Susține #peinterneți
Poți da un like, un share sau să te abonezi cu 5$ / lună. Primești acces la toată arhiva newsletterului și resurse marcomm bi-lunare în articolul dedicat de luni.
📂 Monday Briefing #3 - 29.09.2025
Ce înseamnă Monday Briefing?
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 Formatul nou de IG a fost virala săptămânii trecute
🔎 Se vinde sau nu TikTok?
🔎 RAC lansează AD Ethics pentru creatorii de conținut
🔎 Meta AI vine cu AI slop intitulat Vibes…
Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
Dintre absolut toate lucrurile pe care Instagram le putea rezolva cu platforma lor, printre care feedul sau algoritmul, ei au scos un format nou de Reel, ceva absolut ming boggling: 5120x1080px. Astfel am ajuns la tot felul de execuții și nebunii, de la chestiuni creative și până la ironii ieftine. Și pe bună dreptate: Instagram aleargă, în continuare, după TikTok și încearcă cu tot dinadinsul să devină interesant. Doar că o face exact așa cum o făcea bufonul clasei: gălăgios și fără rost.
🆕 Testarea ad-urilor pe Meta a devenit mai streamlined cu funcționalitatea asta
Basically, poți adăuga 5 ad versions pe care Meta ți le arată în același lor, fiind un experiment care rulează pe același buget (setat de tine) cu până la 5 creative diferite. Tu setezi și obiectivul și tot. Meta îți face inclusiv copy cu AI, dar trebuie să ai grijă să-l modifici tu. Mă rog, pe link se explică mult mai bine.
🆕 Meta lansează Creator Marketplace API
Acest lucru e super util în special pentru agențiile de influencer marketing sau PR care vor să semneze sau să găsească creatori de conținut noi pentru anumite campanii. API-ul va permite tool-urilor third party să culeagă date despre insight-urile creatorilor, să-i găsești după user, keywords, filtre de domenii etc și să primești similarități pe un creator. Super utile, dar afacerea cu adevărat bună e să-ți faci tu, agenție, propriul tool prin care să accesezi aceste APIs gratuite.
🆕 Instagram ajunge la 3 miliarde de utilizatori
Și cu ocazia asta vrea să ofere niște funcționalități noi. Pe una din ele v-am prezentat-o mai sus, dar in all honesty it means nothing. Ce mai e notabil e că vor să lase la latitudinea utilizatorilor să-și aleagă ce topics vor să vadă în feed-ul de Reels, astfel încât algoritmul să-i ajute să vadă ce-i interesează. Practic, discutăm de o rafinare a feed-ului pe bază de topics. This is so 2015 și un semn că “suggested content” by the algorithms e praf. Ah, și încă ceva: timpul petrecut pe IG stagnează, oamenii nu mai postează ci doar sunt lurkers, passive engagers, deci se schimbă paradigma.
🆕 Delta Airlines x YouTube = Creatori pe avion
Cei de la Delta Airlines au semnat un contract de parteneriat cu YouTube prin care oferă platformei ecranele de pe spatele scaunelor, oferind creatorilor vizibilitate și călătorilor un nou tip de content embedded in the flight. Practic, asta asigură creatorilor de pe YouTube o extra vizibilitate și un nou discovery channel, mai ales pe zborurile alea lungi. Eu zic că-i o treabă foarte bună pentru creator economy overall.
🆕 YouTube ridică restricțiile de content conspiraționist
În perioada covid, au existat mai multe canale de YouTube care au fost fruntașe în epoca post-adevăr. Deoarece YouTube avea o politică de moderare foarte bine pusă la punct, iar Trump devenea o tristă istorie după primul mandat, toate aceste canale și video podcasts care băteau câmpii despre politica de vaccinare sau prezentau fapte false au fost banate de pe platformă. Fast forward 5 ani de atunci, iar platforma îți redeschide porțile pentru aceștia. Ce ironic.
🆕 În ajutorul creatorilor, TikTok Insights
Zona de insights de pe TikTok primește niște actualizări necesare, în special pentru creatori, unde acum vor putea vedea keywords după care sunt găsiți sau tendințe care sunt extrem de active pe moment.
Casa Albă a publicat un comunicat de presă prin care anunța, cu mult aplomb, faptul că Donald Trump a semnat un ordin executiv prin care a transferat 80% din proprietatea TikTok de la ByteDance către Oracle, un fond de investiții din Abu Dhabi denumit MXG (??!?!?!) și Silver Lake. Vance zice că ar costa totul pe la 14 miliarde de dolari, dar China încă nu a aprobat niciun fel de tranzacție. Deci s-a vândut sau nu TikTok? Mai departe, există surse care spun că ar exista o nouă aplicație care va folosi algoritmul TikTok, în timp ce altele spun că nu-i decât o schimbare de management și atât.
Too little too late, but never too late cum s-ar spune. Cei de la RAC lansează cursurile Ad Ethics, unde mai ciugulesc și ei un ban, dar mai ales învață creatorii de conținut care sunt limitele comunicării și care este regulamentul asupra căruia trebuie să se supună. Basically, publicitatea este reglementată, mai puțin zona de influencer marketing. Să vedem ce efect va avea această certificare și ce schimbare va aduce pe zonă, prefer să rămân sceptic.
🆕 Career Hub nou de la LinkedIn
LinkedIn aduce îmbunătățiri zonei de Learning Center cu un nou Career Hub menit să ajute profesioniștii care caută să-și schimbe jobul sau să se profesionalizeze într-un alt domeniu cu informațiile necesare, teste, simulări de interviu și cursuri utile.
🆕 Depop învață de la Pinterest
Ideea e așa: orice e curatoriat în final vinde. Orice e tailored, chiar dacă aspirațional, în final are șanse mai mari să se vândă. Depop au înțeles asta și au lansat outfits, o zonă unde utilizatorul își face fituri din ce găsește pe platformă. Ele se adaugă ca într-un moodboard complet și there you go. Aspirațional first, sold second.
Am intrat în epoca AI slopului capitalist
Grandioasa aplicație Meta AI lansată de Zucky pentru a cuprinde tot ce înseamnă viitorul AI slop, dar și partenerul intim al omului a lansat un video feed plin de AI slop.
Feedul urmează rețeta clasică TikTok, se numește “Vibes” (pur și simplu cred că în acest moment nu le mai pasă, literalmente) și conține numai creații ale utilizatorilor concepute cu Meta AI.
Care este utilitatea? Pe de-o parte planul Meta AI la nivel de aplicație îl văd ca pe o democratizare a generative AI. O educație în masă pe ce înseamnă această nouă tehnologie, cu ce se mănâncă și cum o poți folosi tu, utilizatorul de rând. Mai departe, îi dă un context social creativ: “Uite ce am reușit să fac azi cu AI-ul, arată bine, nu?”
Aplicația vine la pachet inclusiv cu un editor care permite utilizatorilor să-și modifice creațiile până ajung la o variantă finală.
Cum suntem in the social media age of the lurker, genul ăsta de aplicații punctează la inovație, creativitate, confort (minim) și consum pasiv. Can u ask for more?
Cineva a câștigat la Reelul ultra wide
📰 Lectură recomandată
Câteva selecții de lecturi bune:
Despre Instagram care a ajuns la 3 miliarde de utilizatori, pe Future Social.
Rizz a intrat, oficial, în dicționarul Merriam Webster.
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: