Content creator sau social media? De cine ai nevoie?
Și știu oamenii, real real, să folosească social media?
Vrei să $usții #peinterneti?
Poți da un like, un share sau să te abonezi cu 5$ / lună. Primești acces la toată arhiva newsletterului și resurse marcomm bi-lunare în articolul dedicat de luni.
Sunt creatorii de conținut o amenințare pentru social media?
Sigur, dincolo de “de unde naiba a mai răsărit și asta?”, poate chiar e cazul să avem o discuție la modul serios.
Poate un creator de conținut să ia jobul unui social media manager?
De ce să vă mint? Răspunsul este foarte voalat. Știți cum se zice, e complex și are multe aspecte. La modul pragmatic, dacă vreți să punem în balanță financiară cele două resurse, sunt absolut convins că majoritatea angajatorilor din țară vor preferă să plătească o singură resursă capabilă să le facă pe amândouă.
Pentru că, you know, expresia noastră favorită e mai cost effective. Dar asta nu înseamnă și că restul lucrurilor vor merge blissfully. Există șanse destul de bune ca o singură resursă să facă față, în funcție de specific, strategie, frecvență. Dacă e vorba de un singur cont, sure.
Dar trebuie să cuprindem cu mintea niște înțelegeri asupra rolului pe care fiecare dintre resurse o poate avea atât pentru un brand, într-o agenție, cât și extern când colaborăm.
CE FACE UN SOCIAL MEDIA MANAGER?
Un social media manager e resursa la care te duci for all things social. Omul ăsta ar trebui să știe de toate din social: ce formate sunt acum în vogă, ce e trending, ce s-a mai schimbat la algoritmii platformelor, strategie de social, piloni de social, TOV de social, cum ar trebui să arate un content social first, ce e aia un safe zone pe o postare despre care se dorește amplificare, care e rația bună de împărțire între organic și paid content etc.
Pe lângă asta, resursa în cauză e cea care se ocupă de planningul întregului calendar de conținut, dar și al campaniilor declinate în social. Aici găsești calendarul de activități de social, dacă vrei s-o luăm așa. Pe lângă asta, tot de aici se pornește tăvălugul numit social listening & monitoring. E omul care stă cu ochii pe brand mentions, pe discuții din internet culture ca să vadă unde s-ar putea insera brandul sau cum se vorbește despre el.
Pe lângă asta, știe ofc direcție grafică, copywriting, project management, știe să facă un brief sau să citească un brief, ba chiar știe să și vândă idei la client care țin de social.
Ce poate nu știe sau nu ar trebui să știe, deși vremurile par să ne oblige pe toți să fim polivalenți tot mai tare, e grafică. Nu e obligat să știe cum se face montează un clip în CapCut, nu e obligat să știe Photoshop, Illustrator sau Premiere. Canva hai, treacă - meargă, chiar nu-i ceva complex.
Dar așa cum puteți vedea, un social media manager stă mai mult în zona de strategie, project management, planning pentru un brand. Nu poate sta așa tare în sfera execuției. Pe un SoMe manager îl intersează să se implementeze strategia, să se respecte planningul, brandul să aibă activări relevante și stunt-uri logice prin asociere precum să-și imagineze și să ceară content.
CE FACE UN CREATOR DE CONȚINUT?
Creatorul de conținut are rolul, în primul și-n primul rând, să creeze conținut. Wow, right? El este omul ideilor executate în content. La fel ca și un social media manager, știe ce tendințe sunt acum la modă, ce formate se folosesc obsesiv, cum trebuie să fie hook-ul unui video de TikTok vs. IG, ce durată să aibă și ce tranziții și dinamicitate să existe pentru ca userul să rămână la el.
E genul de resursă care gândește mult mai granular conținutul. Vede lucrurile mult mai în profunzime la nivel de execuție și se și apleacă pe ea mai tare. Dacă vreți, un social media manager poate fi și digital account, dar un content creator nu. Cel din urmă este omul creației. Ar putea fi foarte bine un copywriter, art director sau video editor.
În orice caz, are relații strânse cu creația față de un social media manager, care stă mai mult on the business side of things.
Ca să mai dau un exemplu, un social media manager poate trasa terenul pe care un content creator se joacă. Primul stabilește ce avem de comunicat, ultimul se ocupă de cum comunicăm ce avem de comunicat. Primul este câinele, al doilea satul. Și tot așa.
Categoric, ca să continui comparația, creatorul de conținut vă dați seama că știe cu Capcut, Premiere, Photoshop, maybe Illustrator după nevoi. But first and foremost, cred că are un curaj echivalent cu lipsa unei doage față de social media manager. Vă spun cu mâna pe inimă că-ți trebuie un skill în plus la curaj ca să fii content creator față de un social media. Și aici mă refer, desigur, la nebunia de a încerca formate și execuții out of the box pe niște postări pe care, altminteri, un social media poate le-ar vedea basic af.
Creatorul de conținut poate să-ți facă planning, de fapt, cu excepțiile de rigoare, poate să facă tot dacă s-a dedicat să învețe și dacă face față. Same as SoMe-ul. Dar ideal ar fi ca această resursă să stea numai în content și poate community management pentru a putea extrage de acolo idei de content în strânsă legătură cu ce spune comunitatea. În rest, strategie nu prea, dar execuție pe strategie sure, oricând.
CUM AR FI ÎN ECHIPĂ?
Imbatabili, dar în același timp și niște țațe dacă nu se înțeleg sau nu sunt pe aceeași lungime de undă. Dar asta poate proveni din muuulte motive.
Altfel, o echipă de SoMe cu Content Creator ar face treabă chiar foarte bună împreună. Ar fi ca o relație de CS - Creație, unde știm cât de tare se iubesc CS-ii cu creația (not). Bine, exagerez, a fost o glumă dusă un pic într-o direcție greșită, dar acu for real cam chiar așa ar trebui să fie, minus the animozități.
CONCLUZIA
Nu, nu cred că un content creator ar putea să ia jobul unui social media, dacă social media s-ar cere la nivelul de excelență. Cum, de altfel, nici un social media nu mai poate să facă ceea ce un content creator face astăzi din pricina lipsei de timp și dezvoltare de skill.
Nu poți să stai cu ochii în strategie, în social listening, în briefing cu clientul și alte idei de campaignibility în social și să mai faci și content. E overkill și poate să iasă nasol in the end.
Dar, așa cum am menționat și mai sus și cum preferă și majoritatea angajatorilor, lasă bă că să avem clipuri pe TikTok n-avem nevoie de o strategie anume. Mergem pe tendințe, pe produsele sau serviciile pe care le avem și aia e.
Și atunci, chiar aia e.
Chiar știu oamenii social media la nivel tehnic?
Scrollam pe LinkedIn aimleslly sau, mă rog, ca să mai dau peste niște resurse interesante când m-am izbit de postarea asta. Here, let pe screenshot that for you:
Sigur, ar putea fi o dramatizare, o exacerbare a unei situații, dar ceva îmi spune că lucrurile chiar așa stau în multe rânduri. Nu știu câți și nici nu există un studiu care să ne spună despre digital literacy-ul românilor pe platformele de social.
Adică: câți din ei știu să dea un share, un save, un follow, un comment, un send cuiva etc.
Râdeți voi, dar acțiunile au devenit și ele mult mai complexe cu anii. Nu uitați că stăteam în 3 butoane mari și late înainte de pandemie: like, comment, share. Sfânta treime cerută de YouTubers. Acum ai butoane de love, thank you, send, dar și share la Story, comment, share with a Note etc.
Prin urmare, cred că atât concluzia acelei postări, cât și ce vreau și eu să spun e că ar trebui să fim un pic mai pragmatici cu postările noastre când cerem ceva. Să direcționăm cu săgeți dacă e cazul, pe IG, să spunem clar pe Facebook și așa mai departe. Sigur, nu se cade în fața brandurilor mari, deși Ikea România o face fără rușine. Sigur, nu-ți arată ca la proști ce să faci, dar îți spune.
Just think twice before creating a post. Adică gândește-te la audiența brandului, cu cine vorbești, educă dacă e cazul. Fii clar în CTA.
Ce au consumat românii #peinterneți în ultima săptămână
Începe să se scurteze bucata asta de segment din newsletter, mai ales odată cu trecerea lui YouTube de la trending overall în platformă direct la Charts, pe zona muzicală. Mutarea asta se poate citi și ca o concurență directă adusă lui TikTok, care se scaldă în muzică de la un cap la coadă și oferă tot mai multe incentives artiștilor.
În ultima săptămână TikTok-ul nu impresionează mai tare decât ar putea într-o zonă obscură de brain rot sau în manipularea algoritmului în funcție de uz. De remarcat că Ion Iliescu e trending și aici, dar și Adi Minune, ziua de luni (??), back to school (just wait a little…) și eventually Untold, care începe azi.
Reținem ceva din ce ne spune TikTok? Nu, dar e de observat conținutul ce se face în jurul decesului lui Iliescu. Acolo e studiu sociologic.
Pe căutările din Google, nimic nou nici aici. Ion Iliescu, care moare după atâta timp de așteptare, dar și multe calendare ortodoxe (care o fi panica?), în rest foarte mult fotbal. Că-i mai important decât mineriada.
BONUS: Cele mai ascultate podcasturi din România pe Spotify, dar puteți vedea și locul din Apple Charts. Ele sunt overall cele mai ascultate. Bine, YouTube e something else, ne uităm exclusiv audio.
Întrebarea săptămânii
Adevărat tranziții AI Insula

Enable 3rd party cookies or use another browser
O lansare de echipament
VIRALA de săptămâna trecută
Un clip AI care a generat nu mai puțin de 11 milioane de aprecieri și vreo 32 de milioane de comentarii. Genul ăsta de clip a pornit o serie întreagă de “door cam videos” în care, mai nou, două tipologii complet diferite de animale se întâlnesc ca să-ți arate degetul mijlociu. Mă rog, totul are o evoluție, you know…
⚙️ UTILE & RECENTE
👉 FACEBOOK, INSTAGRAM & THREADS:
Instagram mai face o serie de adăugiri aplicației Edits și se apropie cu pași rapizi de momentul paid, în care Edits Premium își va face apariția contracost, în mod evident;
See everything here:
Dacă mai vrei, de acum înainte, să faci livestream pe Instagram, keep in mind că trebuie să ai 1000+ followers și contul public;
Meta a plecat pe drumul superinteligenței AI, cu scopul de a crea acel agent AI menit să-ți devină prieten, exact ceea ce am vorbit noi acu câteva ediții aici, drept urmare Zucky nu vrea să ofere acces la API în vreun fel ca să nu-i denatureze AI-ul + la întrebările stakeholderilor despre cum va face bani din asta, stați liniștiți că există o metodă ca superinteligența aia să știe exact ce produse de la ce advertiseri să-ți bage pe gât și când vs. un preț “modic” ofc;
👉 YOUTUBE
Cei de la YouTube lansează, în State ce-i drept, posibilitatea de a “ghici” vârsta unui adolescent cu machine learning, iar în felul acesta să-l ferească de conținut nepotrivit;
Ești creator de conținut și folosești un limbaj foarte exacerbat în blasfemii în primele 7 secunde de clip? Ești eligibil să primești full revenue pe respectivul clip pentru că așa consideră YouTube că e ok, dar depinde și cum te exprimi, no?;
Măi eu cred că cineva de la LinkedIn are o mare obsesie pe jocuri cu această platformă, că de-acum o să avem și leaderboards, ca să vedem ce CEO freacă p&#a la birou fiind king of daily chess pe platformă…;
👉 TIKTOK
Platforma iese la rampă cu o suită de funcționalități noi dedicate creatorilor de conținut și menite să-i protejeze, dar și să le dea mai multă putere în platformă: Creator Care Mode e făcut să filtreze cuvintele offensive, vor avea un nou MUTE button pe LIVE, Content Checker pentru eligibilitatea conținutului lor pentru For You feed, un Creator Inbox pentru a sorta mesajele mai ușor și Creator Chat Room - un mare chat room dedicat urmăritorilor eligibili, separat de Bulletin Boards care sunt broadcast channels;
Ca un comentariu personal, TikTok marșează mult pe creatori deoarece în curând vor spune bye-bye Americii, o piață extrem de largă și profitabilă din partea căreia vin majoritatea trendurilor, așa că își dorește încurajarea creatorilor din restul lumii să fie mai activi, mai implicați, să fie mai protejați & i respect that;
Știți ecranele alea de la metrou sau din mall-uri care-ți mai arată, când și când, clipuri funny? Imaginați-vă că în locul acelor clipuri avem TikTok-uri care rulează grație programului Out of Phone, pe care TikTok îl desfășoară cu diferiți parteneri;
Ai găsit o piesă pe TikTok și ți-a plăcut? Acum poți s-o adaugi direct în YouTube Music, că au făcut parteneriat;
👉 CONEXE
Substack împinge newslettere naziste prin push notification și honestly I have no idea ce dracu se întâmplă cu lumea asta;
Ce spunea Mihnea Măruță despre AI-ul care va pătrunde deep into our thinking and predict our behaviour e tot mai aproape, cu teste care se fac acum prin State menite să facă AI-ul să prezică cât câștigi lunar și cât ai fi dispus să plătești pentru ceva anume, iar apoi prețul acelui ceva ce va actualiza în conformitate cu predictibilitatea AI-ului - adică prețurile vor avea surge charge ca la Uber în funcție de predictibilitate;
Creatorii de conținut primesc tot mai multă atenție, iar platformele de fashion e-commerce precum LTK și ShopMy schimbă paradigma de la link trackers către taste curators, în sensul în care pun în brațele acestor creatori de conținut posibilitatea de a curatoria exclusiv pentru urmăritorii lor feed-uri întregi de produse fashion pentru care primesc comision la achiziție;
Comentariu personal: sunt absolut mirat că LTK și ShopMy nu s-au extins încă atât de mult, dar sunt ferm convins că vor prinde în România, căci la câți fashion influencers avem….;
Lituania l-a plătit pe Speed cu 23k$ ca să vină să facă IRL streaming din țara lor și cred că asta-i o afacere destul de bună pentru ce înseamnă Lituania și turismul lor;
Brandurile încep să facă gură în fața platformelor de socializare pentru faptul că au început să-și vadă ad-urile pe lângă conținut îndoielnic făcut cu AI slop, iar platforma acuzată în cazul de față de YouTube și sincer? I like it, îmi place că văd brandurile cerându-și drepturile de plasament și trăgând giganții tech de urechi să-și vadă mai bine de curtea lor;
Nu puteam ignora criza asta de imagine pe care o are American Eagle cu Sydney Sweeney pentru a bad choice of words + aroganța actriței;
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: