Monday Briefing #4
Viitorul social media, Ambasada SUA offline, Insta Map, Sharing Insights și TikTok MAGA
Susține #peinterneți
PeInterneți e newsletterul care-ți dă buzz de două ori pe săptămână: luni cu Monday Briefing (moka) și joi cu deep dive în marcomm & internetisme (paid). 5 coco / lună te costă full access if you wanna. Altfel, no worries, enjoy Monday!
📂 Monday Briefing #4 - 6.10.2025
Gutten morgen de la Berlin, oameni chronically online!
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 Noul social media în noua platformă de social media
🔎 Ambasada SUA nu mai are bani de postări pe Facebook
🔎 Creatorii pot împărtăși insights direct din IG în stylish PDF export
🔎 O nouă fisă pentru Facebook Creators
🔎 Instagram Map a ajuns și-n România
Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
🆕 Sora2 de la Open AI se lansează cu tot cu platformă socială
Ideea e așa: Sora2 este aplicația de text to video generative AI, iar odată cu asta s-a lansat și cea mai nouă platformă socială cu aceeași denumire. Momentan este disponibilă în SUA și Canada, dar se va extinde curând în întreaga lume.
Cu ce se mănâncă această aplicație? Păi, conform textului de lansare de la OpenAI:
nu are în minte timpul petrecut în app (time on screen), ci mai degrabă creativitatea pe care o poți arăta acolo (Jesus, cât PR);
nu există un algoritm la bază, cât mai degrabă e menită să funcționeze ca un group chat, unde feed-ul e alcătuit numai din “prietenii” tăi virtuali, atâta timp cât ai unii (??);
Accentul cade, acum, e o exacerbare a ego-ului într-un mod cum nu s-a mai făcut recently în social prin funcția de Cameos, care ce face?
Înregistrezi un clip cu tine (bineînțeles, cu acordul tău);
Aplicația îți clonează vocea și fața;
Din acel moment poți apărea în tot felul de execuții AI CU TINE;
Prietenii, pentru că sunt creativi, pot să facă remix cu tine, iar
dușmaniistrăinii pot și ei, dacă-i lași din privacy;
Ce remarc din lansarea acestei aplicații, dar și din Meta AI (care-i același lucru) e că am trecut într-o nouă etapă a ceea ce înțelegem prin social media. Facem pași către altceva și părăsim, așadar, zona de engagement între noi, zona de socialitate așa cum o știam online. Adăugam la asta faptul că generațiile tinere petrec tot mai puțin timp în platformele clasice de social, adăugăm acest enshitification (lipsa unui mindful scrolling) și ne ducem direct către pasivitate totală și conținut de cea mai slabă calitate.
Notabil este ceea ce spune Mark Navarra despre experiența cu aplicația nouă de la OpenAI:
I have to admit, it’s super-addictive.
But the feed is filled with Obama giving fake speeches.
Pikachu + Mario robbing shops.
SpongeBob as Hitler.
Celebs being deepfaked, despite Open AI’s safeguards.
And that Sora watermark? It will be easily removed by some hacked together online tool in days, making it almost impossible to tell if a video in your feed is real, or AI-generated. Then the very real risks start escalating.
That’s only week 1!
I’ve tested it. The results were wild… and sometimes terrifying.
🆕 Se schimbă UI-ul la Instagram
Nu vă speriați, că nu-i nimic wow. În afara topicurilor pe care vom putea să le alegem la Reels, ca să ne dea algoritmul “mai mult control”, se mai schimbă un pic și butoanele de la baza aplicației. Vedeți bine că home-ul rămâne la stânga, dar fix lângă apare Reels feed, iar imediat după DM-urile, care se mută din dreapta sus în mijloc (era normal, dacă de postat nu mai postăm, ce rost mai avea acel + din mijloc?).
🆕 Inteligență artificială, dar campanii human-driven
Anthropic și OpenAI, două dintre cele mai mari companii producătoare de inteligență artificială (cum sună…) au apelat la agențiile de creație Isle of Any și Mother pentru propriile campanii de branding. Ce e și mai interesant e că sunt producții human driven, fără AI la bază, produse exact așa cum se făcea publicitatea și înainte de AI. Bine, că prezentările lor or fi conținut simulări făcute cu AI ca să dea bine la client, asta-i partea a doua. We are pretty much still in the business, guys.
🆕 Meta intră cu ads în AI bots
Asta-i cu dedicație pentru cei care folosesc Meta AI Chatbots, dar și pentru brandurile obsedate (still) de performance media: un nou set de ads vine, de data asta la puterea 1000. Basically, Chat Boții AI de la Meta vor putea să “vândă” ads în conversațiile pe care le au. Vă dați seama ce înseamnă asta la nivel de targetare, la nivel de intuiție a unei nevoi, la nivel de rafinare a intereselor. Mă rog, este doar o reactualizare a unui viitor ce a fost anticipat nu demult de oameni ca Yuval Noah Harrari sau de la noi Mihnea Măruță.
🆕 Pe surse: Trump vrea să facă din noul TikTok un fief MAGA
Un alt motiv pentru care Meta, dar și OpenAI se mută total către AI este pentru puterea de a exacerba ego-ul individului, de a-l pune în față, de a pompa în continuare pe dopamină la secundă, dar și pentru că platformele de dinainte au fost oficial pierdute războiului hibrid.
Iar asta trebuie să înțelegem toți cei ce lucrăm în comunicare: în acest moment, platformele pe care noi ne ducem și facem campanii, activări, influencer marketing, content, investim bani în ads și așa mai departe sunt teritorii de război. E ca și cum o rachetă balistică lovește un depozit virtual aflat lângă pagina de Facebook a Lidl România.
Locul unde Lidl (n-am nimic cu ei, mi-a fost client și-mi sunt dragi, dar de dragul exemplului) investește este și locul unde un război se poartă de ani de zile. Aceste platforme și-au pierdut scopul, obiectivul, au fost deturnate, iar acum își pierd accelerat din valoare. O să mai vorbim despre asta, dar știrea asta e surse, cu tot cu achiziția unei platforme ca TikTok mediată de administrația Trump spune multe: sunt o armă mult prea dezvoltată de propagandă, încât să mai poată fi ignorată.
🆕 Sharing Insights pentru Creatorii de pe Instagram
Adicătelea, influencerii de pe Instagram vor putea descărca Insights într-un pdf stylish pe care-l vor putea împărtăși cu brandurile fie înaintea unei campanii, parte din procesul de vetting, fie după campanie când se vor prezenta rezultate. Lucrul ăsta mai scade din timpii de lucru la raportare sau din munca agențiilor de influencer marketing care lucrau la astfel de rapoarte.
🆕 Threads devine tot mai interesant
Într-un mod absolut ciudat, cea mai interesantă aplicație mi se pare, astăzi, Threads. Mă refer la globalizarea unor topics, discuții asupra loc și strângerea acestora sub un singur grup de discuție. Practic, se pot naște bule de comunicare destul de mari din Threads topics / communities. Și-mi pare promițător la nivel de reach. Păcat că analfabetismul funcțional nu permite astfel de aplicații să câștige teren la noi (și n-o spun la modul vai de proști suntem, ci pur și simplu aceasta este realitatea tristă din teren).
🆕 Facebook tot încearcă să mizeze pe Creators
Acum, Facebook îmbunătățește (sau așa se dorește) zona de Followers & Fans, acolo unde aveai Badges. Basically, creatorii pot să lanseze provocări în comunitate, unde fanii să le facă pentru a obține Custom Fan Badges. Cu siguranță genul ăsta de activări se aplică pentru marii artiști ai lumii și unii influencers ce au depășit bariera de internet figures și s-au dus în offline. Mi-e greu să văd brandurile (dacă se va extinde vreodată aici) să facă astfel de activări unde să pună fanii să posteze ceva anume sau să meargă în magazin, iar tot ceea ce pot primi în schimb e un custom badge.
🆕 Instagram Map e și-n România
Cei de la Gen Știri au sumarizat funcționalitatea cât se poate de bine, dar presupun că ați observat toți noul feature. Basically, dacă cineva dintre voi a folosit Zenly, iar după Zenly au fost Snap Map (că acolo s-a vândut), iar cu mulți ani înainte Foursquare, ei bine cam asta face. Îți arată (privacy concerning if u ask me, dar oricum se poate doar cu acordul tău) unde te afli în oraș. Și pot vedea oamenii pe care-i alegi tu să-ți vadă locația, nu oricine.
Harta mi se pare utilă pentru părinți în cazul copiilor, dar mi se pare util și pentru a vedea locuri unde influencerii (par egzample) au făcut anumite bucăți de conținut. Astfel se poate naște o mișcare de turism din locuri banale, doar pentru că PewDiePie a ales să facă un vlog de acolo și a pus pe IG un Reel cu locul unde a filmat (sigur, nu se va mai întâmpla asta în cazul lui, but just sayin).
😬 Ambasada SUA a rămas fără fonduri de Facebook
Virala săptămânii trecute n-a venit de la vreun brand sau creator de conținut, ci chiar de la Ambasada SUA la București. Din lipsă de fonduri, aceasta a anunțat sec, printr-un status post, că nu va mai face postări pe pagină de acum înainte.
Și, of course, cum e strașnicul obicei românesc de a face haz de necaz, americanii au făcut cunoștință cu miștocăreala tradițională. Am selectat câteva din comentariile la care am râs, dar sunt multe acolo și e păcat să nu le savurați și voi.






Ce mi s-a părut de-a dreptul interesant? Faptul că OLX a fost singurul brand care a îndrăznit să comenteze la postarea asta, până acum la ora la care scriu aceste rânduri. Și aici e, totuși, o discuție. Statusul e cât se poate de trist și serios, nu mai e haha-ul de la MAI unde toată lumea se alătură.
Așadar, e corect ce a făcut OLX? Ballsy putem cădea de acord că este, dar e corect? Era treaba OLX să intre în conversația asta?
Șomeri nespecializați
Statistica săptămânii vine de la Eurostat, care indică o stare nasoală de fapt a tinerilor din România, care sunt șomeri, dar nici nu se află în pregătire pentru o specializare anume. Iar la asta se adaugă absolut tot contextul actual, inclusiv cultural și psihologic.
Nu cred că o campanie pe tema asta poate schimba lucrurile, dar poate deschide o conversație. At least.
Creatorii de conținut overpowering TV series
O statistică interesantă pe care mi-aș dori s-o văd făcută și-n România.
Unde fac americanii campanii cu influencers
Spre deosebire de România, unde avem Instagram over anything else, în SUA (altă putere de cumpărare, altă țară, alte forme de exprimare), agențiile și brandurile apelează până la 5 platforme pentru a activa conținut cu influencers. Tot Instagram e baza și aici, dar curios e faptul că americanii preferă acum Facebook față de TikTok.
Altă chestie interesantă, dar așa ca side info? Americanii sunt singurii care petrec din ce în ce mai mult timp în platformele de social clasice, pe când în Europa timpul scade treptat de la an la an.
📰 Lectură recomandată
Ce recomand să citim:
Specialiști în social de prin State își dau cu opinia despre viitorul TikTok și ce mai pot ei sa facă (are paywall).
Mai departe, recomand un articol foarte ok de pe LinkedIn despre “The Generosity Economy”, unde se argumentează nevoia unor sisteme pe care brandurile să le controleze 100%, fără a sta la mila algoritmului pentru investiția costisitoare pe care o fac just for some reach. Basically, folosești big social pentru hook ca să tragi oamenii în sisteme controlate (forumuri, email marketing, broadcast channels etc).
Un articol despre violența acută din Statele Unite și cum toate cazurile sunt strâns legate de o administrație lipsită de diplomație, etică, echilibru sau adevăr. Care e legătura aici cu comunicarea? Toate comunicările administrației sunt făcute via social media, într-un discurs ce instigă mai departe la ură și alimentează această polarizare. Astăzi, administrația Trump este cel mai bun exemplu pentru cum nu ar trebui să comunici în social media sau să folosești social media astfel. E cel mai bun exemplu de distopie alimentată online.
Mai sus despre toate noutățile importante din marcomm și social pe care poate le-ai ratat, dar care s-au întâmplat în luna septembrie.
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: