Hey net surfer, thanks for being here!
#peinterneti mai exist și pe Instagram & Threads. Dar și pe LinkedIn sau TikTok. Follow me for… whatever reasons you find intriguing.
The Ouărdinary PR stunt
Fiți atenți fază: brandul de skincare vegan The Ordinary a intrat pe fir pe 22 martie și a dat bucata asta de postare care a surprins atât fanii brandului, cât și americanul de rând:
Ciudat, nu?
Context: inflația în Statele Unite a dus ca prețul ouălor să se înalțe ca rachetele lui Musk și să explodeze, finalmente, sub ochii cumpărătorilor rămași perplecși de faptul că nu mai pot și ei, ca restul lumii, să mai facă o omletă.
Și cu toții știm cum intră o omletă la momentul ei. Cu un cartof prăjit cu brânză rasă pe deasupra.. pff… plouă-n gură.
Enter The Ordinary. Un brand, cum am zis, de skincare, recunoscut pentru faptul că oferă niște produse decente, la niște prețuri foarte decente, bașca pe deasupra mai sunt și vegani. Deci nu fac animal cruelty, nu folosesc produse de origine animală de vreun fel sau alte sfere care pot interfera cu zona vegană.
Prin urmare, ce-au zis oamenii? Ia să facem noi un stunt. Că ne știe lumea că suntem curați, cu produse bune și ieftine. Așa că s-au băgat să vândă niște cofraje de ouă la doar 3,37$ unul. Preț bun? Păi, având în vedere că nu există 10 ouă sub 12$, cam da.
Așa că au luat două magazine de-ale lor din New York și le-au pus la vânzare. Mai întâi a fost șocul, apoi realizarea că e pe bune.
Dilemă: E bine ce-a făcut The Ordinary?
Dacă e un lucru cu care trebuie să ne împăcăm pe viață atunci când vorbim de advertising și limba vorbită, în general, e că totul e interpretativ. Subiectiv.
Un expert o să-ți spună că e bombă. Altul că nu e.
In the end, orice marketer e interesat de cifre. Mai ales cele care cresc business-ul sau stakeholders value, cum e la memă. În cazul ăsta? Cu siguranță ceva s-a întâmplat, pentru că lumea a venit în magazinele The Ordinary din New York și au golit frigiderele.
Inclusiv cei care nu au vreo legătură cu brandul de skincare.
Sigur, având în vedere care-i prețul acestor produse la buying, ceva îmi spune că investiția a depășit profitul în cazul ăsta. Dar e speculativ. Prin urmare, m-aș rezuma, mai degrabă, la ceea ce publicitarii spun: un stunt de premiu. Adică genul ăsta de PR stunt care se scrie singur la case, care are un context, are un insight, are un deployment smart, dar care nu schimbă cu nimic realitatea dureroasă imediată.
The Ordinary a dat niște ouă. Ele s-au cumpărat la prețul lor care ar fi trebuit să fie fără inflație. A salvat The Ordinary americanul de rând? Nu. A salvat inflația? Nu. Și-a adus un aport mare de imagine, fie ea pozitivă sau negativă? Da. A scris lumea pe social media și în presă? Da. Atunci avem un case.
Backlash-ul pe care compania și l-a luat e că se consideră a fi vegană. Faptul că s-a pus să vândă ouă într-o situație de criză face linkul dintre brand și context doar parțial logic. The Ordinary, fiind un brand de skincare vegan, n-ar trebui să fie el cel care vine să vândă ouă pentru că the economy sucks. Mai ales ouă, care nu se pupă cu misiunea și valorile brandului.
Finalmente, postarea de Instagram a luat peste 100k likes, aproape 2k comentarii la ora la care scriu acest articol și multe apariții în presă. Totul fiind organic.
Ce credeți, ia PR stuntul ăsta premiu? Eu zic că da. Mai ales dacă e scris bine. Merită, întrutotul, un premiu? Există, totuși, șanse ca la anul să mai fie niște oameni care să zică mai ții minte, mă, când au vândut the ordinary ouă la preț decent că era economia praf? wild times, fren, fr. Dar truth being told, ca orice campanie făcută de ochii lumii, se uită repede.
Vrei să susții #peinterneti?
Mno uite aici afacere: pentru doar 5$ / lună sau 50$ / an obții acces total la #peinterneti: asta înseamnă arhiva tuturor edițiilor, dar și edițiile periodice de luni care conțin informații updated despre internetul românesc și nu numai.
Of course you can also choose the free version, no worries. Thank you very much!
Deci, cine cumpără TikTok?
În două zile TikTok ar trebui să se evapore de pe internetul american yet again. Chiar nu vrea nimeni să cumpere platforma?
Kind reminder aici, pentru cine citește mai târziu acest newsletter: pe 19 ianuarie TikTok went dark pentru prima dată în istoria sa scurtă, pe tărâm american. Cauze? Security issues.
Now, după ce am văzut ce s-a întâmplat și-n România cu alegerile prezidențiale și din experiența mea de om de social cu peste 12 ani experiență, pot să vă spun cu mâna pe inimă că oricât de mulți bani ai avea, nu ai putea ajunge la cifrele la care a ajuns Georgescu cu campania sa pe TikTok fără o manipulare teribilă a algoritmului.
Manipulare care, mind me, nu se poate face fără un oarecare acord sau push din partea hostului. Adică TikTok. Ceea ce mă face acum să am o optică mult mai apropiată de damage-ul produs, istoric, de Facebook prin Cambridge Analytica și Bangladesh sau Nicaragua. Adică, dacă tot se vorbește în târg de probleme mari de securitate, probleme puse pe masă de republicanii lui Trump și continuate de democrați, pentru ca ulterior tot Trump să salveze temporar aplicația, tind acum să cred mai mult în ele decât anterior.
Nu, nu sunt un om pro-banarea TikTok, ci pur și simplu sunt un om care crede în lege. Crede în responsabilitate. Crede în consequences. O reglementare pe bază de lege a tuturor acestor platforme sociale ar pune în mare parte capăt acestor jocuri de putere și manipulare. Iar abia atunci, cine dorește să nu se conformeze, e liber să-și închidă serviciile pe raza geografică ce presupune aplicarea legii. Chiar dacă asta înseamnă multe joburi pierdute, printre care și al meu, nu? Deși, să fim liniștiți, aplicații libere există, gen Bluesky, Substack, precum și platforme dedicate creării de comunități. Deci nu cred că we run out of business that fast dacă mâine TikTok refuză să mai funcționeze în Europa.
Bun, iar acum ideea e așa: Trump s-a oferit să dea răgaz aplicației pentru ca niște investitori, împreună cu guvernul american, să preia total controlul aplicației TikTok în State. E aceeași Mărie, doar că are o altă pălărie. Pe lista de oameni interesați, cei mai recenți sunt cei de la Perplexity AI, care nu numai că vor să cumpere aplicația, dar vor să cumpere și algoritmul pe care, ulterior, să-l facă open source.
Adică să dea de pământ cu business-ul ByteDance. Ceea ce, să fim serioși, it won’t run. Plus că, Statele Unite, cu Trump în frunte, vrea să aibă control total pe ce înseamnă social platforms. Această nouă normă de comunicare politică. TikTok e o armă de manipulare mult prea prețioasă pentru ca americanii să n-o aibă în casă.
Dacă doriți un full timeline, actualizat live, cu ceea ce se întâmplă în State cu achiziția aplicației, The Verge e o sursă bună.
Google n-are nevoie de presă…
… ca să facă bani. Cel puțin asta spune ultimul “experiment” condus de echipa din State, care a renunțat să mai livreze ads în știrile pe care le-a dat pe bază de search celor care au căutat.
Ce a rezultat? N-a scăzut revenue-ul deloc, zic ei.
Într-un articol de blog mai rece ca mortu’, Google basically cică informează, dar așa cum spune și Ted Gioia, mai degrabă amenință jurnaliștii că nu vor fi monetizați niciodată pentru conținutul pe care-l produc, pentru că oricum ad revenue-ul lor, adică banii celor de la Google, nu suferă nicio modificare.
Adică pe ei nu-i interesează dacă mâine cenzurează știrile pe un întreg continent. Cât timp băieții fac bani, who cares?!
Sincer să fiu cu voi, trăim niște vremuri absolut mizerabile din punct de vedere internet freedom and freedom of information. Suntem la mâna a 4-5 oameni cu miliarde de dolari în buzunare care, din lipsă de educație digitală a utilizatorului de rând, au pus monopol pe ce înseamnă circulația informației pe www.
Pentru că alternative există și tot apar și în viitor o să avem motoare de căutare descentralizate sau pe bază de abonament, care va da la liber orice informație necesară de pe internet. Fără să fie controlată de vreun algoritm sau vreun sponsored ad pe un bid câștigat cu bani mulți. Dar trebuie și noi să știm de ele și să le folosim.
Am să încerc aici să caut și să ofer alternative la ce folosim azi zi de zi. Voi reveni.
Trenta Pizza a călcat pe bec
Ideea e că oricât de bine ai face în comunicare, iar cei de la Trenta n-o fac rău deloc, mai vine câte o idee d-asta creață care în valul de conținut axat pe un fir roșu, trece ușor de feedback.
Apoi vine execuția. Apoi se dă publish. Și apoi îți iei mare criză de comunicare.
Și știți de ce a trecut acest clip și s-a postat așa lejer, precum a și fost dat jos imediat? Pentru că nimeni din cadrul celor din circuitul de feedback - creație - propunere nu au pățit să fie urmăriți de cineva pe stradă vreodată. Pentru că genul ăsta de execuție e una cu care nu te identifici negativ dacă nu ți se întâmplă.
Și asta e trist. Either way, băieții au șters repede clipul, dar să reținem ideea că nu e ok să:
Exploatăm frici și dependențe pentru a ne atinge obiectivele de marketing
Să populăm idei din popor precum “bătaia e ruptă din rai” și alte mizerii care sunt toxice af
Să ne folosim de defectele fizice sau psihice ale unor persoane ca să ne atingem obiectivele de marketing
Să exploatăm minorități pentru același scop;
Sunt mai multe, dar am obosit…
The award for the first meme of 2025 goes to…
Prieteni, opriți-vă din tot ce faceți. N-a reușit niciun politician, încă sau de altă speță să ne dea mema pe bune a lui 2025, dar a reușit-o un tip din manosphere s-o producă. Cu un simplu clip. Cu rutina lui de dimineață. De departe ceva absolut penal, dar hei, cine suntem noi să judecăm?
Omul își aruncă capul în apă scumpă cu gheață. Pare că e ceva magnat multi miliardar. I se aduce mâncarea la bot de către o femeie. Normal. Face sală. Are mușchi. Are bani. Face duș cu ceasul de aur la mână.
C’mon, bifează absolut tot ca să fie memabil. Și, thank God, a fost memat. Vezi parodia asta bombă aici. Dar și…
Hai că am depășit repede și momentul marii depresii a memelor pe anul ăsta. Mergem înainte. Nu înainte să-l execute și Balkan Dad.
Investigație: cum am ajuns să avem numai AI slop pe interneți
Ce-au consumat românii pe interneți, 27.03 - 2.04
You know the drill.
Decesul actorului Val Kilmer a rupt în ultimele momente ale tendințelor. Faptul că s-a jucat fotbal în Cupa României a fost mai important decât orice. Bineînțeles, fotbal, iarăși fotbal și tragedia de la Ploiești cu explozia dintr-un bloc.
Oare pe Google mai e loc și de altceva în afară de fotbal?
Pe TikTok ne bucurăm tot de fotbal. At this point, there is nothing worth. C’mon, unde e Ghibli, TikTok? De ce mânărești hashtagurile?
Avem manele, avem trap și muzică pop. Ăsta e YouTube-ul de săptămâna recentă. Atât s-a putut.
Contra săptămânii
Chat GPT: lansăm GPT-ul ăsta pe bază de filtru de imagine, unde orice fotografie se transformă în Studio Ghibli
Studio Ghibli: bă voi sunteți nesimțiți, nu aveți bun simț, drepturi ale autorului, distrugeți esența vieții, huo
Românii:
Două TikTok-uri românești 10/10
Enable 3rd party cookies or use another browser
Enable 3rd party cookies or use another browser
⚙️ UTILE & RECENTE
👉 FACEBOOK, INSTAGRAM & THREADS, WHATSUPP:
Instagram prezintă partea a III-a despre noua lor aplicație de edit video, Edits, iar un lucru care mi-a atras atenția la imaginea de Insights e acel dreptunghi frumos cu “Skip rate”, adică câți oameni au dat skip la clipuri, ceva ce presupun că nu se va băga prin raportările sau prezentările de Insights ale influencerilor;
Mai țineți minte când v-am spus că Zuck caută o întoarcere la origini cu Facebook? Ei bine, primim un nou Friends tab curând, unul menit să fie mai mult despre prieteni, decât recomandări de algoritm;
Meta ia în considerare un trial test în UK pe baza căruia să decidă dacă poate să se susțină din abonamente vs. ad-revenue, adică să ai parte de Facebook și Instagram ad-free pe baza unui abonament;
EU urmează să dea 1 miliard de euro amendă celor de la Meta pentru că n-a respectat antitrust rules, dar tot EU se gândește să fie mai blandă cu suma asta pentru că nu vrea să-l supere pe Trumpi;
Meta testează posibilitatea ca advertiserii să ceară adrese de e-mail în campanii de performance media bazate pe promo codes;
Bine pe fandom: Facebook testează posibilitatea creării de custom badge names de către page admins (gen Taylor Swift - să ai un badge de fan Swiftie) pentru o apropiere mai bună cu pagina;
Poți băga Reels la 2x viteză de acum înainte;
Nebunie pe engagement: Instagram testează posibilitatea ca userii să dea repost la propriul feed la alte Reels, ca pe TikTok;
👉 YOUTUBE
Am vorbit în ediția paid de luni despre cum YouTube schimbă modalitatea de calcul la view a Shorts-urilor, iar acum se va lua în calcul un view fără un minimum watch time, ceea ce e penal și inflaționist;
Mem, fii atent la schema asta pe ad-read din clipuri, ca la știri;
În State, YouTube a semănat 11,6% din audiența de TV, ceea ce e un nou best record;
Chestiuni noi despre testele pe care LinkedIn le face pe video, acum că au descoperit și ei că suntem în era short video;
👉 TIKTOK
Am scris mai sus despre vânzarea TikTok, dar am uitat să adaug că Trumpi oferă o reducere considerabilă în TARIFFS chinezilor dacă acceptă un deal bun pentru vânzarea aplicației;
No more Notes, mergeți pe Lemon8 dacă vreți Notes - semnat, TikTok;
👉 ALTELE
Frica aduce bani și putere: Elon Musk e gata să se bucure de primul trimestru în care platforma X, fostul Twitter, vede o creștere considerabilă în ad-revenue, asta după ce Musk a amenințat advertiserii cu consecințe grave în urma delegării sale de către Trump cu propriul departament - basically advertiserii bagă bani în X de frica lui Trump;
Gen Z aleg producții video create de influencers cu un deployment important în social, în pofida producțiilor bănoase de la Hollywood;
Un articol interesant despre ce face o editură ca să se lupte cu social media prin a folosi social media;
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: