Monday Briefing #12 - 15.12.2025
Ultimele noutăți din marcomm înainte de vacanță
Susține #peinterneți
PeInterneți e newsletterul care-ți dă poke de două ori pe săptămână: luni cu Monday Briefing (moka) și joi cu deep dive în marcomm & internet culture (paid). 5 coco / lună te costă full access if you wanna. Altfel, no worries, enjoy Monday!
📂 Monday Briefing #12 - 15.12.2025
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 TikTok se supune condițiilor Comisiei Europene
🔎 Instagram testează Early Access pe Reels
🔎 IG public Stories se pot distribui la liber
🔎 Mare amendă ce și-a luat X
🔎 Instagram dă drumul algoritmului personalizat
🤔 Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
🆕 Transparență totală pe ad-urile de pe TikTok
Compania ByteDance a agreat să se supună condițiilor impuse de Comisia Europeană referitor la transparența reclamelor ce rulează pe platforma TikTok. Faza e că rămăsese cam singura, acum alături de X, care nu lăsau la vedere actorii din spatele marilor reclame din platformă. Ei au agreat asta și ca să evite sume record la nivel de amenzi, dar și pentru că politică. China urmărește să relaționeze tot mai bine cu UE, dat fiind că SUA iubește Rusia un pic cam mult.
🆕 Instagram ajută creatorii de conținut să mai facă niște followers
Situația e un pic cam tristă în social nowadays, mai ales că urmăritorii nu mai reprezintă un KPI important de când suntem în epoca interest-based, condusă de algoritmi. Astfel că, într-o încercare de a copia un pic TikTok și de a ajuta creatorii mari de conținut să-și facă o bază de date mai mare, testează zilele astea un feature ce ar permite urmăritorilor să vadă în avans un Reel.
Basically, dacă vrei să vezi Reelul unui creator favorit, te asiguri că-l urmărești și ai acces instant. Nu-l urmărești? Aștepți până când va fi public live.
Ce înseamnă asta? Foarte mult de câștigat pentru creatori, dar atenție la zombie followers. You really need to be a good one astfel încât acest feature să facă diferența.
Asta-i bună. Cei din Germania, Franța, UK și încă o țară pe care am uitat-o, dar poți citi tu pe link se bucură de o funcționalitate în teste: Nearby Content. Basically, au un tab dedicat unde pot vedea conținut de pe lângă ei, produs și postat pe TikTok. Asta ajută mult conținutul local, mai ales creatorii locali, dar și micile business-uri.
Să sperăm să intră și-n România. Ar fi o unealtă foarte interesantă de scanat și analizat conținut prin proximitate.
🆕 Sad reacts pentru Google Search results
Poate că ne-am bucurat un pic cam mult pentru rezultatele din Search care dădeau și postări din social, poate.. Google deja testează răspunsuri oferite de Chat Bots la căutări. Am mai vorbit noi despre asta într-un Monday Briefing. V-am dat inclusiv screenshot de cum va arăta și .. needless to say search-ul se mută în AI. Sau SEO AI.
Cine lucrează în performance media cred că deja știe despre ce e vorba. Right? Right? :))
🆕 Views înregistrate direct din feed
Adam Mosseri a zis pe Threads că views-urile se înregistrează de fiecare dată când o postare e văzută în feed sau când cineva dă tap pe o postare anume din profile grid sau din pagina de Explore.
Probleme existau la pagina de Explore, în ce zice dânsul pe acolo.
🆕 Am pus un Story la mine că așa vreau eu
Instagram a decis să permită utilizatorilor să preia orice Story public la ei pe Story. Un fel de sharing la Stories. Adică un nou KPI devine important când vine vorba de Stories.
Asta poate fi o treabă bună pentru știri, cauze sociale etc. Dar poate deveni rapid și creepy pentru oameni care pur și simplu preiau Stories la ei pe story doar pentru că e public și pot face asta. Așadar aici intră în vigoare și-o atenție mai sporită la privacy și la limitarea distribuirii de conținut. Să știți voi.
🆕 Marketplace, Reels & Friends - noul update Facebook
Cei de la Meta s-au apucat de readus în atenția noastră “the OG Facebook” cum s-a lăudat Zucky. The problem? There is nothing OG în aducerea în față a Marketplace-ului. Se pare că în US și Canada, jumătate din Zetterii de pe platformă folosesc Marketplace, așa că decizia a venit simplu: băgăm Marketplace în față.
Ce altceva? Băgăm Reels buton principal, ca la Instagram că observăm că merge treaba. Și eventual un tab de Friends, că oamenii vor să afle lucruri de la apropiați.
Și cam atât, momentan, cu “the OG Facebook”. Dacă vrei să vezi toate design tweak-urile și reshape-ul de funcționalități, aruncă un ochi aici.
🆕 X își ia amendă 120M euro, Musk vrea abolirea UE, SUA declară război UE
Toate cele de mai sus au legătură, prieteni. Prima știre din seria asta de știri era despre TikTok care se mulează pe reglementările UE tocmai ca să evite potențiale amenzi uriașe. Contextul e că în 2022 noul regulament DSA (Regulamentul pentru Servicii Digitale) a înăsprit uneltele de reglementare și amenzile pentru platformele de online ce nu-l respectă.
După 1 an de investigații, Comisia UE a decis că X și-a bătut joc de reglementările impuse pentru UE astfel că l-a altoit pe Musk (mă rog, X, nu Musk) cu 120M de euro. Asta nu-i “dăcât” vreo 4,5% din veniturile companiei. Ouch.
Astfel că Musk a ieșit cu gura mare pe X (how ironic) să dorească abolirea UE. Prietenul lui, Medvedev, a zis “super tare, da, da da”. Iar Strategia de Apărare a SUA vorbește despre un război hibrid pe care-l lansează împotriva tuturor democrațiilor din UE, că prea faceți voi reguli anti-business.
Ce înseamnă cea din urmă știre? Că o să vedem PUTERNICC influențat via algoritm tot discursul suveranist existent în toate țările. Cum așa? Păi Facebook de unde e? Instagram? Dar viitorul TikTok? Dar LinkedIn? America are, în acest moment, toate uneltele unui război hibrid la scară largă pe care noi îl vom resimți.
Dar Adi, Facebook e un actor privat. Stai liniștit, pentru banii potriviți se rezolvă.
🆕 Algoritmul personalizat a sosit pe Instagram
Instagram a dat drumul viitoarei ere în feed: algoritmul personalizat. Astfel, începând cu limba engleză și doar în State, momentan, utilizatorii vor putea să-și personalizeze pe baza topicurilor ceea ce vor să vadă în feed.
Ce poate să însemne asta? Că acele categorii de pagini în care Meta te plasează, ca brand, s-ar putea să aibă mai mult sens și să joace un rol mai mare. Keywords în captions, dar și alt text pe imagini, la fel, poate va trebui să conțină niște cuvinte din sfera de domenii / interese. Momentan, e clar că-și ia cues din ceea ce citește imagistic. Early days, tho, vedem cum se va desfășura în 2026.
🆕 Un ad tool update la YouTube Shorts
Cei de la YouTube au actualizat un pic posibilitățile pe care le poți faci pe Shorts la nivel de ads, mai ales că vine “the most wonderful time…”. Prin urmare, Shorts ads vor putea avea comentarii la care brandul poate participa la nivel de community, creatorii de conținut de acolo vor putea să pună link în Shorts către website-ul brandului pentru conversie + ad-urile de Shorts se adaugă în varianta mobile pentru o administrare mai lejeră.
🆕 Title A/B testing de la YouTube se duce global
Creatorii vor putea, de-acum înainte, să testeze până la 3 titluri de video cu audiențele lor. Funcționalitatea e disponibilă la nivel global.
Un TikToker la cinema
Îmi place mult de Baron și este unul dintre creatorii de pe TikTok pe care-i urmăresc și astăzi. Fac bucățica asta de mențiune ca să arăt cum influencerii trec din online în alte medii.
Filmul este regizat chiar de el, și self financed cu 100k$.
Rămâne de văzut dacă va fi și un succes și dacă, într-adevăr, micro dramele sale din TikTok pot străpunge o audiență mai matură, de cinema.
Disonanța cognitivă a platformelor sociale
Cu toate că Instagram vorbește mult, ca business, despre raw content, dumps, noua lor aplicația de edit video Edits based on smartphones, foarte mult phone based pentru cele mai bune rezultate, uite ce fac…
"Carversations” este numele noii lor serii video, în care părinții stau de vorbă cu copiii lor, mai ales în lumina protejării adolescenților față de social media, o criză de imagine prin care Meta încă trece și din care își propune să iasă și cu astfel de execuții.
The irony? Priviți cât de overly produced este. The high production value din spatele episodului. Pentru o companie care se bazează solely on a smartphone app, this is pretty much off brand. Iar dincolo de asta, se demonstrează, yet again, cât de importantă este investiția în producția video de calitate, chestiune afirmată chiar de colosul care deține feed-urile noastre.
Bottom line?
Un high production value costă, dar face niște diferențe uriașe la nivel de look and feel + amplificare storytelling.
Dar un high production value NU este MEREU necesar. Importante aici sunt obiectivele, mediumul, look and feelul. Faci un TikTok din calendarul lunar? Poate n-ai nevoie de high production value… Brandul tău este un avid susținător al autenticității, mai ales exprimate raw? Poate n-ai nevoie de un overly produced video ca să exprimi asta sau măcar maschezi prin o suită de tehnici ce sunt azi disponibile…
Nici măcar marile platforme sociale nu mai disting obiectivele de business față de ceea ce fac ele. Business is business, image is image. Aparent, disonanța cognitivă e atât de mare în cadrul lor, încât una impun brandurilor și creatorilor de conținut, iar alta fac ele. Deh, proprietatea mea, regulile mele.
Mr. Business.. pardon, Beast
Mister Beast, celebrul YouTuber, și-a creat deja un imperiu, dincolo de ceea ce reprezintă el: un creator de conținut devenit casă de producție.
După ce s-a extins în Amazon Prime cu producția BeastGames și Beast Animation, compania a declarat că în acest moment conținutul video reprezintă jumătate din revenue-ul Beast Industries (firma mamă).
Pe lângă asta, mai vedem Feastables, Lunchly și MrBeast Labs toys care sunt laterale și țin mai mult de un lanț de producție fizic, tradițional. Bomba cu adevărat nebună a venit de curând, când au anunțat extinderea business-ului către telecom cu Beast Mobile + o platformă de banking. Adică și o bancă.
PE LÂNGĂ ASTA, MrBeast a mai anunțat că vrea să inaugureze o platformă dedicată creatorilor de conținut care să activeze ca un marketplace pentru branduri. Astfel, brandurile pot fi matched cu creatori de conținut pe baza unor criterii.
Viitorul e la IPO, unde urmăresc să se lanseze curând.
Ce vreau să spun cu toate astea? MrBeast este cu adevărat întreprinzătorul pe care noi îl avem în România prin Selly. Este acel video creator, youtuber, care a plecat dintr-un punct și a ajuns muuulte trepte mai sus prin muncă, dedicare, obsesie, dar și foarte multe controverse.
Nu vreau să fac apologia lui MrBeast, deoarece a adunat suficiente schelete în dulap, dar expansiunea și business thinkingul din spate sunt de apreciat.
Algoritmul face parte dintr-un ecosistem bine gândit
Noi ne chinuim până la un punct, dar dincolo de acel punct să insiști să nu oferi paid visibility to good organic content e sinucidere.
📰 Lectură recomandată
Ce recomand să citim:
Event bettingul devine o nebunie în State, mai ales după ce în SUA s-a ajuns la un acord cu Polymarket pentru a redeveni accesibil, astfel poți vedea betting pe absolut toate absurditățile din lume, iar asta nu e tot, să vedeți ce frumos se leagă cu articolul de mai jos (paywalled).










