Hey net surfer, thanks for being here!
#peinterneti mai exist și pe Instagram & Threads. Dar și pe LinkedIn sau TikTok.
Dacă search engine nu mai e, atunci să fie everything AI
Săptămâna trecută, s-a întâmplat Google I/O. Conferința anuală a celor de la Google unde se anunță cele mai noi servicii și produse pe care compania Alphabet urmează să le pună pe piață.
De prezentat s-au prezentat multe. God bless oamenii de la The Verge care rezumă esențialul în niște clipuri de YouTube. Așa că dacă doriți să urmăriți totul, se poate aici:
Sunt extraordinar de multe lucruri care au fost anunțate. Toate sunt în strânsă legătură cu inteligența artificială. Actually, cred că doar Project BEAM nu s-a concentrat, discursiv, pe AI, dar restul sunt literalmente AI here, AI there.
De acum înainte, când vom căuta pe Google, o vom putea face direct cu vocea, iar Gimini AI ne va oferi răspunsul fără să mai stăm să căutăm prin pagini. Asta înseamnă un al naibii de mare efort pentru SEO specialiștii vor trebui să-l facă, fiindcă paradigma s-a schimbat. You’re not looking to stay top of Google search, dar vrei să fii primul rezultat pe care Gemini îl dă.
Cu asta, desigur, nu uităm cât AI slop avem și câte răspunsuri extrase de Gemini nu sunt, de fapt, realități factuale, ci gunoaie halucinate de alți AI. Vedem cum va stopa Google asta, deoarece au anunțat inclusiv un AI scraper, care să prezinte dacă un anume material are sau nu AI în creație.
Bineînțeles, e weird să mergi pe stradă cu Gemini AI în mână pe live camera și să-i vorbești despre ce vezi, pentru ca el să te contrazică, dar aceasta va fi o realitate a noastră, a tuturor, nu departe de aici.
Viitorul stă în voce și AI assistant.
Dar ce mi-a atras atenția în mod special în acest keynote a fost noul lor feature de shopping. V-ați prins, cu tot cu AI. Mai precis, al lor try-on, care presupune că poți încerca orice outfit din confortul propriei case. Ce trebuie să faci? O poză full body cu tine, într-o lumină bună și bam… poți proba orice ținută îți dorești din ce te atrage pe net.
Of course, partea interesantă vine în momentul în care magazinele vor trebui să acceseze catalogul Google Shopping și să depună efortul pentru ca fotografiile de produs să fie cât mai quality. Iar asta va veni, of course, cu un comision pe care Google îl va lua de la magazine pentru ca ele să apară în acest feature și să fie top of the list.
Pentru că, așa cum am specificat în titlu, Google a avut oleacă de downfall lately prin faptul că a pierdut teren pe Search în fața aplicațiilor de social. Tinerii, mai ales Zetterii, folosesc TikTok ca search engine mai mult decât Google. So, Google had to do something. Trebuia să supraviețuiască într-un fel, iar pompând AI în stânga și în dreapta e modul lor de a o face. Acest shopping try-on e o nebunie ce va atrage inclusiv tinerii. Iar Veo e o monstruozitate.
UNDE DAI ȘI UNDE CRAPĂ
Ce urmează? Ei bine, magazinele au deja o încrângătură de relații: cu parteneri, creatori de conținut, aplicații de shopping și așa mai departe. Cel puțin nu cred că are sens să vă explic despre ce face About You sau Zalando în sfera asta.
Întrebarea este: cât va mai fi nevoie de influencers odată ce acest feature și, mai precis, AI-ul vor face pași în această zonă?
Ce-i trebuie unui influencer să mă convingă mai mult decât o poate face o aplicație care-mi arată, la modul cât mai exact, cum stă țoala pe mine? Sunt întrebări legit, chiar dacă, poate, forțate.
Există, totuși, un feature pe care Google nu a intrat și care cred, totuși, că va ajuta magazinele. Dar până acolo, acest feature propune o schimbare de abordare. De paradigmă. Invită magazinele să facă parte din noua eră AI fără ca ele să investească în tehnologie. Că nu toate au banii să creeze un astfel de app. Dacă aplicația asta va prinde aripi, atunci cu siguranță brandurile de clothing vor dori să facă parte din ea.
Și uite așa, Google trăiește. Punând pumnul în gură prin brute technology force. Nici măcar nu v-am vorbit despre ce face agentic checkout-ul de la ei. Basically, AI-ul cumpără chestii pentru tine, fără ca tu să mai interacționezi cu vreun website. Iar dacă tu, magazin, nu ești în Google Retail, you’re out.
Evident, mai toată tehnologia pe bază de AI ne duce într-o direcție cât mai … you guessed it right, AI driven. Gemini AI se dorește a fi, precum Meta AI și Chat GPT, our AI companion, menit să ne ajute cu absolut tot. Vrei un program de sală? Se rezolvă. Vrei un meniu keto pe 7 zile? No biggie. Vrei ca cineva să plătească facturile on your behalf? Sure. Cineva să-ți scrie mailuri că tu nu ai timp (but why, tho?), here it goes.
Eu rămân la opinia că, oricât de mult conducem atât de agresiv spre AI, lipsiți complet de gândire critică, factorul uman rămâne cheia. Un influencer e influencer nu pentru că AI-ul o să-i fure partea de try-on, ci pentru că nu are charisma lui. Un influencer a adunat o comunitate în jurul său nu numai pentru know-how, ci și pentru modul cum prezintă lucrurile. Menționez asta deoarece în State e deja o discuție în jurul ideii ăsteia de influencer vs. machine.
Brandurile de clothing și aplicațiile de shopping pot opta, în continuare, pe ceva ce încă nu-mi dau seama cât de bine a prins la noi. Am văzut-o în 2-3 instanțe și mi s-a părut boring sau de-a dreptul cringe, dar mă refer la live shopping experience. Inviți un creator și faci live shopping + try on cu el. Și aplicația îți dă produsele în live pentru ca tu să le vezi. Asta cred că va mai avea picioare, dar până când?
The future looks AI-driven and what are we going to do about it?
P.S.: Dar toate lucrurile de mai sus nu face Google mai puțin măgar decât este și nu bagă sub preș toate mizeriile prin care ne-a stricat viețile (de la broken news, la antitrust laws ignorate, la Search, la clipul de mai jos…)
Vrei să susții #peinterneti?
Mno uite aici afacere: pentru doar 5$ / lună sau 50$ / an obții acces total la #peinterneti: asta înseamnă arhiva tuturor edițiilor, dar și edițiile periodice de luni care conțin informații updated despre internetul românesc și nu numai.
Of course you can also choose the free version, no worries. Thank you very much!
Societatea e divizată de social?
Treaba e așa: au trecut alegerile prezidențiale, dar în toată această perioadă s-au întâmplat niște chestiuni pe care trebuie să le notăm.
Georgescu, la finalul cursei sale ilegal electorale, a declarat, parafrazez: proiectul meu se încheie aici, cu succes. Sensul dat de om a fost că el a început această nebunie, his job is done here. Mai departe, bulgărele de zăpadă se va rostogoli și se va face din ce în ce mai mare. Ulterior, la votul din turul 2 al prezidențialelor, fără Georgescu, dar cu Simion, am observat că a atins undeva la 5 milioane de votanți, deci s-a rostogolit suficient.
Notabil mai este aici, la momentul anulării candidaturii lui Georgescu, lipsa oamenilor din piață. Ne mai aducem aminte de doamna aceea în lacrimi care urla unde sunteți, mă? pe tiktok erați cu miile și aici de ce nu vine nimeni?
Finalmente, asta ne duce la Simion și campania sa de la bun început, care a fost făcut aproape exclusiv în grupuri de Facebook și pagini cumpărate. Dincolo de autocarul ce a mers din sat în sat și de camparea în fața guvernului din timpul pandemiei.
Toate cele de mai sus indică câteva lucruri de care, după cum se așază lucrurile, nu vom scăpa anytime soon. Și-anume:
Divizarea societății române e cât se poate de clară și are, în sine, probleme evidente care…
Sunt accentuate de discursuri virulente transmise în platformele sociale fără..
Să existe vreo protecție din partea statului, în acest moment sau vreun control / tragere la răspundere a platformelor respective
Când doamna aceea pe care am menționat-o mai sus vorbea despre miile de oameni de pe TikTok, a ratat partea în care ar fi trebuit să se întrebe cât din miile acelea atât de vocale erau, de fapt, oameni reali?
Din pricina lipsei de educație, mai ales educație digitală, omul de rând și chiar și un literat - expert în internet, i-ar fi foarte greu să facă diferența între un bot și un om real. Mă rog, dacă lăsăm deoparte deep dives, numele rusești, pozele AI etc. Niște chestiuni sunt evidente, dar atacurile cu boți au devenit din ce în ce mai bune și mai precise.
Tot boții sunt cei care adâncesc acum această diviziune socială. Ei sunt cei care apasă, la comanda unor butoane străine, subiecte sensibile și continuă agenda care presează și aduce aceste subiecte sensibile în ochii tuturor. Mai ales cei din categorii mai neajutorate, care chiar au nevoie sau duc lipsă de basicul unui trai ok.
Am găsit acest TikTok, cu un expert în securitate cibernetică și dezinformare care spune, încă de la început: 15% din conturile care creau conținut împotriva lui Nicușor Dan NU EXISTAU. Nu erau oameni reali. Dar aveau un singur rol: să propage un anume discurs. Să profite de cei fără gândire critică.
Trebuie să ne amintim că, la 6 luni de când am pățit ce-am pățit cu primul tur de alegeri, noi încă nu avem justificări clare asupra evenimentelor de atunci. Chiar dacă s-a demonstrat, meanwhile, o manipulare de algoritm a TikTok (fără ca TikTok să recunoască), ferme de boți (pe care TikTok le-a recunoscut), campanii plătite la influencers ca să vorbească fără nume și prenume, dar cu direcție și brief etc. Dar aceste chestiuni trebuie explicate de o autoritate, în fața TV-ului, pe limba tuturor românilor. Fapt ce nu s-a întâmplat. Încă.
Să lucrăm cu statistica:
Încrederea românilor în instituțiile statului e at an all time low, undeva la 30-40% conform MKOR. Mai precis, dacă luăm doar guvern, parlament și partide: sub 15%. 1 din 2 voturi sunt anti-sistem. De notat că sistemul, în ochii românilor, e reprezentat mai degrabă de partidele care au stat, în ultimii 30 de ani la putere. Adică PSD și PNL, cu nume și prenume.
Ce-i apasă pe românii din “ambele” tabere?
Taxele și impozitele sunt prea mari. 41,9% cred asta. Cheltuielile de bază care tot cresc și cresc e un alt motiv, 41,3% cred asta. Iar nivelul salariilor e prea mic, dar într-un procent mai redus - 35,8%. În genere, inegalitatea între straturile societății se adâncește, iar la asta contribuie și leafa parlamentarilor și pensiile speciale echivalate cu competența oamenilor care sunt acolo. Hence, anti-sistem.
Când democrația a sosit la noi, prin liberalizare, nimeni nu a știut cum să aleagă, ce înseamnă, cum se explică și ce presupune. Ăștia mai inteligenți s-au avântat în business-uri comuniste pe care le-au tocat mărunt, lăsând românul marginalizat să se descurce cum poate (erm, erm, privatizări erm erm). Fără nicio plasă de siguranță. De aceea românului îi e greu să vadă până și efectele Uniunii Europene. El a rămas cufundat în ce înseamnă democrație și cu ce e ea mai bună decât comunismul care-i dădea apartament și job by default. De aici această nostalgie nebună de întoarcere la vechiul sistem.
Cam cu asta ne luptăm, din punctul meu de vedere, iar distracția abia începe. Da, da, îmi asum și de data asta rolul de doomer, dar dacă ar fi să fac ceva mâine: aș investi mult în educația mea digitală. Ce înseamnă asta? Lucrează cu AI-ul (Chat GPT, Gemini, Claude etc) să verifice surse informaționale și să vezi dacă e adevărat sau nu.
Urmărește paginile autorităților să vezi când mai vine câte un atac informatic.
Încearcă să identifici și să diferențiezi un om față de un bot. Un bot, de regulă, fie are un nume ciudat sau rusesc, fie se exprimă totalmente greșit în limba română, fie nu știe să răspundă la replies coerent.
Astea sunt câteva verificări de bază. Mai departe, dacă intri pe pagina unui bot, poți lua imaginea de profil a acestuia (dacă are) și s-o cauți pe Google / AI scraper să vezi dacă e furată sau generată cu AI. Dacă nu are imagine, oricum contul ar trebui să fie foarte gol și să râspândească mostly articole de pe site-uri ce mimează publicațiile cunoscute.
Mai departe, ce sugestii aș avea eu pentru autorități:
TikTok trebuie reglementat, dacă ne dorim să nu mai avem a face cu un alt caz Georgescu.
Implicit, în legătură cu punctul 1, legea electorală trebuie MUSAI adaptată realității vremurilor, cu tot cu implicarea platformelor de social și ce poate face un candidat cu ea, ce face cu banii, cum, ce implică.
Legea penală ar trebui actualizată în conformitate cu criminalitatea cibernetică.
Statul român ar trebui să facă presiuni pe Facebook pentru aducerea platformei sau unor reprezentanți în România + o legătură mai strânsă cu ei. Banii investiți în ads de brandurile locale în Facebook sunt o groază, fără să existe vreo reprezentanță Meta pe aici.
ANCOM ar trebui să vină cu proiecte de reglementare pe piața media + cea de ads, care să oblige platformele de social să se conformeze unor standarde etice mai dezvoltate și să protejeze statul de atacuri hibride.
Trebuie să avem niște legi mai dure de online, care să pună preț pe factualitate și discurs, overall.
Statul trebuie să fie mai transparent cu ceea ce comunică și felul în care folosește rețelele sociale în a atinge fiecare pătură a societății. Misiunea principală a lui Nicușor e să fie un președinte implicat, dar mai ales prezent în spațiul public. Din punctul meu vedere, dacă vrei să joci, ar trebui să joci cu armele platformelor și algoritmilor: ads targetate mai agresiv și știri comunicate mai intens în sfere unde informația ajunge, mai mereu, trunchiată sau cu un alt înțeles. Adică nu m-aș sfii să investesc bani.
Aș încerca să construiesc o armată de influenceri implicați civic, meniți să fie niște voci ale democrației, dar atenție, voci critice. Nu discutăm despre propagandă politică plătită, ci despre niște oameni care să întrețină spațiul virtual prin noutăți și analize care să debunk the disinformation. Inclusiv interviuri cu președintele sau premierul.
Overall, dragi partide & politicieni de la putere, be MORE PRESENT on TikTok.
Influencerii și persoanele publice ar trebui să se implice mai puternic în debunking și news veridice + platformele de media tradiționale trebuie să fie mai prezente în social, inclusiv jurnaliștii de investigație.
Societatea e divizată în acest moment din pricina inegalității create de-a lungul timpului de un sistem defect, corupt. Dar, dincolo de asta, această inegalitate este puternic accentuată de jocuri de online meschine, provenite din partea unor non-entități, activate de state externe.
Înainte de a încerca să ne împăcăm, trebuie să învățăm să ne protejăm de boți.
Cum te simți la job acum, față de anul trecut pe vremea asta?
Dragă social media worker, am lansat pe LinkedIn un poll și aș vrea sincer să mă ajuți cu răspunsul tău. Important e să lucrezi, even remotely, cu social media. Momentan e doar o întrebare, dar mă bate gândul serios la un survey național cu privire la oamenii de social. Până acolo….
După World, Sam Altman se bagă tare pe AI devices
OpenAI, prin persoana lui Sam Altman, a semnat un un acord de doar 6.5 miliarde de dolari ca să integreze io, start-up-ul lui Jony Ive.
Cine e Jony Ive?
Stai parcat, mă bucur că ai întrebat. Jony n-a realizat prea multe în viață, decât oleacă de umăr solid la ceea ce azi e iPhone-ul sau MacBook-ul. So, you know, nothing much.
Acum Jony și cu Sam fac echipă la OpenAI în ceea ce Altman spune ca va fi un gadget super cool, integrat cu AI, ce ne va schimba viețile. God know what that means, but ok. Sperăm că nu World. La mijloc ar fi vorba de un future smartphone, but we’ll see.
Poți urmări aici un video cu ei doi vorbind despre ce pun la cale.
#trending: The AI Prompt Theory
Odată cu VEO 3, s-a lansat și scurt metrajul The AI Prompt Theory, făcut în totalitate cu VEO 3, noul tool de AI video generator de la Google.
Basically, clipul întreg se poate vedea aici, iar ce este mind bending pentru oamenii de #peinterneți e afinitatea clipului de a genera situații extrem de reale. De la filmare, la replici, la aproape insesizabilele halucinații, la coerența cadrelor, totul e extrem de real din ce face VEO. Creepy stuff, guys.
Mai departe, ce a lovit atât de tare netul e faptul că aceste caractere din scurt metraj au sentimente și discută despre cum sunt doar un prompt, în diferite contexte. Schimbarea promptului. Ieșitul din prompt. You name it.
Și mai jos cum s-a văzut pe TikTok.
Ce au consumat românii #peinterneți: 22-29 mai
Hopa, s-a făcut joi. A mai trecut o săptămână și, dacă vă vine să credeți sau nu, pare că avem acel cumplit sentiment post-pandemic, când nu știm ce s-a întâmplat, iar noi am rămas blocați în timp.
Parcă ieri stăteam în șocul fraudulos al unor alegeri electorale. Acum? Ne mai despart fix 3 zile (cu tot cu astăzi) de la începutul calendaristic al verii. Pretty fucked up, ey?
Oricum, mi se pare cumplit de ironică viața de publicitar, când știi în avans cu 3 luni ce te paște la toamnă, la iarnă etc. Eiither way, divaghez.
TikTok Trends
Se pare că a plouat și pe TikTok în ultima săptămână. Cred că e pentru prima dată când realitatea imediată se contopește cu cea de pe TikTok și nu e TikTok cel care dă un overlay de realitate peste cel existent. Dar fiți fără griji, în spatele acelor hashtags se află the deep state, care au lansat rachete HAARP să oprească #protest suveranist AUR.
Altfel, bineînțeles că Exolyt spune altceva. Rolland Garros se întâmplă, dar nu cred că avem pe TikTok acel target activ interesat de turneul de tenis. Altceva însă mi-a atras atenția: Ziggy Berman. Actrița (cunoscută și pentru Stranger Things) are un moment, inclusiv în România, pe care nu mi-l pot explica.
De ce? Pentru că absolut niciun clip de pe respectivul hashtag nu poate fi redat la ora la care scriu acest newsletter (seara târzie a lui 28 mai). Extremely weird, mai ales că e un boom de clipuri cu un număr uriaș de vizualizări.
Google Trends
Din nou fotbal, chiar dacă fotbalul s-a încheiat, oficial. Macron care și-a luat box de la Brigitte, soția dânsului. Scandalul IaBilet, George BCR și concertul Metallica, unde serverele respectivelor servicii nu au făcut față valului uriaș de doritori. Bineînțeles, concertul e sold out și mulți au rămas pe afară. Chivu face o surpriză frumoasă la Parma și salvează echipa de la retrogradare. Românii au talent, d-astea.
În creștere în ultimele 24h sunt inundațiile și riscurile de inundații + Salina Praid, care este inundată și riscă să aibă loc o tragedie.
YouTube Trending
Dani Mocanu rămâne în top trending cu maneaua europeană. Fapt îmbucurător, deoarece e singurul lucru de impact pozitiv considerabil pentru Nicușor Dan de pe tot internetul românesc. Președintele are, inclusiv pe TikTok, un hashtag nișat care însumează, conform Exolyt, 21,7M views și peste 2k videos dedicate, adică #mucusor. So, I guess thanks are in order for Dani Mocanu (nu credeam că voi scrie asta vreodată).
Restul clipurilor, în special acele Shorts, sunt niște mizerii absolute, fără logică, fără sens, iar cel românesc de pe locul 3 e o parabolă cu tâlc de-a dreptul vomitivă prin cât de forțată & cringe e.
Ne auzim next week.
Taxiul ăsta inteligent, solo
Banciu vs. Prunea e ceea ce internetul vrea și primește
După o emisiune iAmSport, când fostul portar al echipei naționale, Florin Prunea, a luat pe nepusă masă o glumă din comentarii, a urmat Banciu. Banciu n-a gustat-o, dar l-a provocat pe Prunea la penalty.
A zis că-i dă, inițial 7 din 10. Sau 5 din 7. Nici nu mai știu, ideea e că n-a rămas la nivel de “ce-ar fi dacă”. Internetul a presat, iar cei de la iAmSport s-au conformat. Și-au dat seria asta superbă de video-uri.
Internetul a câștigat. Din nou.
⚙️ UTILE & RECENTE
👉 FACEBOOK, INSTAGRAM & THREADS, WHATSUPP:
(Paywall) Mosseri vorbește despre paradigma platformei Instagram, care e într-un proces puternic de schimbare, de la a împărtăși chestii public, la a ne trimite lucruri în privat, which is more safe;
Better trim pentru edit de clipuri în aplicația Edits;
Meta a vrut să închidă repede the antitrust lawsuit, dar nu i-a ieșit, prin urmare procesul merge înainte cu mențiunea că justiția are boală pe Trump și implicit și pe baronii tech;
Nu știu ce să zic, cine folosește Notes? Either way, aveți posibilitatea, în curând, să faceți polls prin Notes;
Facebook face share-ul mai ușor;
Shared Access a mai fost întâlnit, în teste, anul trecut, iar acum reapare în ideea în care poți împărți contul tău de Instagram cu alte 3 persoane trusted fără să fie nevoie de parolă;
LOL, WhatsApp bagă live voice chats și ajunge la ce era Clubhouse în pandemie;
Campania de la WhatsApp, globală, despre aplicația cu encrypted messages, fapt ce-o face super safe, cică;
👉 YOUTUBE
Platforma mai adaugă niște chestii drăguțe pentru a îmbunătăți editul și postatul de Shorts;
Noul abonament, Premium Lite, se extinde în alte câteva țări;
👉 TIKTOK
Avem vești bune pentru muzicienii de pe Soundcloud: TikTok încheie parteneriat cu platforma, iar ce există numai în Soundcloud poate fi descoperit sau salvat din TikTok;
👉 ALTELE
Cineva și-a pus faptul că a fost într-o relație de termen lung în CV, iar internetul s-a dus berzerk;
Un porcurșor se bucură nespus de primii fulgi de zăpadă;
Nu mai modificați imagini în webp cause it’s prettying annoying, even for Jesus;
Brandul de apparel, American Eagle, tocmai a intrat pe Substack și-l va umple cu conținut împreună cu creatori / fashion editors prin parteneriere;
Nu știu if this is the way, dar după Australia, Franța, Grecia și Spania se alătură propunerii de a bana adolescenții de pe platformele de social, basically cei ce au sub 16 ani n-au ce căuta pe social media;
Și e de înțeles, având în vedere că toate studiile indică algoritmi scăpați de sub control de către platforme, în special Instagram;
Reddit va cere utilizatorilor să demonstreze că sunt oameni, având în vedere că activitatea boților se intensifică din ce în ce mai tare;
Capcut își modifică pricing planul;
Publicis achiziționează Captiv8 și intră tare pe piața de influencer marketing data driven;
(Infografic) Google rămâne motorul de căutare favorit al tuturor internauților, cu niște cifre uriașe în spate, iar trecerea la mai mult AI inclusiv în rezultatele căutărilor e explicată prin faptul că OpenAI, cu ChatGPT, nu va mai avea mult până când le va sufla în ceafă;
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: