc, prin urmare trebuie să ia act de faptul că se pot răspândi tot soiul de fake information prin ele, fiind amplificatoare de tip one-way care pot genera propagandă în masă. Și e kinda true.
🆕 Oricine poate să dea share la story-ul tău?
Instagram pare că testează o funcționalitate prin care oricine va putea să dea share la story la story-ul tău. Nu știu dacă m-am făcut înțeles, pun și-un screenshot mai jos, dar ideea mi se pare ok pentru branduri, less ok pentru conturile personale. Oricum vei putea alege dacă lași ca story-urile tale să fie distribuite de alții la ei pe conturi sau nu.
🆕 Tiktok a lansat oficial Bulletin Boards
Am vorbit despre ele și aici, dar acum e oficial. Dacă Instagram și Facebook au Broadcast Channels, acum și TikTok are unul. Spre deosebire de cerințele Meta, unde trebuie să ai peste 5k followers ca să deschizi un channel, la TikTok lucrurile sunt mai directe: s-a lansat global, trebuie să ai peste 18 ani și peste 50k followers.
Chiar dacă pare muncă în plus, în acest moment cred cu tărie că cele mai bune locuri de fidelizare a unei comunități, de brand building și brand trust, rămân aceste canale semi-private unde te poți alătura pentru “exclusive content”.
🆕 YouTube mai face un pas spre Netflix
Într-un eveniment de tip Hollywood, la New York, YouTube și-a anunțat grila de iarnă - primăvară menită să îmbunătățească experiența de tip Netflix pe platformă. Știm că investiția YouTube as of late este să ne țină în canapea cât mai mult timp, cu focus pe unelte puse în mâinile creatorilor din platformă.
Astfel, un nou comedy special Trevor Noah vine la el pe canal la final de lună, dar și o emisiune de tip late night show denumită Outside Tonight, ce se va transmite săptămânal pe platformă în regim live din primăvara anului viitor. Bineînțeles sunt multe noutăți pe link, dar ce e interesant e că YouTube creează un mega eveniment, invită advertisers și lumea bună media ca să le prezinte o grilă făcută entirely de creatori de conținut, LA EI PE CANAL și promovați de platformă. A platform acting exactly as a platform.
🤔 Personalizarea algoritmilor
Trecem la o nouă etapă în finalul erei social pe internet. Încă de la ediția precedentă de joi, am direcționat conversația mai mult înspre media algoritmică decât social. Atât comportamentul, cât și felul în care consumăm internet pe “social” media, face ca lucrurile să nu mai fie atât de “social”.
Algoritmii sunt cei care ne dictează ceea ce consumăm zilnic. Cum? Printr-o serie de semnale pe care noi le transmitem lor și reies din felul cum consumăm conținut: timpul petrecut pe o postare, engagementul, căutările, distribuirile etc. Toate astea dau de înțeles algoritmilor că suntem interesați de ceva.
Ei bine, după ce au fost rafinate cu mai mult sau mai puțin succes pentru fiecare dintre noi, dar overall prin ignorarea comentariilor majorității (schimbarea la the old, chronologic ways, based on friends), iată că următorul pas pentru care, cel puțin marile platforme vor să mai câștige niște timp este personalizarea algoritmului.
Toate statisticile indică lucruri nu foarte pozitive pentru ce a mai rămas din social media, așa cum o știm de aproape 20 de ani încoace. Am scris despre asta aici și am menționat că în Vest lucrurile stau și mai rău decât la noi.
Aceste statistici să nu credeți că nu sunt văzute mult mai în ansamblu, dar și-n detaliu de către ownerii acestor platforme. Astfel că “inovația” pe care au născocit-o acum este: fă-ți tu propriul algoritm pe platformă. Un fel de: a, deci noi suntem proști că nu-ți dăm ce vrei? Bine, ia tu frumos și spune-i algoritmului ce vrei și el o să-ți dea.
Treaba a început timid pe Threads, ca un mega test. Ce să vezi, a funcționat. Iar acum se mută în Instagram, iar după IG va urma Facebook. Pe de altă parte, X-ul lui Musk face același lucru, cu posibilitatea de a-i transmite în timp real lui Grok ce modificări să facă algoritmului tău.
Cum va funcționa?
Din ce putem înțelege din testele de pe Threads, va exista un cont ce va aparține algoritmului unde vei putea transmite semnale oricând dorești să schimbi ceva sau să faci fine tuning. Pe lângă asta, în setări vei putea selecta o serie de categorii de interes pentru tine care să dezvolte algoritmul tău, deși e mult spus. E doar o variabilă din algoritmul mare, care poate să fie, de fapt, identic cu alte milioane.
Cine suferă aici?
Păi brandurile. Of course, Meta nu a spus cum va rezolva situația asta sau cum va face brandurile să se integreze în aceste algoritmuri personalizate dincolo de performance media. Basically, ce ne transmite această modificare e după cum urmează:
Cine știe să facă content as a creator and acts like a creator might have a chance on organic social (bineînțeles, transmite tu asta unui b2b care vrea musai să comunice și pe Facebook.. că șansele îi sunt NULE);
Cine NU știe să facă content ca un creator și să se comporte ca un creator (asta înseamnă investiție), will probably become obsolete din punct de vedere organic social;
Ce vreau să spun?
Your Ryan Airs, RedBulls, GoPros, DJIs, Lidls, Oatlys etc nu vor avea nicio problemă în a comunica în noua configurație algoritmică. De ce? Ei nu produc content care să vândă, care să facă publicitate musai produsului. Ci deschid conversații culturale. Investesc bugete în conținut care să se muleze pe acele mari categorii algoritmice, unde primesc o clasificare și sunt inserate în feeds pe baza a ceea ce produc.
Se comportă și creează ca niște creatori de conținut. Sunt media powerhouses și au niște direcții clare de social approach.
Desigur, nu toate brandurile pot comunica așa cum o fac cele menționate, dar aici intervine noul challenge pe următorii ani: trebuie să găsești relevanța într-o cantitate mult mai mare și mult mai diversă față de audiența țintă. Practic, trebuie să mulțumești categoriile algoritmului și să deservești plăcerii de consum a utilizatorilor. Asta înseamnă un grad mult mai înalt de relevanță și apreciere a landscape-ului digital de moment.
O investiție mai mare pe video și, de fapt, o privire mai degrabă de creator de conținut decât de business. Ba chiar, think Netflix style: cum pot să fac un pilon să fie consumat ca pe-un serial Netflix și din acel moment devii relevant algoritmului și dai și-un spin creativ comunicării de brand.
România în cifre: octombrie 2025
Cei de la Kepios au lansat un update de Digital Reportal neașteptat. Deși îi spune Digital Reportal 2026, datele sunt din octombrie anul acesta. Cel mai probabil, mulți strategi vor defila cu ele la strategiile de început de 2026 în lipsă de alte date despre țara noastră.
Bineînțeles, trebuie să le luăm cu scepticism, deoarece ele sunt niște măsurători estimative. Există erori de colectare de date peste tot, deci nu le luăm precis de bune. Îmi place că scrie “guide” acolo.. și cam asta sunt și cifrele. Un guidance prin landscape.
Ce mi-am notat eu din acest update, din mai multe perspective:
Suntem în 2025, intrăm în 2026 și în continuare doar 88,3% din populația țării are acces la unități sanitare basic, restul stau cu WC-ul în fundul curții;
Rupem telefoanele, 98% din consumul de conținut vine din sfera mobile, ca să nu mai zic de web surfing.. tot mobile;
Consumăm foarte mult video, cu 1,2% peste social media… deci s-ar înțelege că românul e mare fan video, fie că el vine din YouTube sau din streaming services precum Netflix, Amazon sau HBO;
Îmi place că în legătură cu statistica de deasupra, digital reportal pune any online video în proporție de 92,4%, iar social media 91,2%.. adică intrăm pe social inclusiv ca să consumăm video, nu să facem “social media”;
Radio-ul este cu 0,1% peste consumul de podcasts;
TV-ul rămâne rege în România la nivel de timp consumat, mult peste online video (12:01h media săptămânală);
Aplicațiile de mesagerie sunt cele mai folosite de români, imediat după vin platformele sociale (oricum ele sunt în strânsă legătură);
Google rămâne rege pe web traffic, Chat GPT e pe locul 8, dar mai are până să bată Digi24 ca trafic… weird, dacă ne luăm după Similar Web, că Semrush zice fix invers, că ChatGPT e peste Digi24, dar oricum cu un loc mai jos, mult sub Hotnews sau eMag;
Vremea este cel mai folosit termen de căutare pe Google și-n 2025;
ChatGPT este rege pe web traffic referrals în România, urmat de Copilot, dar la o distanță uriașă (89,28% vs. 5,87%);
Cele mai motivatoare drivere de online sales rămân: free delivery, reducerile și customer reviews; ca idee, influencer recommendation e undeva în partea a doua a listei, cu 11,7% motivație față de primele care pleacă de la 39% în sus;
Uzul de social media în România este în ușoară scădere din 2022 încoace, per total scăderea fiind de 3,1% din atunci;
Românii zic că folosesc la greu Facebook (89%), WhatsApp (85,6%), Messenger (73,3%), Instagram (65,2%) și apoi YouTube + TikTok;
Btw, aici la nivel de aplicații mobile, WhatsApp e top cu active users, apoi YouTube și Instagram and that says something;
Când vine vorba de BRAND RESEARCH, românii folosesc orice platformă de social media ca să afle mai multe, keep that in mind;
Și multe alte statistici interesante găsiți aici.
Instagram ajunge Facebook din urmă
Ciudată evoluție a avut Instagram de-a lungul drumului. Chiar dacă nimeni nu știe ce rol are Instagram nowadays în ecosistemul digital, fiind adolescentul ăla în plină criză, iată că ajunge Facebook din urmă la monthly active users.
Și se pare că lucrurile nu vor rămâne așa, ba chiar se estimează că în 2026 IG va depășit Facebook. Dar un lucru rămâne true: Facebook este singura platformă de social care duce, cel puțin în România, 98% din referral traffic.
foto de la NP Digital
📰 Lectură recomandată
Ce recomand să citim:











