Susține #peinterneți
PeInterneți e newsletterul care-ți dă poke de două ori pe săptămână: luni cu Monday Briefing (moka) și joi cu deep dive în marcomm & internet culture (paid). 5 coco / lună te costă full access if you wanna. Altfel, no worries, enjoy Monday!
📂 Monday Briefing #7 - 3.11.2025
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 China rescrie regulile în influencer marketing
🔎 Primul AI reporter de pe TV
🔎 Facebook pregătește “unhelpful” button?
🔎 Adobe + YouTube + Creators = Shorts Love
🔎 TikTok ușurează mult viața creatorilor de conținut prin AI
🤔 Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
🆕 China rescrie regulile în influencer marketing
Guvernul chinez a promulgat o serie de legi ce au intrat în vigoare în octombrie, anul acesta. Printre ele se află și una care dictează subiectele despre care influencerii pot vorbi și sub ce condiții. Astfel, postări despre drept, medicină, finanțe sau educație pot fi dezbătute doar de influenceri care au o specializare educațională în acest sens.
Pe scurt: ai patalama, poți vorbi despre orice subiect din domeniile menționate anterior. Și, mai în glumă, mai în serios e pentru prima dată când diploma contează, hehe.
Cu toate acestea, nu pot să nu lansez întrebarea: este aceasta o formă de cenzură sau este un gatekeeping prin care doar oamenii în cunoștință de cauză își permit să formeze idei?
Amenda pentru oricine îndrăznește să vorbească despre cele numite, fără să aibă o diplomă într-unul din domenii se duce până la 14.000$. Nu e uriașă, dar e destul de usturătoare și cred că doar cei din categoria “celebrities” și-ar permite s-o plătească.
Pe lângă asta, cei care dezvoltă un subiect dintre cele menționate trebuie să citeze studii de unde și-au preluat argumentele. Adică trebuie să aibă și o bază factuală. Desigur, termenul de influencer nu este ratificat sub un anume prag de urmăritori, ci se aplică tuturor celor care dezvoltă materiale online pe una dintre cele 3 rețele sociale ale Chinei (text, livestreaming, vlogging, gaming etc).
Guvernul chinez și-a motivat legea prin faptul că vrea să decontamineze internetul lor de fake news și boți, deși eu nu cred că aștia au trecut de “the great firewall of China” și e un pic curios cum într-un stat comunist, unde oricum subiectele de acest gen sunt monitorizate și dezbătute cu cheie, să parvină fix o astfel de lege.
Din punctul meu de vedere, dacă este implementată corect, atunci este benefică și poate deveni un exemplu pentru toate piețele din lume. Doar că aici totul se trage linie la ce plătești. Dacă un influencer dezinformează și e plătit cu 50.000$ pentru asta, cu siguranța amenda aia nu-i va sta în cale.
Un alt lucru important: se creează un precedent. Sunt un susținător avid al reglementării internetului, în acest punct în care am ajuns. Sunt de părere că ar trebui să devină legi și implicit cazuri penale oricine îndrăznește să organizeze / sponsorizeze campanii conștiente de dezinformare prin unelte meschine (de genul boți) care să destabilizeze ordinea națională / internațională. Cum, de altfel, susțin cu tărie factualizarea discursurilor de pe internet pe anumite subiecte, mai ales când provin din partea unor formatori de opinie.
🆕 Primul reporter AI pe TV
Cei de la Channel 4 sunt recunoscuți pentru inițiative care au stârnit discuții. Cel puțin în online. Remember this guy?
Acum s-au făcut afirmați cu un reportaj despre AI, aparent banal și în linia tuturor reportajelor de știri, doar că finalul a fost un pic mai neașteptat. Vezi aici:
🆕 Facebook testează “unhelpful” button?
Mi-a trimis Paul (căruia îi mulțumesc!) un screenshot prin care pare că Facebook testează un unhelpful button. Basically, opusul butonului de like, dar comunicat într-o ipostază mai politically correct (haha, ai văzut ce-am făcut acolo Zucky?).
Acest button ar avea rolul de down rank la comentariile irelevante, dacă așa consideră comunitatea că sunt după reacții. Ba chiar ar putea fi hidden dacă se adună prea multe. E util? Păi când te lupți cu dezinformarea pe toate căile, da. Dar în același timp și boții pot să dea like în prostie la un comentariu. You win some, you lose some.
Acest lucru poate fi benefic pentru brandurile / creatorii cu comunități închegate, unde discuțiile din comentarii pot fi tranșate elegant.
🆕 Threads trăiește epoca de aur a oricărei rețele sociale basic
Ador cum Threads tot adaugă features care sunt literalmente some basic stuff done years ago, dar care aduce atât entuziasm printre fanaticii platformei. Gen cum sunt aceste Ghost Posts, care de fapt sunt statusuri scrise cu comportament de Story.
Pentru cine n-a crescut cu începuturile social media, take a good look at what’s happening on Threads. E fix evoluția unei platforme sociale de la extaz la, probabil, agonie.
🆕 TikTok lasă 90% din venituri la creatori
La U.S. Creators Summit, TikTok a anunțat o schimbare în politica lor de monetizare a creatorilor. Astfel, cei din urmă pot obține până la 90% din venituri dacă reușesc următoarele: au cel puțin 10k followers, au 100k views în ultima lună și au postat cel puțin 3 clipuri doar pentru abonați în ultima lună.
🆕 Adobe face parteneriat cu YouTube pentru Shorts
La marea conferință din Los Angeles de săptămâna trecută, intitulată Adobe MAX, firma și-a anunțat parteneriatul cu YouTube special dedicat pentru Shorts via aplicația de mobile a Premiere. Practic, în aplicația Adobe Premiere de mobile veți putea găsi o serie de Shorts templates ready-made + o serie de tools foarte utile pentru a edita și posta Shorts direct pe YouTube, din aplicație.
De altfel, întreaga conferință a fost axată spre creatorii de pretutindeni, fiind o trasor către TikTok și Capcut sau Meta și IG Edits. Mi se pare interesant cum YouTube a ales să nu-și facă propria aplicație de edit (există YouTube Studio, but meh), ci să se partenerieze cu Adobe, care are the skills și creator knowledge pentru asta.
🆕 Instagram bagă Watch History
Pe ideea simplă că na, urmărim prea multe Reels, la unele uităm să dăm share sau save, așa că nu mai bine avem noi un spațiu unde să le vedem pe toate, în ordine cronologică? Unde ordine cronologică e după cum vrei noi să sortăm.
🆕 In control of your algorithm
Au început testele de control ale algoritmului pe Instagram. Momentan e întâmplă doar în State și nu e nimic wow. Pur și simplu îți modifici periodic și alegi ce interes ai + afli direct de acolo cum te vede algoritmul pe baza a ceea ce ai consumat lately.
🆕 TikTok Studio primește tools cu AI
Creatorii vor putea să facă mai multe chestiuni în TikTok Studio, cu ajutorul unor unelte cu AI. Printre care Smart Split care te ajută să faci reframing, să bagi captions și să transpui clipuri long format într-o serie de short clips TikTok-ready. Pe de altă parte, AI Outline generează titluri de video, hashtags, hooks și prompts pentru un topic în Creator Search Insights.
Sincer? Este absolut incredibil cât ajutor primesc creatorii de conținut cu AI față de un marketer. I mean, sure, sunt suficiente tools și suficient de dezvoltate, dar nu prin comparație cu ce înseamnă să faci content. Basically mă uit la astea două features și-mi dau seama CÂT de mult le ușurează munca.
🆕 Câteva cuvinte despre Grokipedia
Grokipedia este varianta lui Elon Musk de Wikipedia. O altă luptă surdă, penibilă a unui om care a pierdut contactul cu realitatea și care vrea să fie văzut erou. The Verge explică foarte frumos care-i faza cu site-ul ăsta. Ceva plin de rasism, transfob, fascist.. mă rog. Este o intrare în mintea omului ăstuia.
🆕 YouTube TV își lansează varianta Netflix
Pentru cei care adorați să consumați YouTube de pe canapea, aflați că în curând veți vedea (dacă n-o aveți deja) noua versiune a aplicației pentru TV. Seamănă mult cu Netflix, cu ecrane mari de preview, bannereală de promovare ale seriilor de la creatori, un revamp la pagina de canal via TV, QR codes pentru shopping care îți apar direct pe ecran etc.
Social Media news de la sursă
Asta nu-i o secțiune de sine stătătoare, dar uneori singura sursă de știri dinspre platformele de social și nu numai le auzi exclusiv la conferințe.
Julia Cabral Flavin, senior director of product la LinkedIn a dat bomba la Adobe MAX și a zis-o: hashtagurile sunt pur și simplu decorative în postările de pe platformă. N-are nicio treabă cu distribuția postării, cu performanța ei în vreun fel. Cu ce ajută, însă, e să semnalizeze în feed celor care dau scroll despre ce ai postat, deci e un info point.
High production value vs. AI Slop & raw fast paced content. Tot la Adobe MAX s-a bătut monedă foarte tare pe investiția în production când vine vorba de conținut. Mark Rober a vorbit despre asta. Și, dacă nu mă înșel, fix asta am spus și eu aici. Trebuie să începem să facem conținut meaningful, nu doar de dragul de umple calendarul și de a fi rapizi.
We are so cooked, varianta Google Search
În pregătirea articolului de joi, pe care vi-l recomand cu drag (e despre the age of the social media lurker, cu date de comportament din România), am dat să caut unul dintre studiile folosite. M-am dus în Google, am dat clasicul search și apoi am primit întrebarea: dar nu vrei tu să folosești modul AI?
M-a făcut curios, vă dați seama. Am zis OK și m-a dus în pagina asta extrem de futuristică wannabe, unde am acest chat cu Gemini, dar cumva mai sus își păstrează look-ul de Google Search, iar în dreapta sunt de fapt rezultatele de unde Gemini și-a extras răspunsurile, dar și unde poți ajunge prin căutarea ta. Dacă observați bine, e locul unde se aflau răspunsurile sponsorizate în clasicul Search.
De fapt, panica ar trebui să o simtă orice performance media manager sau exec când se uită la asta, because it all comes down to …. SEO. Și cum faci SEO astfel încât AI-ul să te considere sursă sigură și de prim rang ca el să-și extragă rezultatele de acolo în răspunsurile pe care le folosește. Dar vedeți partea și mai distopică: cine o să mai intre pe site-uri când va primi răspunsul la botul calului?
Singurul capabil să genereze leads în viitor va fi tot agentul AI din chat.
Are și LinkedIn statusurile lui bune
Nascar și-a scos joc și face o ligă cu creatori de conținut
Postări de Halloween și nu numai
Am adunat câteva postări care mi s-au părut foarte bune:
Mai jos o serie de visuals din arhiva publicității despre Halloween:
Ador ironia asta:
Normal că Duolingo câștigă mereu:
Brainrot de la Mec:
Și, finalmente, Kaufland care ne vorbește despre viața de publicitar, fără să ne vorbească despre viața de publicitar:
📰 Lectură recomandată
Ce recomand să citim:
Bonus: The four shifts reshaping social media in 2026
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share:



















