Susține #peinterneți
Poți da un like, un share sau să te abonezi cu 5$ / lună. Primești acces la toată arhiva newsletterului și resurse marcomm bi-lunare în articolul dedicat de luni.
📂 Monday Briefing #2 - 22.09.2025
Ce înseamnă Monday Briefing?
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 Meta face AI glasses care pot schimba modul de creare conținut
🔎 YouTube lansează Dynamic Brand Segments și schimbă paradigma colaborărilor dintre brands și content creators
🔎 Ce se mai aude de banarea TikTok în State?
🔎 Ce engagement rate benchmarks avem după prima parte a lui 2025
🔎 Instagram Highlights tab în main grid
🔎 Ce ar trebui să facă influencerii pentru o comunitate mai strânsă
Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
🆕 YouTube schimbă paradigma colaborărilor între branduri și creatori
Nu știu dacă ați prins ultimele anunțuri ale celor de la YouTube în conferința lor MadeOn, dar sunt niște chestiuni extrem de interesante pe acolo. Printre ele, poate cea mai fascinantă este cea legată de Dynamic Brand Segments. Basically, ce face această nouă metodă:
schimbă ideea de paid for mention în paid for full ad slot în clipurile creatorilor de conținut
creatorii de conținut sunt lăsați să își seteze propriul CPM, dar baza e 25$
tot creatorii sunt cei care își lasă spațiu în propriile clipuri pentru ca brandurile să le revendice, of course în funcție de interesele și alegerile lor
de la “Today’s Sponsor is..” la “We’ll get into more after this break…”
practic, vom retrăi experiența de TV mutată în online, exact ca-n emisiunile care iau o pauză publicitară, așa vor fi și clipurile de creatori
Fr, fr nu știu cum să mă simt despre asta. Din perspectiva unui creator, cu siguranță deschide ușile mai multe posibilități financiare, dar din punct de vedere consumator s-ar putea să dau jump forward mai des decât o fac de obicei. Vom vedea.
🆕 Meta iese pe piața să concureze cu GoPro
Meta face parteneriat cu Oakley și RayBan și lansează noua colecția de AI glasses. Cu ocazia asta au schimbat și avatarurile principalelor platforme Meta, care au avut o pereche de ochelari peste.
De ce vorbim despre asta? Pentru că tipologia asta de ochelari deschide noi orizonturi în materie de conținut. Creatorii de conținut, mai ales cei axați pe sport & sporturi extreme vor putea beneficia de pe urma acestui piece of technology. De la fotografii, la clipuri, avem un POV almost identic cu ceea ce vedem. Motivul pentru care îl consider un inamic al GoPro ÎN ANUMITE CONTEXTE este pentru conținutul pe care îl vom putea vedea ieșit cu acești ochelari.
În viața de zi cu zi, sigur sunt un ajutor prin toate datele de augmented reality pe care le aduc peste realitatea imediată.
🆕 LinkedIn face echipă cu Duolingo
Poate că nu voiai neapărat să știe toată platforma ce scoruri scoți tu la lecțiile de italiană, dar uite că acum se poate. Dacă vei dori, poți lega contul tău de Duolingo cu profilul tău de LinkedIn și să pui sub orice limbă străină pe care afirmi c-o cunoști, ce scor ai pe Duo la ea. It can also be something you actually learn on the go.
Dincolo de asta, avem și custom job interview simulations pentru cei care își caută de lucru, astfel încât să fii pregătit. Funcționalitatea este disponibilă exclusiv membrilor Premium.
🆕 Vrei trenduri globale? Există tools
De la TikTok Trends, la Pinterest Trends, la Reddit toate oferă niște tools prin care poți face keyword research ca să-ți dai seama ce e trending în acest moment. Așa cum istoria ne spune, însă .. nu luați de bună. Multe platforme au boți care spamează în prostie anumite hashtags care nu spun aduc nimic bun.
🆕 Pinterest spune că dacă vrei vânzări, Curation e key
Și mi se pare normal. Acolo unde vezi lucruri curatoriate, impresia e mult mai puternică decât într-un bazar. Mă rog, sunt oameni care funcționează și invers. Ce vreau să spun e că atunci când primești o selecție tailored pentru tine (cam ce încearcă Zalando acum), șansele să dai de ceva potrivit unei achiziții sunt mari.
🆕 Instagram Highlights se mută în propriul tab de pe profil
Exact așa cum avem un tab de Reels, unul de Reposts, în curând o să avem unul dedicat Highlights. Pe românește, cercurile alea din pagina de profil care erau o serie de Stories pe care noi le-am selectat ca să mai spunem una, alta despre noi își găsesc o nouă casă. Și nu numai că-și găsesc o nouă casă, dar vor putea fi integrade în grid.
🆕 Ai LinkedIn Premium Company Page plan? Îți poți primi bifă de Verified
Platforma dedicată business-ului și lumii corporate a anunțat c-a dat drumul la posibilitatea de a-ți primi o bifă de Verified la pagina companiei, dacă ai Premium plan. Pe scurt, lucrul acesta îl mega recomand și e important mai ales pentru paginile care pot fi ușor impersonate. Având în vedere nivelul de boți și cybersecurity threat din zilele astea, o astfel de bifă îți poate salva imaginea.
🆕 Banarea aplicației TikTok în State a ajuns o glumă
Administrația Trump a prelungit termenul de funcționare al aplicației TikTok în SUA până pe 6 decembrie. În acest timp, oficiali ai administrației Trump au declarat că există o înțelegere de principiu, dar trebuie confirmată și de China.
Either way, se vorbește că Oracle cu Andreessen Horowitz ar controla 80% din noua companie și că utilizatorii de TikTok din SUA vor fi obligați să descarce o nouă aplicație pentru continuitate. Mai mult, aplicația asta cică e deja în teste, conform unor surse.
🆕 Engagement rate benchmarks for S1, 2025
Facebook urcă cu 12%, dar nu știu să vă spun dacă e din pricina sejurului politic prin care trecem și nu se mai termină, ori ceva s-a schimbat acolo (honestly? n-am sesizat nimic brand wise), Instagram e un picaj, LinkedIn pierde și el vreo 8% (iar astea chiar s-au simțit, mai ales în brand comms), iar TikTok urcă cât Facebook.
Ce înțelegem din asta? Că TikTok și Facebook sunt platformele de engagement din prezent? Cu paid media în spate, it does seem so.
Also:
»» Tipul ăsta care face legătura între corporate job & playing World of Warcraft; Funny, înțeleg legătura, dar primul comentariu este bliss;
Un ad în print foarte Mercedes
Nu știu de ce, dar mi se pare extrem de Mercedes acest ad. Foarte mult pe aspirațional. Dar cred că un rol extrem de mare îl joacă mediul, precum și cultura unde a fost deployed. În România, probabil ar fi fost apreciat de o bulă și ar fi stârnit o furtună.
Influencer marketing done right
Susțin cât se poate de mult utilizarea influencerilor ca figurație în conținutul branded de pe propria pagină. Fără funcția collab. The collab is already there.
Lasă influencerul să facă propriul conținut, în propria pagină, cu mention și tu, brandul, folosește-l ca endorser în propriul conținut. Ieși mult mai bine decât o funcție menită să fure din reach. Mai multe despre asta în ediția de joi.
💡 Borne noi în România pe SoMe
Conform NapoleonCat, am depășit 6M de utilizatori pe Instagram în România, dar și 5M pe LinkedIn, unde înregistrăm cea mai mare creștere într-un timp atât de scurt. Conform Digital Reportal, nu erau decât 3M de utilizatori români pe LinkedIn acum nu mai mult de 2 ani.
Tight knitted communities
Dacă este un lucru despre care am vorbit atât în prezentări pe la care am fost invitat să vorbesc despre branded social media, cât și aici e despre cum facem community management.
Și dacă era să dau un exemplu bun, acesta era Topicals, care s-a desprins de clasicul social media corporate usage și a plecat pe propria pistă de dezvoltare conținut și influencer marketing. Ce au făcut? S-au dus la Try Your Best, platforma dedicată creatorilor de conținut și brandurilor de a premia engagementul.
Acolo, au creat o bază de peste 150k fani activi, care nu numai că sunt consumatori, dar sunt și content creators, generând UGC pentru reduceri, a testa produse și altele. Tot acolo, brandul invită influencers celebri cu care fac AMA, live videos, apare în shootings, BTS-uri și altele.
Unde mă duc cu toate astea?
Dacă e să urmărim ce s-a întâmplat în Nepal, dovada ar fi că DAO-urile sunt reale și funcționale. Basically, Zetterii s-au stârns pe Discord să creeze o revoluție în propriul stat, din pricina corupției și stagnării. Statul a sesizat, a vrut să închidă social media, nu le-a ieșit, tinerii s-au retaliat și mai puternic, astfel că au răsturnat un întreg sistem. Mai apoi, tot pe Discord s-au adunat ca să voteze viitorul prim ministru și să ia deciziile importante.
De ce Discord?
Server based. Chat based. Channel based. Criptat. Oferă autonomie. Poate fi administrat și ca forum (d-ăla clasic, de pe vremuri). Poți adăuga filtre pe cuvinte cheie, poți cenzura anumite chestiuni, poți adăuga Rewards pentru activitate etc.
Dar mai multe ca orice, oferă o linie directă între forurile decizionale și cel mai de jos om. Oricine are o voce. Și e rewarded for that.
Ce vreau să spun e că Nepalul demonstrează că astfel de servicii funcționează. Și funcționează la cote chiar mai complexe decât administrarea unui brand căruia să-i faci o comunitate.
Cred cu tărie că în lumea polarizată în care ne aflăm, unde algoritmii livrează ce doresc stăpânii, CPC, CPM-urile și parteneriatele cu influencers devin din ce în ce mai scumpe, iar rezultatele din ce în ce mai slabe, brandurile ar trebui să se reorienteze. Iar o soluție digitală foarte friendly, sub controlul lor, cu beneficii directe pentru fanii înfocați e să genereze aceste tipologii de comunități.
Fie că discutăm de un server Discord branded sau de TYB, beneficiile sunt acolo:
Deții controlul absolut pe orice mesaj care pleacă de la tine către comunitate
Poți lăsa și comunitatea să creeze conținut acolo
Există o legătură mult mai apropiată, nemediată de algoritm, deci 100% reach
Investiția se mută din digital media în Rewards pentru comunitate, bazată pe engagement în platformă, invitații etc. Imaginați-vă că sunteți un brand de băuturi răcoritoare, aveți comunitatea asta și vă pregătiți de lansarea unui nou produs. Primii 100 de fani cei mai activi din platformă au posibilitatea să testeze, în premieră produsul și să vorbească despre el în propriile comunități. Nothing beats
a Jet2WOM. Also, dacă lasă Reviews primesc puncte de Rewards și așa mai departe. E un fel de gamification pentru community management, pentru fidelizare.Influencerii pot fi invitați special pentru orice tip de conținut: live AMA chat, live streaming, un simplu video, o postare scrisă și administrată chiar de influencer și așa mai departe.
Astea sunt doar 5 puncte importante. Dar posibilitățile sunt destule.
🤔 Top skills în advertising în 2023
Conform Eurostat, în anul 2023 în România cam astea erau top skills cerute ca să lucrezi în publicitate. Bineînțeles, asta dacă ne luăm după anunțurile puse online de agenții și nu numai.
Cât de mult credeți că s-a schimbat din 2023 până în 2025? Should we insert AI knowledge pe acolo? Și dacă da, pe unde s-ar clasa?
Nu-i de mirare abundența de paid partnerships
A ieșit studiul ăsta de la Social Insider și nu pot să nu mă minunez când văd ce scoruri există pe bucata de Reels la nivel de engagement rate.
Pe lângă faptul că se confirmă once more faptul că nu mai interacționăm cu bucățile de conținut întâlnite în feeds, ci doar privim pasiv, ca la TV, arată și că suntem supra saturați de tipul ăsta de conținut. Nu cred că am ajuns la o limită a ce înseamnă short videos, dar cu siguranță scăderea asta în interes va duce undeva sooner or later.
Nu poți să fii un nano influencer, cu 5-10k urmăritori, iar pentru un short video pe care se consideră că-l muncești să speri doar la o medie de 0,72% ER. Basically, traduc graficul de mai sus în 3 puncte, astfel:
Am ajuns să consumăm pasiv social media (nu mai generăm conținut, nu interacționăm cu el) + aici adaug și existența boților care iau cu asalt conținutul viral și-l transportă în anumite zone;
Suntem suprasaturați în noul feed vertical cu tot felul de conținut care s-a plafonat, a intrat într-o rutină, iar asta ne-a făcut să devenim selectivi cu ceea ce considerăm a fi absolut bun de dat un like, share sau comment;
Influencerii care se bazează exclusiv pe marile platforme pentru a-și asigura existența vor sfârși rău, in the end, pentru că să stai la mâna algoritmilor is never safe, de asta tot strig într-una: mergeți și creați comunități închise, cu acces, unde să existe un număr de oameni fideli cu care să comunicați și în care voi să aveți controlul; Pentru că altfel, la un moment dat brandurilor li se va lua de reach prin influencer partnership, că hai să fim serioși, noi vorbim de creativitatea influencerului, dar în fapt pe marketer îl interesează cifrele… nu abordarea. Iar când va observa că cifrele pot fi obținute și mai ok prin paid media sub o abordare la fel de creativă, dar ownable by the brand, influencerii vor deveni obsolete. Puterea stă în crearea unei comunități puternice, unde influencerul este centerstage și unde dialogul e deschis, autentic.
📰 Lectură recomandată
Începem cu situația care a dus la cancellarea lui Jimmy Kimmel, așa cum a fost văzută de Parker Molloy, printre cei mai apreciați jurnaliști independenți din State.
Îmi place că e extrem de echidistant și vede ambele puncte de vedere cât se poate de clar.
Mai sus despre ce înseamnă să lucrezi la Sphere, în Vegas. O experiență interesantă și recomand Link In Bio mai ales pentru aceste inside interviews din care chiar poți fura niște meserie.
***
Și vă mai las un articol debatable, dar interesant, despre cum îți alegi bătăliile în social. Despre când trebuie să lași de la tine și cum atunci când vine vorba de content nasol pe care tu trebuie să-l postezi.
***
După 15 ani de lucru în social media, cred cu tărie că e nevoie de reglementarea acestor rețele sociale până la Dumnezeu. Cel mai bun exemplu este felul în care Rusia s-a folosit de platforma TikTok, cu ajutorul Chinei, pentru a lansa cel mai puternic atac manipulativ la adresa țării noastre. Totul cu ajutorul algoritmilor. Basically, Rusia a închiriat TikTok pe România ca să-și implanteze mesajele și să creeze o psihoză colectivă. N-o spun eu, o spune sinteza dosarului de la Parchetul General asupra tentativei de lovitură de stat din decembrie, 2024.
În acest sens, recomand o lectură a acestui articol care vorbește foarte concis despre nevoia de a reglementa rețelele sociale și tratate precum viciile noastre de zi cu zi.
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: