Monday Briefing #10 - 24.11.2025
Brandurile și AI-ul unite în brain rot, dimensiuni noi pe IG și lecturi recomandate
Susține #peinterneți
PeInterneți e newsletterul care-ți dă poke de două ori pe săptămână: luni cu Monday Briefing (moka) și joi cu deep dive în marcomm & internet culture (paid). 5 coco / lună te costă full access if you wanna. Altfel, no worries, enjoy Monday!
📂 Monday Briefing #10 - 24.11.2025
În fiecare luni facem o incursiune plină de resurse și informații despre ce s-a mai schimbat în social media, ce algoritmi mai sunt suciți pe unde, ce mai e pe tech, de unde ne inspirăm publicitar și ce se mai poate citi interesant pe neți.
Sunt resurse adunate în ultima săptămână.
Ză big headlines:
🔎 Instagram mai adaugă o dimensiune la postările de feed
🔎 Aplicațiile de social sunt victimele propriilor creații
🔎 Meta câștigă the antitrust trial vs. FTC
🔎 Adobe cumpără Semrush
🤔 Ultimele noutăți din social media
Nici pe departe ultimele, dar poate cele mai recente & importante. Citiți-le ca și cum vi le spune un coleg, într-o pauză de cafea / țigară.
🆕 Meta, TikTok și Google vs. AI
Nu credeai c-o să citești titlul ăsta anytime soon, right? Mă rog, let’s not get ahead of ourselves here, faza e că giganții tech și-au dat seama că prea multă libertate AI-ului strică. Experiența utilizatorilor cu platformele lor s-a deteriorat teribil în ultimele lor studii interne, de când au dat drumul la AI slop (Meta Vibes sau Sora 2 de la Open AI).
Astfel că TikTok va limita numărul de creații cu AI pe care le poți vedea în FYP (what about interese, you know, algoritmul ăla care-ți dă ce te interesează, nu e asta o limitare?), iar Meta pompează mai multă atenție în content protection tool. Pe de altă parte, Google prin vocea CEO-ului explică utilizatorilor să nu se încreadă în absolut tot ce spune chatbot-ul și că ar trebui să fie atenți la ce discută cu el și ce li se spune. Wow..
Treaba e că nu poți să nu remarci cum big tech-ul caută rețete la propriile boli, inventate tot de ei. Isn’t it ironic?
🆕 Se întorc DM-urile pe YouTube?
Se pare că polonezii și irlandezii au primit în teste o funcționalitate nouă pe YouTube. Aceasta se referă la nimic altceva decât direct messages, lucru ce s-a mai întâmplat pe YouTube but awhile ago. Atât de mult încât nici eu nu-mi mai aduc aminte cum arătau.
What does this mean? Funcționalitatea ar intra în vigoare doar pentru utilizatorii peste 18 ani și ar putea fi un mijloc de sharing foarte bun inclusiv în platformă. Cred că YT ia exemplul IG și TikTok, unde majoritatea conversației se poartă în privat. Asta cumva ca să contracareze valul de creatori care-și trag audiența în propriile platforme (dincolo de funcția Membri din canalele lor). Mai departe ar însemna un timp mai mare petrecut in app.
🆕 Meta câștigă în fața FTC-ului dosarul antitrust
Mai țineți minte când statul american, prin mâna FTC-ului s-a pus pe judecat giganții big tech pentru monopol? Printre aceștia se afla și Meta, care achiziționase Instagram și WhatsApp în mod abuziv pentru a nu deveni competitori direcți ai Facebook, platforma sa.
În ciuda dovezilor evidente, a mailurilor absolut dictatoriale trimise de Zuckerberg în stânga și-n dreapta, iată că justiția a învins. Pardon, Meta a învins. Care este argumentul judecătorului din Washington pentru câștigul de cauză al Meta? FTC n-a putut demonstra că Meta mai reprezintă un monopol și astăzi, în landscape-ul în care avem un gigant precum TikTok.
Basically, Meta a fost salvată de TikTok și mai precis de achiziția TikTok de către un consorțiu american în mare majoritate.
Practic, ce mai spune motivarea e că Meta este un monopol, dar FTC-ul nu a reușit să argumenteze că Meta MAI ESTE MONOPOL și astăzi.
Mă rog, vă dați seama că miliardul ăla pus în mâinile lui Trump la balul de învestire + investiția la oha de nu știu câte sute de miliarde de dolari în data centers și lupta contra Chinei pentru supremația AI nu au fost trecute cu vederea. O nouă zi în care s-a făcut dreptate.
🆕 Adobe cumpără Semrush, iar comentariile sunt wow
Gigantul tech Adobe a oficializat achiziționarea platformei de SEO analytics și nu numai, Semrush. Am folosit și eu respectiva platformă și mi se pare un tool extraordinar mai ales de spionare a competiției, if you want to. Dacă vrei să-ți faci temele pe audiențe, funnels, SEO strength, social media followers and evolution etc, Semrush e un tool excepțional. Foarte complet.
Ei bine, achiziția de către Adobe a dus la o explozie de comentarii negative. Spre surprinderea celor de la Semrush, vestea nu a venit deloc bine. Dar asta și pentru că Adobe are o reputație extrem de proastă în piață. De ce? Am scris aici. Iar pe lângă asta, mai are și o serie de produse foarte slabe, foarte scumpe, cu mult AI la mijloc. Vom vedea în cel fel scepticismul ăsta va fi învins.
Într-o analiză internă leaked to the public, pentru că Meta e o super companie în care toți vor binele lumii și al lor, s-a demonstrat că aplicația de AI slop are probleme mari de retenție. Mai mult decât atât, plictisește în asemenea hal încât nu poate ține utilizatorul atent în app. Doamne ajută, tot așa!
🆕 Instagram face collab cu Dolby Vision pe video + 20 minute Reels
Pe iOS, clipurile filmate vor putea fi enhanced cu Dolby Vision pentru o claritate și fidelitate a culorilor mai mare. Ca să nu mai spunem de brightness. Nu știm când se va duce și-n Android. Asta așa, să nu vă întrebați de ce voi vedeți clipurile pe iOS mai ok decât ăia de pe Android și good luck explicându-i clientului care are Android că la tine clipul se vede ok și la el e problema.
Dincolo de asta, oficial Instagram permite de acum înainte să urci clipuri în format Reel de până la 20 de minute. Short video, much?
🆕 NEW label pe postările de IG
Se testează implementarea unui label foarte subtil prin care se remarcă, pe grid, postările cele mai noi de pe profil. Yay.
🆕 Tot din seria “analgezice pentru bolile create de noi”, TikTok face gamification pe mental health
Basically, TikTok a lansat o serie de tool-uri direct în app prin care poți face exerciții de mental health și detașare din consumul aplicației și al telefonului cu totul. Mai mult decât atât, au lansat o serie de badges prin care ești felicitat pentru câte exerciții faci on the long run. Practic, gamification pe sănătatea ta mentală. But hey, if that’s what we need to stay sane…
🆕 LinkedIn te lasă să dai Premium la new connections?
Se pare că într-o goană de a atrage cât mai mulți utilizatori să folosească varianta Premium a LinkedIn, aceștia se modelează după bănci și săli de fitness și oferă utilizatorilor care au deja Premium șansa de a oferi unei noi conexiuni din platformă Premium pentru 2 luni, ca trial.
Adică eu am Premium, tu mă adaugi în rețelea, eu te văd și îmi apare notificarea: nu vrei să-i dai lui X oferta asta de LinkedIn Premium 2 luni gratuite? Că cine știe, poate ție-ți place și hop, am mai racolat un plătitor. Momentan e în varianta de test.
KFC & Brain Rot + AI = Meniul Secret Coreean
KFC România, prin agenția Leo Burnett, a plecat full on AI Brain Rot pentru campania dedicată Meniului Korean, care este și Meniul Secret.
Astfel, execuții marcate ca fiind create cu AI au apărut pe pagina de Instagram și nu numai a brandului de fast food.
M-am uitat peste comentarii ca să văd cum reacționează lumea și am fost surprins să văd atâta bunăvoie și gen Z + Alpha laolaltă încurajând cu și mai mult brain rot execuțiile. Basically, comentariile la postări sunt un melanj de tip “giveaway comment” + prăjeli non-sensice alături de xenofobii here and there, dar și entuziasm real adunat în jurul produsului.
Comparat cu Ursus, unde reacțiile au fost complet opuse, dar și execuția a fost foarte extremă în AI pe o emblemă a brandului istorică (Ursul..), aici lucrurile chiar stau invers.
Și apreciez, totuși, că au ținut cont mult să nu se ducă în cultural appropriation, semn că cineva, pe acolo, e de stânga. Nu că aș încerca neapărat politizarea campaniei, dar repet ce am repetat dintotdeauna: TOTUL este politic astăzi. Politica a intrat în viața noastră acu’ niște ani și nu va mai ieși. Ea dictează economia, costul coșului de cumpărături, bunăstarea locuitorilor, cultura pe care o creăm, totul.
Așadar, se poate vedea cu ochiul liber că inclusiv la packaging, motivele coreene sunt subtile.
De ce nu sunt de acord cu genul ăsta de execuții?
Pentru că ironiile internetului is a two way street.
Brain rotul și memăria au pornit în internet culture ca o contracultură răspuns la absurdul din realitatea imediată. La prețurile exorbitante, la faptul că ultima generație capabilă să achiziționeze o casă a fost X, că tot ce înseamnă climă se duce la vale și că un cretin tronează la Casa Albă și scoate inepții zilnice pe gură ca o validare a idiocracy-ului în care am ajuns.
Este, pe scurt, o formă de exprimare protest pentru lipsa de logică și aruncarea în prăpastie a ordinii lumii de către generațiile trecute. Millennials included.
Capitalismul, pe de altă parte, a avut puterea asimilării dintotdeauna. Oriunde a simțit că e rost de atenție și profit, s-a inserat ca un organ străin până când a acaparat corpul respectiv. Etica is not a thing în capitalism.
De aceea, mi-e greu să accept inclusiv din perspectiva de publicitar, când văd branduri cu zeci de milioane de euro profit că se inserează în niște execuții și limbaje just to look cool. Dar astea sunt valori la care ader eu, nu înseamnă că e o practică general valabilă. Și la un meeting oficial, dacă mă întrebi, eu nu o să fiu de acord. Oricât de mult știu că este “appealing” unui target audience.
Execuțiile de genul ăsta fac parte din categoria “valuri”. Am să vorbesc despre asta îndată ce o să am un ppt gata. Poate facem un webinar în legătură cu asta, unde dezvolt acum un material despre cele 3 rute din socialul de azi, cel algoritmic.
Instagram goes 3:4 ratio
Mă rog, nu că ar fi avut nevoie cineva de acest update, dar ca idee, postările de feed se pot duce acum în 1080x1440px, ceea ce înseamnă că ocupă și mai mult spațiu din ecran, ceea ce rezultă în și mai multe șanse de a atrage atenția.
Mie mi se pare literalmente ironic cum big tech găsește analgezice la o pandemie de short term memory and attention span creată tot de ea. Gimmick-uri d-astea menite să mai salveze din ceva ce nici noi nu știm ce.
Toate detaliile aici:
Nu ne place facultatea
Clipul de promovare al filmului Marty Supreme
E un video call pe Zoom. Un brainstorming, basically. Din care au reieșit și ideile execuționale finale. Noice.
📰 Lectură recomandată
Ce recomand să citim:
Acest newsletter despre slow media, în care sincer eu nu știu ce să cred. E mai mult bazat pe date din Statele Unite, adunate de la Gen Z, deci mă aștept să existe o corelație și la noi, dar cu sincronismul evident. Unde sincronism știm, oleacă mai lent.
Un alt newsletter care vorbește tot despre slow media. Nu degeaba le adun aici, e de urmărit ce zic oamenii ăștia și cum se dezvoltă și la noi. Momentan, în România, podcasturile sunt în creștere, clipurile video tronează (nu numai long form, ci online videos în general), iar short videos sunt un pic peste long format ca și consum.











