Monday Briefing #6 - 27.10.2025
Open AI și-a făcut browser, Meta se rupe de Chat GPT și altele
Susține #peinterneți
PeInterneți e newsletterul care-ți dă poke de două ori pe săptămână: luni cu Monday Briefing (moka) și joi cu deep dive în marcomm & internetisme (paid). 5 coco / lună te costă full access if you wanna. Altfel, no worries, enjoy Monday!
📂 Monday Briefing #6 - 27.10.2025
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 Poate fi Google Insights util?
🔎 OpenAI lansează noul browser Atlas
🔎 ChatGPT has fallen out of love with Meta (de fapt, invers)
🔎 Poți să-ți faci Story-urile mai frumoase cu Meta AI
🔎 X deschide marketplace pentru usernames…
🤔 Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
Cei de la Google au lansat, momentan în beta, un nou tool pe care-l cheamă Google Insights. Ce face acest tool? Aduce la un loc Trends, Content Trends și volume din YouTube și analiză de audiențe + translatarea lor în campanii de Google Display.
E un fel de vis umed pentru oamenii de performance, dar nu știu cât de util va fi, iar aici, dacă lucrați în performance m-ar ajuta opinia voastră. Eu am încercat să mă conectez cu contul de agenție, dar aparent n-am eu bani de toolul lor, că nu mă lasă să trec de login.
Aștept opinii.
🆕 OpenAI lansează noul browser cu Chat GPT integrat: Atlas
Și nu pot să nu remarc mai multe chestiuni: OpenAI dă peste bot Microsoftului, care a investit vreo 13 miliarde de dolari în Edge cu Chat GPT integrat; OpenAI vine după Chrome, să-l detroneze; e disponibil deja în România; planul și mai mare e, de fapt, înlocuirea companiei Alphabet cu OpenAI în tot ceea ce facem azi, dar într-un mod mai evoluat, cu AI la portofel.
Ce funcționalități aduce noul browser?
Ask ChatGPT, adică un sidebar în care îl poți întreba direct pe ChatGPT chestiuni despre ce navighezi la momentul ăla;
Agent Mode, adică lași agentul AI să facă treaba ta automat precum completarea formularelor, achiziția produselor etc;
Memories, adică history-ul navigării tale plus preferințe și alte chestiuni care să-ți facă viața mai ușoară;
Mod incognito, unde datele de navigare cică nu sunt împărtășite sau asociate cu contul de ChatGPT și nu sunt salvate nicăieri;
Mă gândesc serios să-l testez…
🆕 Meta spune la revedere ChatGPT
Sunt mai multe chestiuni de luat în considerare aici. Motivul pentru care se află în Monday Briefing toate informațiile astea despre AI e simplu: o să ne impacteze și pe noi, în comunicare. Practic, ce concluzionez eu de aici sunt următoarele:
lupta pentru supremația AI devine din ce în ce mai acerbă;
Big AI se transformă în Big Tech, cu aceleași rivalități și fugă după consum, implicit venituri;
bula AI s-ar putea să fie foarte adevărată, având în vedere că ceea ce era la început o luptă a binelui și o luptă a SUA împotriva puterilor externe (adică China..) devine acum o luptă inclusiv internă (a fost dintotdeauna, dar anul 2026 pare să fie startul oficial);
Rămân la opinia redactată și mai devreme: OpenAI este în plină expansiune spre a deveni noul Google. Urmăresc integrarea cu cât mai multe zone ale internetului, ca să devină, în cele din urmă, providențial vieții de zi cu zi. Zuckerberg, care vrea același lucru cu Meta AI pare că s-a cam speriat, a înțeles și vrea o oarecare distanță. Practic, vrea să se poziționeze ca un rival clar, nu un partener integrator.
🆕 Instagram bagă Meta AI pentru Restyling de Stories
Basically, e cam ce și-a propus Google să facă cu Camera lor atunci când a lansat primul Pixel cu cipul lor integrat cu AI. Practic, direct din IG Story îți vei putea stiliza imaginea cu AI astfel încât s-o aduci la ce nivel vrei tu. Poți inclusiv să scoți elemente din fotografii pe care nu le dorești acolo, să adaugi diferite efecte dorite etc.
🆕 Tu postezi, Facebook selectează și rezumă
Cei de la Facebook bagă un feature prin care lunar îți propune să distribui colaje făcute automat de ei din fotografii și clipuri cu cele mai tari momente postate de tine în luna aia. Desigur, nu trebuie obligatoriu să fie lunar, Facebook vine către tine cu sugestii from time to time în funcție de cum postezi.
🆕 YouTube protejează identitatea creatorilor de conținut
Oficial, YouTube a lansat Likeness Detection către toți creatorii de conținut de pe YouTube înrolați Partner Program. Ce face acest tool? Multe și utile:
Îi ajută pe creatori să-și protejeze identitatea prin oficializarea conturilor;
Permite detectarea conturilor și clipurilor ce imită identitatea unui creator;
Permite administrarea detecțiilor de genul ăsta, cu full autonomie la creatori unde pot să ceară la YouTube să elimine upon request ce încalcă termenii și condițiile în materie de falsificarea a identității și conținutului;
Toate cele de mai sus includ inclusiv protecția împotriva clipurilor generate cu AI;
🆕 X își deschide marketplace pentru usernames
X e în free fall, dar în continuare ținut în brațe de MAGA + conservatorii de dreapta din SUA. Cu toate acestea, Elon Musk s-a hotărât că mai e o pâine de mâncat pe undeva, așa că a lansat un marketplace dedicat X handles, unde oamenii pot să facă trading pe baza lor. Astfel că dacă cineva deține handle-ul @cocacola s-ar putea că acel cineva să vrea să-l vândă pe bani buni către brand. Același principiu se aplică, of course, și utilizatorilor de rând.
🆕 Facebook îți spune ce e trending
Se pare că există un feature nou, dar nu știu dacă e disponibil și-n România, prin care afli din pagina de Facebook a brandului ce e trending pe platformă. Funcționalitatea se găsește sub zona de Monetization din Pages și vine sub forma de hashtags, astfel decât tu să afli care sunt cele mai discutate subiecte din platformă.
🆕 WhatsApp urmează să introducă usernames
Pentru că numerele de telefon sunt un pic cam greu de reținut, WhatsApp vrea să treacă la nivelul de rețea socială banală, așa că va introduce usernames. Ba mai mult, cine e în beta rollout are șansa să-și rezerve de pe acum username-ul.
Frecăm menta?
Eurostat zice că în București există cea mai mică activitate muncitorească per household din tot UE. Asta exclude, desigur, pensionarii sau oamenii cu probleme de sănătate aflați în incapacitate de muncă.
Și-acum o să veniți să ziceți: Și ce vrei, bă, Adriane să zici? N-am voie să dorm la prânz dacă lucrez de acasă?
Nicidecum. Cred într-o lume unde fiecare are o conștiință puternică, își face treaba și și-o face bine. Indiferent dacă doarme sau nu la prânz. Dacă-ți faci treaba bine, nimeni n-o să aibă motive să te condamne.
Dar uite, oamenii ăștia răi fac statistici.
Cum stai cu chakrele?
Superb acest studiu de la Inscop Research pe care vi-l recomand să-l studiați cu atenție. Sunt niște insights acolo care pot da naștere unor campanii foarte bune.
Mă rog, asta dacă trecem peste faptul că într-un fel de mega de înțeles de ce, dar pe de altă parte lucrurile astea dau naștere unor alegeri care pot fi fatale.
Niște postări foarte bune
Foarte bună contextuala asta de la Ikea Elveția. On point pe furtul de la Louvre.
O execuție funny pe noile formate de Reels, care te lasă să introduci de acum și stickers în ele.
Am fost funny
Mi-am permis o buclucașă pe LinkedIn săptămâna trecută și mă laud și eu pentru cele 10 minute de faimă.
📰 Lectură recomandată
Ce recomand să citim:
📖 Despre cum GoodReads, Adidas și Letterboxd s-au băgat pe nișe pentru a genera experiențe inedite online unde, ce să vezi, au și succes. Secretul? Bisericuțe. Grupuri și grupulețe unde interesul comun primează, pe baza căruia tu, brandul, vii cu experiențe și-i aduci pe oamenii ăia împreună on shared experience.
📖 Brandurile încep să investească tot mai tare în Reddit deoarece SEO-ul pe AI stă bombă acolo, cu multe citații în răspunsurile generate de Chat GPT, Perplexity sau Gemini provenind de acolo. Cu data & all se poate citi aici.
📖 O lectură importantă de la Mihnea Măruță despre nevoia unei ficțiuni care să genereze o identitate națională actualizată prezentului și pregătită viitorului, mai ales prin prisma modului de trai de astăzi: conectați la online, sedați prin rețele sociale și mai deschiși suspiciunilor venite din lumea factuală ca oricând.
📖 Poate vreți să știți cine sunt oamenii care se ocupă de comunicarea în online a lui Donald Trump. Basically echipa lui de online, care are grijă să facă clipuri cu AI prin care Donald aruncă cu rahat dintr-un avion de vânătoare peste populația SUA.
📖 Asta-i o lectură mai lungă și mai grea, dar e vorba despre Generative AI și investițiile demente pe care statele o fac, cu precădere SUA, într-o tehnologie imposibil de controlat 100% și care are toate șansele să fie un dezastru societal (eu aș traduce aici, mai degrabă, civilizațional).
📖 Un social media playbook cinstit al MLB, adică Liga Națională de Baseball American. Parcă așa-i zice, nu știu, nu cunosc baseball, dar băieții fac o treabă foarte mișto în social.
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share:















Interesant cum reușești să aduni atâtea chestii utile intr-un singur loc. Multumesc pentru briefing, e exact ce-mi trebuie să rămân la zi cu noutatile din tech si social media. Mereu aștept cu nerăbdare Monday Briefing. Super helpful!