Monday Briefing #11 - 8.12.2025
Decembrie aduce vești puține, dar bani și AI cu nemiluita
Susține #peinterneți
PeInterneți e newsletterul care-ți dă poke de două ori pe săptămână: luni cu Monday Briefing (moka) și joi cu deep dive în marcomm & internet culture (paid). 5 coco / lună te costă full access if you wanna. Altfel, no worries, enjoy Monday!
📂 Monday Briefing #11 - 8.12.2025
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 Facebook dă facilități mai clare celor care plătesc
🔎 Elon Musk și-a dat foc la casă
🔎 Algoritm personalizat pe YouTube
🤔 Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
🆕 Links în Reels și content strategy de la Facebook
Planurile Facebook Premium au primit un revamp major în ultima lună, iar funcționalități noi au fost descoperite precum: posibilitatea de a adăuga 6 link-uri în 6 Reels postate pe lună, dar și obținerea unei strategii de conținut personalizată de la Facebook.
Toate astea în schimbul a 500$ / lună. Cheap….
🆕 Elon Musk tocmai și-a dat foc la casă
Platforma lui Elon Musk, X a lansat săptămânile trecute o funcționalitate care permite tuturor utilizatorilor să afle informații despre locația conturilor din cadrul rețelei sociale. Astfel, o droaie de conturi pro-Trump și MAGA au ieșit la suprafață ca fiind din Turcia, Siria, India, Rusia sau Ucraina, ridicând mușamaua de deasupra unor ferme întregi de boți ce amplifică ideile actualei administrații.
Elon Musk este cel mai mare donator din campania lui Trump pentru al doilea mandat de președinte, btw.
Acest lucru doar lasă la iveală uriașa problemă pe care o avem cu internetul “social” din ziua de astăzi, unde habar n-avem ce anume mai este real și ce nu.
🆕 În căutarea sentimentului de forum
Facebook permite, de acum, ca utilizatorii să-și seteze nicknames în cadrul grupurilor de Facebook. Lucrul acesta amintește, un pic, de era forumurilor, când toți ne “ascundeam” în spatele unui username care activa și pe post de nickname în cazul multora.
Numele va fi vizibil în continuare pe pagina de profil, dacă îl ai setat acolo.
🆕 Creatorii de conținut de pe TikTok primesc verified
Dacă ești un creator de conținut pe TikTok, poți de-acum să fii verified, ceea ce înseamnă că primești și niște perks odată cu asta: un badge oficial de la TikTok că ești cont autentic + filtering pe mesaje ca business în DMs.
🆕 Feed personalizat și pe YouTube
Am vorbit aici în newsletter despre viitorul tot mai sumbru pentru branduri, în social media pe organic. YouTube pregătește posibilitatea personalizării în timp real al algoritmului, astfel încât să-ți dea să vezi lucruri de interes pentru tine.
🆕 YouTube te lasă să creezi cursuri în platformă
Video, bineînțeles. Dar e un feature foarte interesant, pentru că observ o categorisire tot mai categorică pe zona de videos. Podcast-urile video sunt podcasts, cursurile sunt cursuri, vlogurile vloguri, seriile de emisiuni serii etc. Plus inserția asta de comunitate dedicată pentru fiecare canal e mega benefică pentru creatori, mai ales că e zona cea mai mare de efort la nivel de conținut.
🆕 PREVIEW: Substack obligă britanicii la age verification
Populația Marii Britanii sunt printre primii care “se bucură” de un internet mai împărțit, odată cu implementarea Online Safety Act. Astfel, platformele sunt obligate să identifice și să separe oamenii sub 18 ani față de cei majori. De aceea, Substack deja a trecut la implementare și cere celor din UK să-și demonstreze vârsta ca să acceseze platforma.
🆕 Breaking Rust în Billboard Chart
Breaking Rust este o trupă de country concepută de la 0 cu AI. Scandalul? A ajuns în top 100 Billboard Charts based on digital sales, dar trupa nu există. Totul este o creație cu inteligența artificială, iar asta demonstrează capabilitățile nesfârșite pe care AI-ul le poate genera. Într-o vreme, aduceți-vă aminte, industriile creative, dar mai ales artiștii, erau considerați safe. “Nu are AI-ul cum să producă emoție”. Ei bine, iată că poate. Singura problemă existențială de astăzi e că nu poate fi reprezentat de nimeni și e ciudat să fii fanul unei trupe “alien”. But give it time…
Brandurile de 1 decembrie
Se pare că 1 decembrie nu mai reprezintă o contextuală suficient de importantă pentru branduri. KFC, Mec, Ikea, Pepsi, ING, OLX, Regina Maria… cam majoritatea brandurilor active au zis pas anul ăsta la sărbătoarea națională. Cel puțin pe Instagram, care azi mi se pare cea mai relevantă platformă de la noi pentru brands.
Singurele postări cât de cât utile, funny sau de-a dreptul foarte bune mi s-au părut astea:
I really don’t blame it. După faza cu suveranismul, înțeleg foarte bine reticența brandurilor, mai ales cele dinspre vest, de a se alătura acestui “spirit național”. Și mai evident pentru cele care nu au un teritoriu în zona asta și nu reprezintă cu nimic România / made in Romania / Romanian / tradițional.
Poate că internetul nu e chiar atât de mort
În analiza aceasta făcută de jurnalistul Christophe, reiese că totuși internetul este dominat de boți, dar sunt boți și boți de diferite feluri. Și că nu putem spune for sure că internetul a murit. Pe de altă parte… nici mult nu mai are.
Dragă branduri și oameni de marketing, chiar nu e funny
Știți mema aia NSFW cu elefantul care și-o suge singur?
Cam despre asta e și ultimul trend penibil conceput de branduri. Ce presupune? Majoritatea sunt postări pe formatul single photo, în care imaginea este o “scrisoare” prin care brandurile își cer iertare pentru cât de șmechere sunt. Unde șmecher a se citi awesome.
Astfel că ele se pupă în fund singură, într-un exercițiu de sarcasm care se duce ușor ușor în narcisism (că dacă ar rămâne la sarcasm ar fi fost ok…).
Nu cred că l-am văzut prin România și dacă a fost implementat, cred că a ajuns doar pe la niște branduri obscure din retail. Jucători mici care se mufează rapid la ultimele tendințe ca să ia fața în feed.
Either way, not funny. Not cool. Not awesome.
📰 Lectură recomandată
Ce recomand să citim:
Foarte bun articolul acesta investigativ și analitic de la Mashable, despre cum internetul a ajuns să fie plin de AI slop și ce putem face noi în legătură cu asta.
Un critic de tech face o listă bună de cadouri pentru oricine e into smart things;














