Hey net surfer, thanks for being here!
#peinterneti mai exist și pe Instagram & Threads. Dar și pe LinkedIn sau TikTok.
#PeInterneti ia o pauză Pascală și grătărească. Revenim la edițiile noastre din 8 mai. Meanwhile, pe 30.04 sunt speaker la IAM Accelerator by Mocapp, iar înscrieri se pot face aici (trebuie să fii membru, btw).
Paște fericit, everyone!
Substack, ești bine?
Substack a produs recent niște modificări care au ațâțat utilizatorii platformei. Băieții au venit recent cu un tab dedicat live videos, dar și short videos. O TikTokificare a platformei, pentru că, nu-i așa, trăim în era video.
Mă rog, o eră care parcă nu se mai termină. Practic, am luat TV-ul din living și l-am mutat în telefoane, fără filtre, fără programe, cu multă publicitate și brain rot.
Chestia asta n-a mers bine. Momentan sunt proteste pe platformă la adresa fondatorilor să înceteze cu fazele astea. Vor asculta? Nu prea cred. Din ce indică pe blogul lor și direcția pe care pare că vor s-o urmeze, Substack are de gând să investească tot mai tare în creatori de conținut care-și vor pierde relevanța odată cu dispariția TikTok (dacă o să mai dispară din State). Așa că forțează un fel de migrație.
Asta cu video. Dar altceva vreau să discut și observ: Substack începe tot mai tare să devină o combinație ciudată de LinkedIn și Facebook. De ce spun asta? Pentru că tot mai mulți specialiști în anumite domenii și-au găsit și și-au făcut o casă pe Substack. De la marketing specialists la jurnaliști, fashion curators, content creators, ingineri, filozofi, scriitori, you name it. Oamenii ăștia au găsit suficientă autenticitate în formatul propus inițial de Substack încât să vină aici.
Argumentul suprem? Running from algorithms and crowded content.
Ok. Doar că Substack nu pare să țină cont de asta. Ci doar profită la nivel de business ca să se extindă. Which is normal if you ask me. Spre deosebire de Beehiiv, care a rămas la newsletters-only, Substack începe tot mai tare să devină o combinație de Facebook (prin status posts, photo posts, carousels, short videos, live videos), dar și LinkedIn, datorită acelor specialiști.
Am văzut, de altfel, o linkedinizare penibilă a platformei, unde oameni veniți de pe LinkedIn pe bază de specializare în ceva au adus cu ei și acel ton steril, penibil, specific platformei de profesioniști:
Genul ăsta de postări mă fac să vomit în gură, n-o să vă mint. Nici măcar pe LinkedIn nu-mi permit să vorbesc așa, pentru că e atât de artificial încât mi-e clar care-i scopul. Ce mă șochează e să văd numărul ăla de reacții la o astfel de postare. Deh, oameni și oameni. Teoretic vorbind, la numărul ăla de reacții concluzia ar fi că eu sunt beat și ar trebui să mă duc la culcare, cause there’s nothing wrong there.
Ce vreau să spun cu bătaia asta în taste e că zilele în care Substack e considerat un refugiu față de celelalte platforme de social sunt cam numărate.
Nu mai avem mult până când brandurile își vor face intrarea aici (stați oleacă să mai adune niște utilizatori, eventual să devină suficient de relevant), cum de altfel nu m-aș mira ca în curând să prezinte, oficial, și algoritmul pe baza căruia funcționează. Din ce văd, așa din avion, la mine pe feed e o combinație de early-Facebook / Twitter, cu restacks de la oamenii pe care-i urmărești, articole scrise de ei, activitate de-a lor la alte Notes și o cronologie cam anapoda (în sensul în care nu există o ordine cronologică, ci e mostly based on followers’ activity).
Vrei să susții #peinterneti?
Mno uite aici afacere: pentru doar 5$ / lună sau 50$ / an obții acces total la #peinterneti: asta înseamnă arhiva tuturor edițiilor, dar și edițiile periodice de luni care conțin informații updated despre internetul românesc și nu numai.
Of course you can also choose the free version, no worries. Thank you very much!
Ce-au consumat românii pe interneți, 9- 16.04
Cred că v-ați obișnuit deja cu rubrica asta. Ce vreau să menționez e că un tool independent de analiză n-o să vă dea niciodată același top trending pe vreo platformă. Iar cel mai bun exemplu e ce spune TikTok și ce spune Exolyt, unde în 9/10 cazuri tendințele sunt altele.
Cine a avut dreptate? Exolyt.
Prin urmare, luați cu un mare gram de sare ce vedeți în topurile astea. Atât.
Pe TikTok e de menționat revenirea spectaculoasă a lui Adelin Petrișor. La fel ca Boala Copiilor (adică Luis Stan), are un mare resurgence în perioada asta.
Mai apoi, hainele din China unde se lucrează grosul majorității hainelor de lux din Europa a rupt pe TikTok.
Pe Google zău că românii, adică pariorii, nu știu altceva decât fotbal. Mult fotbal. Sunt site-urile de sport indexate în Google mai ceva ca arhiva CNSAS. De remarcat spike pe ninsori, atunci când am avut vreme dubioasă last week, dar și calendarul creștin ortodox, că românul tre să știe când bagă la spălat zilele astea.
Au scos Smiley cu Velea și Connectr piesă nouă care nu sună deloc rău. Devine ușor, ușor un guilty pleasure personal. Dar nu spuneți și voi mai departe, că nu-i frumos. În rest, nici nu vreau să aud.
Un Reddit bun
“N-o să se țină de cuvânt”
Așa au zis majoritatea americanilor când au citit Project 2025. Mai apoi, Trump a zis că n-are nicio legătură cu Project 2025. Ulterior alegerii sale, a pus în poziții cheie fix cei care au pus umărul la monstruozitatea asta de proiect fascist.
Pentru ca, astăzi, un om cu prea mult timp liber să creeze un tracker dedicat acestui amplu compendiu al urii și izolaționismului. Nici nu știu ce să mai adaug de aici. De ce anume să mă mir. Că mai are peste 1300 de zile in office sau că a ajuns deja la aproape jumătate de proiect implementat.
Sometimes it gets lonely…
TikTok la un tarif distanță de achiziție
Washington Post au publicat un articol pe 7 aprilie despre cum Casa Albă a fost la un pas să anunțe un acord de principiu pentru achiziția TikTok. Then Trump happened. În urma tarifelor impuse de Trump, administrația chineză nici n-a vrut să mai audă de vreo negociere fără să se clarifice exact care e faza cu ele.
Now, ar putea fi speculativ, dar foarte bine ar putea fi adevărul. Iar dacă este adevărul, it just gets to show cât de incompetenți sunt oamenii din administrația SUA. Fără să ne mai ascundem după taste. E felul în care se și explică extinderea permisiei cu alte 90 de zile pentru platforma ByteDance.
Practic, Trump și-a dinamitat economia pentru a manipula un pic bursa în favoarea bunilor lui prieteni. Și-a dinamitat încrederea față de MAGA. Și a dinamitat posibilitatea de a aduce TikTok pe tărâm american. În doar câteva zile și o formulă repetentă de calcul.
Pentru ca ulterior să dea și acolo o permisie de 90 de zile (mă refer la tarife). I mean…
Un clip foarte important
Carole Cadwalladr este o activistă. O jurnalistă. O victimă a internetului. A marilor moguli tech. Și ăsta e un video pe care e musai să-l vedeți, given the context we are all living in.
Niște content quality
Vreau să notez aici un podcast foarte bun de la Vorbitorincii Leaders, cu CTP și Mihnea Măruță despre amenințările tehnologice care vin încoace și nu numai.
Plus, aș vrea să vă mai îndrept către Friendly Fire, noua emisiune live de pe YouTube a lui Moise Guran și
. În ultima ediție l-au avut invitat pe Ilie Bolojan, președintele interimar al țării.Avem nevoie de tot mai mult conținut documentat, care să dezbată pe bune problemele arzătoare ale lumii de azi. Pentru că ele au ajuns la noi la ușă și se dezvoltă cu o viteză amețitoare.
Nu mai zic că mă bucură mult să văd că platforma favorită a acestor dezbateri a ajuns să fie social media. Trebuia să se întâmplă încă dinainte de pandemie asta, dar sunt mulțumit să văd și acum migrația asta către cea mai bună cale de răspândire a unor mesaje: internetul. Bun venit, așadar, legacy media în epoca internetului. Mă rog, cei care au înțeles.
⚙️ UTILE & RECENTE
👉 FACEBOOK, INSTAGRAM & THREADS, WHATSUPP:
Oficial, în SUA, Meta a renunțat la independent fact checkers și a trecut la Community Notes;
Instagram ar putea lansa o variantă a aplicației făcută special pentru iPad, pentru că se pare că-s mulți americani care lucrează și postează de pe tableta Apple pe IG;
Sarah-Wynn Williams, acest fost angajat al Meta care acum se află într-un război deschis cu roboZuck, a ieșit în față și a făcut o serie de declarații cutremurătoare, printre ele și cea în care Facebook a subminat apărarea națională a SUA prin legătură cu China;
Pe de altă parte, procurorii (dacă le pot spune așa), sunt pissed off pe jocul murdar făcut de Zuckerberg în perioada asta, unde încearcă pe cât posibil să-i închidă gura tipei care a ieșit în față, în loc să vină în Congress să-și spună partea;
Procesul de antitrust intentat Meta a început săptămâna asta și ar putea duce la desprinderea din compania mamă Meta a platformelor Instagram și WhatsApp (Doamne ajută);
Performance recap se întoarce pe profilele noastre de IG, iar la finalul fiecărei luni vom primi o notificare prin care ni se rezumă, pe bază de insights, ce a performant cel mai bine din ce am postat în luna respectivă;
Dacă ai sub 16 ani, nu mai poți face livestream pe Instagram, iar safeguards au fost aplicați pe toți cei under-18 pe Messenger și Facebook;
Un interviu dedicat creatorilor de conținut care vor să crească pe Instagram, cu răspunsuri de la Mosseri;
👉 YOUTUBE
Nici n-avea cum să fie bine: schimbarea modului de calcul al unui view la Shorts aduce discuții în cadrul creatorilor de conținut, care văd schimbarea ca pe o artificialitate care dăunează grav autenticității engagementului în pofida numerelor… which is right?! Brandurile exultă că au numere mari la views (!?!?!?!), iar creatorii se întreabă dacă ce fac ei mai are rost…
Aparent, tot YouTube lucrează la un feature menit să detecteze momentul când faci doomscrolling pe Shorts și să te avertizeze…;
Cel mai important update dintre toate: LinkedIn permite, de acum, paginilor să targeteze specific audiences la fiecare postare, ceea ce înseamnă că dacă ai o serie de conținut pe care vrei s-o adresezi clar unei audiențe, o poți face chiar și organic (singurul pain point aici e că LinkedIn nu prea e mare when it comes to Romania…);
👉 TIKTOK
Ceva activare cu Black Mirror e cam tot ce-am găsit interesant cu platforma asta în ultima săptămână, dincolo de toată faza cu banul / achiziția;
👉 ALTELE
Vă mai aduceți aminte de BeReal? Au intrat pe ad-revenue model și acu vând ads în State, cool;
Avem redesign la Canva, cel mai mare din ultimii 13 ani, dar nu-i numai asta, australienii își extind bine de tot brațele în ceea ce ar putea fi un one-stop-shop pentru agenții, creatori de conținut etc;
Celebra platformă de internet research (de stilul Reddit), Digg s-a întors și e disponibil pentru 5$ / lună;
Pinterest continuă să atragă Gen Z nu numai online, ci și IRL prin activări îndrăznețe, cum ar fi asta de la Coachella, unde au făcut collab cu Chappell Roan;
Nicușor Dan atacat cibernetic cu boți;
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: