Monday Briefing #8 - 10.11.2025
Boți care amplifică crize de brand, vine Crăciunul, mult AI etc
Susține #peinterneți
PeInterneți e newsletterul care-ți dă poke de două ori pe săptămână: luni cu Monday Briefing (moka) și joi cu deep dive în marcomm & internet culture (paid). 5 coco / lună te costă full access if you wanna. Altfel, no worries, enjoy Monday!
📂 Monday Briefing #7 - 3.11.2025
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 Crize de imagine amplificate cu boți (2 cazuri)
🔎 Meta face ads prin care revendică trecutul
🔎 Pinterest Gift Guide e real real
🔎 Campania lui Mamdani e de pus în cărți
🔎 Bun venit în epoca decernării premiilor pentru creators
🤔 Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
🆕 Meta face ads prin care revendică trecutul…
Pls watch:
Știți ce-mi place? Că până și-n ad-ul ăsta un status post are 13 reacții. Măcar de asta nu se ascund: engagementul e mort. Dar mai departe vorbește despre un trecut glorificat al Facebook, actualizat în Meta-ul de astăzi, unde datele ne indică faptul că nici măcar nu mai suntem social când vine vorba de social media. Ci sunt doar privitori pasivi la un algoritm care știe el ce ne place nouă. Măcar TV-ul e curatoriat….
🆕 Epoca decernării de premii, faza pe TikTok
După ce Instagram a lansat Rings, o competiție în care sa descopere care sunt cei mai buni creatori de pe Instagram din 2025, cu un juriu destul de bombat, iată că vine și rândul celor de la TikTok. Pe 18 decembrie se va întâmpla TikTok Awards: New Era. New Icons. și va fi live, bineînțeles, pe TikTok. Față de Instagram, acesta chiar va fi un eveniment în toată regula, ce se va întâmpla la Hollywood Palladium, cu interviuri, concerte, red carpet interviews etc. Basically, your average Hollywood shitshow.
🆕 LinkedIn: The War on Fake Engagements
Într-un short video postat pe LinkedIn de VP-ul Gyanda Sachdeva, managementul companiei anunță că s-a pus pe găsit și anihilat postările ce conțin engagement artificial. You know, boți, comentarii d-alea de genul “excellent insight”, dar nimeni n-a citit nimic etc. Postările detectate vor fi blocate din a mai fi preluate de algoritm, cu reach fiind mult diminuat.
🆕 Cât % realitate și cât generative AI?
Pentru că lumea e plină de oameni curioși, s-a descoperit ca prin minune că TikTok testează în interiorul TikTok Studio alte 3 tool-uri cu AI menite să le ușureze și mai tare munca creatorilor: image to video, text to video & AI transition. Practic, urci o fotografie și bagi prompt de cum să se miște. Folosești prompt pentru video și AI-ul ți-l face + tranzițiile le spui și tot el ți le face.
Intrăm puternic în lumea prompturilor. Curând nu vom mai face nimic altceva decât să fim niște prompt engineers, iar AI-ul să ne servească totul.
🆕 Vine Crăciunul, iar Pinterest ți-a pregătit un Gift Guide
Cred că Pinterest stă cel mai bine pe zona de expresionism, hobbies, ASPIRAȚIONAL. Absolut tot ceea ce se află pe Pinterest este de un aspirațional extrem, dar cu posibilitatea de a putea cumpăra lejer acest aspirațional. Cum așa? Gândește-te că fiecare board este curatoriat de cineva. În acel board găsești plăceri comune de unde cu un click le poți descoperi mai departe, eventually cumpăra. De asta au și făcut acest curated Gift Guide, ca să ai de unde alege. + găsești pe acolo boardul Selenei Gomez sau Pamela Anderson. Just sayin.
🆕 TEST: Competitive Insights de la Instagram
Instagram se pare că testează o nouă secțiune în aplicație numită cum am scris mai sus. Ce face? Practic te lasă pe tine, cont de IG, să te compari cu alte 10 conturi de IG pe care le consideri competiție. Le alegi tu, manual, iar IG îți spune followers growth, frecvența cu care se postează, date despre Reels și chiar și performanța ad-urilor. Testul e prin America și Australia și, din ce înțeleg, nu are un feedback pozitiv. Hai s-o vedem și pe asta, dacă se implementează.
🆕 YouTube Dual Stream: landscape & vertical
YouTube a anunțat că poți, de-acum, să faci streaming orizontal, dar și vertical. Și partea interesantă e că bucata aia de streaming vertical o extrage automat YouTube, cu preview înainte ca să te asiguri că dai bine pe safe zone. Astfel, poți face livestreaming în două formate, în paralel. Și asta, sincer, mi se pare cool.
🆕 Paid vs. Organic, faza pe YouTube
După îndelungi lupte, YouTube s-a hotărât să facă splitul între organic și paid pentru creatorii de pe platformă. Nu știu dacă mai are sens să explic, dar ideea e că se va putea vedea, de acum înainte, splitul între ce obții organic și ce paid.
Aplicația de AI slop de la Meta se îndreaptă spre Europa. Mă rog, e deja în Europa, vă puteți verifica Meta AI app, că acolo se află. Speaking of Vibes, vă arăt ceva:
Enable 3rd party cookies or use another browser
🆕 Miliardele de dolari făcute de Meta sunt din ad-uri frauduloase
O investigație Reuters a demonstrat că 10% din veniturile Meta din 2024 au provenit din ads rulate pentru produse interzise. Practic, nu au respectat terms & conditions și legea din țările unde au rulat. Mă rog, asta nu este o știre pentru că aceeași investigație ar putea fi rulată și la Google pentru ceea ce se întâmplă pe Display ads și vom descoperi fix asta. Realitatea, prieteni din marcomm, e că împărțim bugetele, vizibilitatea și bid-urile pe CPMs & CPC cu ad-uri frauduloase, care nici măcar nu au ce căuta acolo. Dar hei, asta-i pâinea Meta. Stakeholderii ce mai mănâncă?
🆕 Big Tech vs. adicția la copii
Pentru că în California avem un fief democrat care se mai ține de legea bunului simț, dar și de legea aia reală, un judecător de la curtea din Los Angeles a descoperit un loophole prin care a trimis în judecată ByteDance, Meta, Alphabet și Snap Inc pentru declarații publice făcute de aceștia prin care afirmau că au creat algoritmi care să creeze dependență în rândul copiilor. Pentru că intră, cumva, la corupere, iată cum băieții vor trebui să se lepede, probabil, de niște bănuți pentru a ajunge la un settlement. Mă rog, bani pe jos pentru ei, cum ar veni. În rest viața merge înainte.
🆕 38$ costă datele scandalului Cambridge Analytica
Mai țineți minte Cambridge Analytica? Acela a fost începutul decăderii internetului. Cred că putem afirma cu tărie că 2018 was the year the internet changed forever. Ei bine, pe atunci Facebook era dat în judecată, se ajungea la un settlement cu utilizatorii afectați de asta într-un total de 725 de milioane de dolari. Ai spune că suma e mare, că s-a făcut dreptate (deși Marea Britanie tot în afara UE e…) și bravo, bravo. Am să zic doar atât: 38$ este suma maximă pe care un utilizator care a depus plângere a primit-o.
Viitorul social media part. II: boții și crizele de imagine
În ediția paid de joia trecută am vorbit despre cum arată viitorul social media și am concluzionat că este unul de consum pasiv. Desigur, pe date centralizate de anul ăsta, despre cum se comportă românii pe social. Dacă n-ați apucat să citiți, vă recomand cu căldură, dar trebuie să fiți abonați paid.
Să nu ziceți că nu v-am spus, dar aveți dreptul și la un trial. E ok =))
Mai departe, ca un fel de continuare care vine mănușă la ce am scris e bucata asta de boți, fake accounts și cum calibrăm discuția din online.
Într-un studiu fără precedent făcut de Cyabra, un tool de monitorizare de brand & PR, s-a descoperit faptul că acea uriașă criză de imagine generată în jurul brandului American Eagle cu “Sydney Sweeney has great jeans” a fost amplificată de fake accounts. Pe scurt, cele 2 rute de criză (cea de rasism, respectiv cea de anti-woke comms a American Eagle) a fost dusă la milioanele alea de engagements într-un mod abuziv, via boți.
Nu se știe nici la această oră cine a angajat respectivii boți, de ce și cum. Dar viitorul social media sună extrem de sumbru atât pentru utilizatorii de rând, cât și pentru investitorii din online. Care, in the end, sunt brandurile pentru publicitate.
Paranteză: n-am să ezit să repet ori de câte ori am ocazia: brandurilor, creați-vă propriile spații sociale, îndepărtați-vă ușor de social media și veți avea de câștigat. Nu, asta nu înseamnă că moare postul de social media, ci se transformă la brand în casă. Închid paranteza.
Ca să înțelegeți cât de înfricoșător poate să fie asta pentru un business:
Sentiment pozitiv inițial
Campania a avut un sentiment pozitiv în primele 2 zile de la lansare. Mai ales prin asocierea cu actrița Sydney Sweeney, una extrem de apreciată.
Sentiment shift
Sentimentul s-a schimbat după 3 zile de la lansarea campaniei. Dar nu suficient de puternic când să indice o criză de imagine. În procente, sentimentul pozitiv avea o felie mai grasă față de negativ în pie chart (rezultat din mențiuni, comentarii, discurs etc).
Backlash total
La doar 5 zile de la lansarea campaniei, deja sentimentul devenise negativ în proporție majoritară. Dincolo de faptul că mesajul campaniei chiar este unul extrem de neinspirat, analiza a arătat că într-adevăr acest backlash a pornit de la utilizatori reali, autentici (conturile). Mai departe, el a fost amplificat cu comentarii de la conturi fake pe regimul de mesaje rasiste și promovarea “rasei ariene”.
Totul s-a schimbat în decursul unei săptămâni. Se întâmplă extrem de repede. Iar din aceste schimbări, nu mai puțin de 77.000 de engagements au venit de la fake accounts. Huge…
Ce pot face brandurile în acest landscape degradant?
Monitorizare: Este foarte important ca brandurile să investească în tool-uri performante de monitorizare cross-platform. De agenții nici nu mai zic. Problema este că aceste tool-uri sunt extrem de costisitoare, iar agențiile mici și medii nu văd cum ar putea să investească în ele fără ajutorul unui brand din portofoliu care să și aibă nevoie de el. Majoritatea tool-urilor de monitorizare (social listening în special) s-au dezvoltat și pe limba română.
Protocoale de criză: Orice brand trebuie să aibă un protocol de comunicare de criză stabilit. Cine se întrunește cu cine, care sunt scenariile de criză stabilite și pașii de urmat.
Tools anti-boți: În acest moment s-a căscat un avenue pentru future businesses sau extindere a business-urilor existente din sfera de social listening, PR, brand monitoring: account verification. Nu știu să existe, la ora actuală, un tool public, valabil pentru România, care poate identifica prin scraping ce conturi sunt reale și care nu sunt. Sigur, Cyabra ar fi unul, dar ei au făcut un studiu, nu oferă neapărat serviciul ăsta.
Sort & response: Orice brand are obligația, mai ales într-o criză de imagine cu teren de desfășurare fiind social media, să răspundă oricărui mesaj autentic pe subiect. Faptul că boții vin și amplifică o idee care a pornit de la un om în carne și oase, nu invalidează mesajul respectiv. Trebuie menționat că există boți la atac? Da. Dar asta nu înseamnă că ignori problema ridicată de conturile autentice.
Alt caz, aceeași poveste: de data asta brandul Cracker Barrel.
Zohran Mamdani a avut o campanie excelentă

Enable 3rd party cookies or use another browser
Tipul ăsta explică destul de bine de ce Zohran Mamdani a câștigat primăria din New York. Nu a fost o treabă dusă singular pe filieră politică, adică prin program. Da, programul a contat foarte mult, dar și mai mult a contat felul în care a ales să vorbească cu votanții. Să fie prezent în social media. Să deschidă uși, el personal, acolo unde oamenii erau nehotărâți.
Este ceva ce administrația prezidențială și guvernul ar trebui să folosească ca blueprint. Observați cât de local e totul acolo. Observați cum în visuals apare NEW YORK din toate cartierele și referințele culturale, nu Mamdani. Mamdani apare cu numele, dar nu cu fața.
vs. București
Faceți acum comparație cu campania pe București. Cu Ciucu care arată ca un narcisist arogant, cu Băluță care ocupă 90% din vizual cu fața sa sau cu Drulă care are același banner din 2010. Toți se pun pe ei în față. Își vând propria imagine. Ba chiar și-au pus partidele într-un colț aproape insesizabil, în pătrate sau scris albe, în afara brand book-ului. De ce? De rușine? Ca să nu se mai asocieze? Ca să treacă acest hop?
E o decizie strategică acolo, dar nu poți să nu observi cât de mult adoră românul cultul personalității. E normal, doar 40 de ani numai asta am făcut.
Mi-e suficient să mă uit la panotajele lor ca să-mi dau seama că oamenii ăștia n-au nicio treabă cu București. Ci doar cu ei și cariera lor.
Două studii pe retail
Unul e despre shoppingul de Crăciun, de la Deloitte și se găsește aici;
Celălalt e tot despre retail, shopping și comportament de shopping, de la The Harris Poll și se găsește aici.
Ambele vorbesc despre Gen Z și Millennials. Se pare că pentru gen Alpha o să mai așteptăm puțin.
📰 Lectură recomandată
Ce recomand să citim:
De la Marketing Brew citire, se pare că brandurile care forțează pe aspirațional și lifestyle încă mai au de câștigat.
Un eseu foarte bun despre inflexiunea filozofică a internetului de astăzi, unde să nu postezi e cool, dar să postezi îți garantează un oarecare venit sigur. De ce? Dacă toată lumea nu mai postează, înseamnă că banii vor reveni doar celor care o fac în continuare asumat sau NEasumat prin finsta-uri de tip memes sau shitposting.
Un articol de la Ad Age în care se dezbate ideea prezenței brandurilor pe Sora, aplicația de AI slop de la OpenAI. Cică e complexă situația și are multe aspecte, dar părerea mea personală? Nu. Nu acolo se află publicul pe care îl căută un brand.
Despre strategia de influencer marketing a lui Zohran Mamdani prin care a câștigat vizibilitate autentică în campania sa.








