Susține #peinterneți
PeInterneți e newsletterul care-ți dă poke de două ori pe săptămână: luni cu Monday Briefing (moka) și joi cu analize de marcomm / internet culture (paid). 5 coco / lună te costă full access if you wanna. Altfel, no worries, enjoy Monday!
📂 Monday Briefing #5 - 20.10.2025
De la Berlin direct pe scaunul de dentist și acum fără măsele de minte. Un pic umflat, dar vă salut!
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 Instagram dă de-acum și premii celor mai buni creatori
🔎 Sora AI a făcut deja primul milion de utilizatori (dar are mari probleme)
🔎 Orașul New York dă în judecată big tech
🔎 Un influencer renunță la banii de la comunitate pentru că are prea mulți
🔎 Netflix + Spotify = Podcasting Love?!
🔎 S-au dat premiile la Webstock 2025
Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
🆕 Instagram Rings, acest Oscar al creatorilor de conținut
Credeți-mă, nimic nu o să aibă o valoare mai mare în social, ca premiu, decât cel pe care ți-o poate oferi o platformă de … social. Dacă ești un creator de conținut pe YouTube, plăcuța aia pe care platforma ți-o dădea cu ocazia depășirii anumitor borne de abonați era cel mai important lucru. Dovada clară a unei munci bine prestate. Iar în fața agențiilor de talente / brands, cam același lucru.
Acest lucru se va întâmpla și cu Rings, care se vrea a fi acest Oscar / Golden Globe pentru creatorii de conținut de pretutindeni. Momentan, dacă mă uit la juriu e kinda serious business. Instagram chiar vrea să facă ceva big out of this, dar în același timp mi se care e are o aură de gatekeep destul de puternică, which is not bad. Adică nu văd, prea curând, cum va putea vreun influencer român să ajungă nominalizat pe acolo, pentru că ce fac nominalizații nu-s doar sponsored partnership posts, ci au și a bigger purpose în realitatea imediată (sunt foarte implicați social sau sunt artiști / activiști etc).
Either way, withtout further addo aici sunt câștigătorii primei ediții, iar pe linkul de mai sus există argumentația + așa vor arăta profilurile lor:
🆕 Sora AI, aplicația de la Open AI a depășit milionul
În mai puțin de 5 zile, noua aplicație a lui Sam Altman a reușit să atingă 1M de utilizatori. Odată cu ea, însă, a început să crească valul anti-AI din lume. Tot mai multe branduri își iau cancel online pe execuții de social făcute cu AI, iar big tech se orientează tot mai tare către zona personală și iese, iată, din cea profesională. Nothing at random, friends.
În aceeași idee, Hollywood s-a cam supărat pe noua aplicație Open AI pentru copyright infringement, prin urmare urmează niște lawsuits destul de usturătoare pentru Sam Altman.
Daaar watermark removers pentru Sora AI au început să apară ca ciupercile după ploaie, iar asta permite extinderea lejeră la și mai multă dezinformare prin faptul că dispare pinul ce diferențiază what’s real de deep fake. Coolio.
🆕 Instagram lansează Collages în Stories
Uite că efortul pe care creatorii de conținut îl depuneau anterior ca să iasă un story frumos devine redundant pe măsură ce platformele preiau rolul de creator. Dacă observați direcția, odată cu implementarea AI-ului și noile funcționalități, platformele de social (în special Meta) încearcă să fure tot mai mult de la creatori și agenții prin aceste funcții drăguțe care fac chestii by their own. Pe de altă parte, ele sunt menite (în special asta) să te facă să postezi mai ușor.
Btw, direcția asta se încadrează în ceea ce YouTube Culture Report spune “Creative Maximalism” unde tehnica decupajelor devine favorita generației Z.
Așadar, spor la creat conținut, tovarăși tech!
🆕 New York dă în judecată big tech
Pentru că a distrus cu bună știință sănătatea mintală a tinerilor. Bine, dacă stai să te gândești, toate studiile, inclusiv rapoartele interne indică că big tech (în special Meta) a făcut asta cu bună știință, dar abia acum s-a trezit cineva să facă scandal. Nu pot să mă încred prea mult în succesul unei astfel de judecăți, dar este o dare în judecată colectivă, iar dacă ies în câștig de cauză (fără settlement) asta dă naștere unui precedent periculos pentru Meta. Adică ar putea și multe alte state, orașe, departament s-o facă.
🆕 Tot în sfera Instagram vedem teste pe desktop
Mi-a apărut formula asta de afișare a profilelor de vreo două săptămâni încoace și se pare că am fost inclus într-un test al celor de la IG privind noul design de desktop. O concluzie tragem de aici: gridul nu mai contează deloc. Știm, era o vreme când atât brandurile, cât și utilizatorii de rând trăgeau tare să aibă un grid frumos, estetic. Not the case, anymore.
🆕 Facebook plătește creatorii de conținut tot mai bine
Facebook surprinde tot mai tare creatorii de conținut cu revenues din ce în ce mai mari, iar asta pentru că strategia de income dedicată creatorilor de conținut s-a schimbat. Se pare că Facebook plătește creatorii de conținut pe baza performanței postărilor, ci nu prin ad-revenue ca odinioară. Asta face ca tot mai mulți creatori de conținut (am observat inclusiv Trevor Noah făcând o reîntoarcere pe FB) să se întoarcă la FB.
Și în România observ tot mai mulți KOLs redevenind activi pe Facebook, în special cu acel professional panel redesenat și mult mai incentivat, cu obiective și analitice foarte detaliate.
Momentan semnele sunt timide, iar creatorii de conținut de la noi, precum și brandurile, rămân fidele Instagram și TikTok (mai ales cei dintâi). Brandurile sunt în continuare ancorate în FB mai ales prin paid media.
Să vă obișnuiți cu noul look al playerului de la YouTube de săptămâna asta încolo. Se schimbă atât în app, cât și pe web + TV. Face parte din strategia de refresh pe care YouTube o adoptă overall, de la look & feel și până la planul lor de a fi numero 1 pe TV, în fața Netflix cu o serie de programe speciale realizate cu creatorii de conținut.
🆕 Un YouTuber renunță la donații
Penguin sau MoistCr1TiKal, un celebru streamer și YouTuber din America a anunțat, într-un video fără precedent, că renunță la donații de la creatori. Într-un discurs foarte ciudat pentru hipercapitalismul exacerbat, creatorul a spus că n-a făcut în viața lui atâția bani și că habar n-are că se puteau face atâția stând pe scaun și dând din gură în fața unei camere. Numai 35M$ a reușit să facă pe Twitch, în timp ce pe YouTube suma depăsește 40M$. Drept urmare, Penguin a decis să renunțe la donații, spunând că nu are nevoie de banii oamenilor care lucrează 9-5 doar ca să-i mai dea și lui niște mărunțiș.
Clipul a stârnit o mică furtună printre creatorii de conținut, unii dintre ei fiind alarmați că genul ăsta de clip ar putea genera un precedent periculos pentru ei (Dumnezeule, vă dați seama dacă toți milionarii ar decide că nu mai au nevoie de banii oamenilor de rând și că le e suficient?!).
Desigur, creatorul a zis că banii ăia nici măcar nu pun la socoteală parteneriatele cu branduri și sponsorizările punctuale. Așadar, sumele overall sunt mult mai mari.
Pe piața din #RO nu putem discuta de milioane de dolari, yet, dar cu siguranță vă pot confirma că sunt creatori la noi care fac sute de mii de euro bunicele la finalul unui an fiscal.
🆕 S-au dat premiile la Webstock 2025
A venit și a trecut o nouă ediție de Webstock de la Evensys și tot ce pot să remarc e că observ o categorie nouă: Most Admired Marketer. Very interesting. Pe de altă parte, găsiți pe linkul de mai sus atât categoriile unde s-a votat și jurizat, cât și câștigătorii din cadrul lor. Remarcabil este că pentru a doua oară, Aluziva câștigă Online Personality Of the Year, ceea ce nu-i lucru mic.
Salut, cu ocazia asta, foștii colegi de la Golin unde înțeleg că s-a marcat bronz la categoria Best Marketing Content pe o idee la care am trudit together, împreună cu clientul KFC. Trăiască!
🆕 Netflix și Spotify bat cuba pe podcasts
Se pare că doi giganți, unul de streaming video, altul de streaming audio (dar nu numai) au bătut cuba astfel încât Netflix să facă disponibil, la ei pe platformă, o selecție de video podcasts de pe Spotify. Bineînțeles, selecția e pe bază de performanță. Așadar, cele mai urmărite video podcasts de pe Spotify vor putea fi urmărite și pe Netflix in selected countries.
Când ai campania în fața ochilor
Cineva de la Farmacia Tei sigur e Zetter
Ceva facil de la Kaufland
Știți cum e: te uiți la social best practice și vezi că spune despre cum conversația se mută în privat. Așa că faci content DM’s first. Fair play, strategic vorbind e ce trebuie. Pe urmă, trântești AI slop. No bueno.
Scade vizibilitatea influencerilor?
Într-un studiu făcut de Data Intelligence, denumit InfluenceMe 2025 și despre care am să scriu pe larg în ediția paid de joi, am observat ce se vede mai sus.
Spre deosebire de 2023, procentele de most seen by consumers din parteneriatele cu influencers a început să scadă. De la 39% la 31% în fashion, 36% la 29% în beauty, travel și el cu vreo 4 procente, iar cooking & tech sunt pe acolo, în range. Ce înțelegem de aici? It might be lower budgets, less partnerships sau relevanța parteneriatelor sau a influencerilor în sine a scăzut.
Te aștept joi la o analiză în detaliu, dar până atunci…
Tu ce zici?
📰 Lectură recomandată
Ce recomand să citim:
O incursiune foarte analitică în fandomul lui Taylor Swift și cum a devenit ea o mașinărie de marketing pe personal branding more than her art.
Un articol destul de depresiv, dar asupra căruia chiar vă recomand să vă dedicați timpul să-l citiți, despre Recesiunea Creativă sau hai s-o spun corect: cum suntem într-o recesiune creativă. Despre cum suferă arta și cultura, dar și industriile creative overall de pe urma economiei instabile și a boom-ului tech.
Conform lui Jack Appleby, primul om pe care-l angajezi în echipa de social ar trebui să fie un content creator. Eu sunt sceptic în privința asta, dar omul are argumentele lui. Da, orice echipă de social trebuie să aibă mai mulți oameni calificați în creare de conținut, dar să nu se oprească acolo.
Finalmente vă las și cu acest articol despre epidemia asta de talente pierdute și despre cum funcționează un corporate job față cu talentul.
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share:
Ce parere ai despre problemele Sora AI? Super useful, felicitari!