Hey net surfer, thanks for being here!
#peinterneti mai exist și pe Instagram & Threads. Dar și pe LinkedIn sau TikTok.
Adobe pentru noi este Tesla doi
Cred că istoria Adobe și ce rol a jucat Adobe în viețile noastre de internauți nu mai necesită introducere. Pentru cei mai tineri dintre noi, care azi nu se mai luptă cu instalarea vreunui Flash Player sau mai știu eu ce torrentizare de pdf creator, Adobe a fost în spatele internetului cu un rol puternic dezvoltat.
Cu programele Adobe puteai juca jocuri, atât în browser, cât și pe vechile PC-uri (Shockwave, Flash Player etc). Puteai crea websites pe Piczo sau GeoCities (aveai nevoie ca să vezi elementele motion). Cu programele lor, mai departe, s-au făcut primii pași în editare foto, prin Adobe Photoshop. După aceea a venit Premiere, pentru edit video și uite așa a ajuns Adobe să fie un colos tech.
Astăzi, nu-i cu nimic mai departe decât Microsoft sau Oracle. Sunt frați, cum ar veni, cu dânșii, unde atuurile sunt împărțite.
Și speaking of all those tech businesses, la început, toate au plecat cu un gând bun în minte. Să revoluționeze. Să aducă inovație lumii. Să scoată ce-i mai bun din noi. A fost acea rachetă tehnologică ce s-a lansat cu toată revoluția momentului la pachet.
But then again, toate business-urile au sau au avut, la vremea respectivă, un fel anume de-a fi angelice în incipit. Cu trials de chiar 90 de zile, reduceri de 50% for new users. Ba în multe puncte gratuite, ca freemiums. Toate astea ca să adune clientelă, să formeze o bază de date generoasă. Which is fair. Ca să nu mai zic de PR-ul făcut fondatorilor. Știți povestea: doi inși într-un garaj, copii amândoi, și-au propus să make the world a better place etc.
Pe măsură ce timpul trece, business-ul prinde și programele / serviciile se dovedesc a fi bune. Evident, vin și banii. Vin și mai mulți bani. Vin și mai mulți investitori (ulterior trecerii la societate pe acțiuni și lansării pe bursă).
Business-ul își dă seama că oamenii sunt dependenți de produsele lor. Că fără el nu merge. Așa că începe să evolueze puternic, să scumpească produsele, să se ducă în zone gri și poate întunecate. Deja angelicul dispare cu totul și lasă loc unui capitalism feroce.
Până la urmă, de aici încolo sunt atașați la el o sumedenie de oameni mai mult sau mai puțin buni sau răi care își vor investiția înapoi. Și pe profit, dacă se poate.
E cazul multor businesses-uri americane de succes din cele pe care le știm azi, dar e și cazul Adobe.
Ok, dar care-i povestea cu Adobe cancelled?
Totul, dragii mei, se află într-un TikTok pe care vă invit să-l urmăriți. That’s it. That’s all. ^_^
Joek… hai că vă și povestesc: basically Adobe s-a lansat ca fiind acest support pentru designeri, artiști, graficieni. Această mână dreaptă a lor, care o spală pe aia stângă. Toată comunicarea brandului a fost la modul: noi, Adobe, propulsăm tinerii creativi și artiștii into the greater world, while artiștii și creativii ne folosesc produsele și ne ajută cu expertiză să le evoluăm. S-a marșat foarte mult pe creativi și artiști. Adobe le-a folosit skillurile și modul de utilizare a programelor ca să învețe mai multe și să facă lucruri în beneficiul lor. Așa a apărut programul Adobe Creative Cloud, care încă mai stă în picioare.
Apoi Adobe s-a șmecherit. De când a început toată revoluția AI, a plecat pe fenta asta de mulți bani și i-a aruncat pe toți creativii și artiștii ăia atât de importanți lor la gunoi. Că de ce să te rezumi la ei, când oricine poate folosi un Firefly antrenat pe toții oamenii ăștia, în toții anii trecuți cu toate creațiile lor, fără să-i anunțe în vreun fel. Ci doar printr-o serie de terms of service extrem de vagi și gri.
Bineînțeles, înainte de asta, tendința capitalistă pe bază de abonamente a ajuns și la Adobe. Vrei Photoshop? Vrei Premiere? Vrei toată suita Creative Cloud? Uite abonamentul ăsta. No more buying the end product. Iar abonamentele? În creștere la nivel de preț, evident. Și nu asta ar fi problema principală, că-ți schimbi modelul de business, ci felul în care alegi s-o faci. S-o comunici. De Adobe? Evident, foarte nasol.
Finalmente, după ce Adobe a pălmuit pe cei care îi erau clienți fideli și care l-au apărat și cu alte ocazii, acum Adobe nu-i altceva decât a dead man walking. Lumea îl folosește că nu există altceva mai bun, dar dacă există chiar și o mică șansă să-l plesnească, oricine o face. A devenit un brand hulit, pentru că s-a poziționat prost, a comunicat prost și și-a mințit cea mai fidelă parte a comunității sale. Cum? Fără să-i anunțe că le procesează creațiile pentru a-și antrena AI-ul. Fără să le mai ofere respectul cuvenit. Fără să-i plătească pe cei implicați. Iar la lansarea AI să spună: “you don’t need a designer, anymore”.
Cazul Bluesky.
Fast forward to this year, Adobe s-a băgat pe Bluesky să facă socializare. Cum? Uite așa:
Ce-a urmat?
A universal shitstorm îndreptat către brand din partea întregii comunități Bluesky, care-i una, lesne de înțeles, foarte de stânga acolo. De altfel, pe Blueksy s-au refugiat toți twiteriștii care n-au mai găsit în X un loc ok de frecventat. Dacă e s-o luăm faza pe SUA, majoritatea sunt democrați acolo. Oameni de stânga, școliți, care nu mai suportă greedul, nu mai suportă hipercapitalismul și în niciun caz acest gen de mesaje hipercorporatiste. Așadar, poate, if you read the room right, un pic mai extremă stânga decât ne-am imagina.
Astfel că, Adobe și-a luat un hate atât de mare încât au închis contul. Literalmente.
Au șters toate postările, au dat jos cover image. Orice altă informație și au lăsat un cont fantomă în urmă.
Așa pățești când alegi să dezamăgești oamenii pe care i-ai ridicat ani la rând și care te-au ridicat și pe tine. Ani la rând de ținut steagul sus cu importanța graficienilor și artiștilor, cu programe dedicate și așa mai departe & then AI happened. Și tu, Adobe, ca orice business tech redutabil, ai ales să fugi după tehnologie nouă și bani profitând de toți artiștii ăștia care au investit timp și know how în tine.
Și acesta poate fi viitorul, dragi prieteni, al altor branduri as well. Just keep a close eye on what’s happening. Pentru că în acest moment există o ură universală în special pe Meta, Amazon, Apple, Google, Microsoft, Tesla, X & în principiu tot ce înseamnă establishment în big tech. Când spun ură, nu glumesc. Literalmente au boți / ass kissers angajați să flood the comments cu lucruri pozitive la aproape orice postează. Cum a fost, de exemplu, acest anunț al Meta că bagă ads pe Threads.
Nu e vorba doar de politică, ci este un val mult mai mare și mai înverșunat ce se adună pe la colțuri. Iar faptul că 4chan s-a închis, n-a făcut altceva decât să reverse din acest hatred în toate platformele publice, mai șlefuite.
E clar că aceste branduri, dacă mâine o să apară o platformă socială nouă care să nu fie copilul vreunui multimiliardar american, nu vor mai avea loc. Sau viață ușoară. Deoarece au ales o comunicare pe bază de profit, fără coloană vertebrală, fără valori implicite, cu scandaluri istorice la activ și multe traume create. Dacă vrea cineva să aprofundeze subiectul ăsta, aveți aici un thread de Reddit dedicat despre toată întâmplarea Adobe de pe Bluesky.
Vrei să susții #peinterneti?
Mno uite aici afacere: pentru doar 5$ / lună sau 50$ / an obții acces total la #peinterneti: asta înseamnă arhiva tuturor edițiilor, dar și edițiile periodice de luni care conțin informații updated despre internetul românesc și nu numai.
Of course you can also choose the free version, no worries. Thank you very much!
Primul proiect de lege ce vizează influencer marketing
Cred și sper că e primul proiect de lege, dar eu nu mai țin minte, de când mă aflu în industrie, să mai fie și altul. Mă refer la altul cu dedicație, nu cu manta cum se mai întâmplă să ricoșeze alte legi.
Pe scurt, CNA-ul își propune să oblige influencerii din categoria celebrity sau key opinion leader, să anunțe oficial parteneriatele plătite pe care le au, dacă fac bani din asta și this is their main activity. Practic, dacă io Adrian Anghel am peste 500k followers pe rețelele sociale, îmi dezvolt și dedic activitatea exclusiv în social media și am parteneriate plătite datorită influenței mele online, voi fi obligat să anunț orice parteneriat plătit în mod public și neechivoc.
Cam asta spune proiectul de lege, în mare. Dacă se aprobă, toți influencerii care se încadrează în termenii legii, sunt obligați să adopte reglementarea pe propiile conturi.
Care-i, totuși, partea amuzantă a legii ăsteia?
Că, în continuare, se gândește în termeni de urmăritori. Am zis-o și la Mocapp, în webinarul dedicat creatorilor de conținut: URMĂRITORII NU MAI SUNT ATÂT DE RELEVANȚI. Suntem în epoca algoritmului, unde cronologia și oamenii pe care-i urmărești nu-ți mai sunt decontate decât în procent de 30-40% at best.
În rest, primești ce crede algoritmul că te-ar interesa, pe baza interacțiunilor tale. Și nu numai a interacțiunilor tale, cât și pe unde te mai plimbi tu pe internet și există crawlere Meta. De asta e important să selectezi cu atenție ce opțiuni alegi să accepți când te întreabă de Cookies vreun website.
Când ai 70% unconnected reach pe Instagram, par egzample, scuzați-mă pe mine, dar nu mai contează câți urmăritori are contul respectiv, deoarece conținutul poate să bubuie și poate fi o publicitate mascată la ceva. Înțelegeți ce zic?
Așadar, legea asta e mega outdated și nici măcar nu a fost promulgată încă. Nu cred că, în ziua de azi, mai contează așa tare clasificarea unui influencer pe baza urmăritorilor. Sigur, avem în continuare nano influencers, micro influencers, macro influencers, celebrities, key opinion leaders și mai știu eu ce, pentru că-i mai simplu să-i cataloghezi astfel din rațiuni mostly de buget. Dar poate foarte bine să ajungă la 3-4M views pe TikTok și un cont cu 5-6k followers. Respectivul cont în ce lege se încadrează? Riiight…
Dincolo de asta, mai e și măsura ANAF care cere influencerilor să declare veniturile realizate din activități de publicitate pe propriile conturi. Credeți că declară? Răspunsul e nu. Iar la o piață de aproape 100M de euro, nu cred că e de ici de colo la nivel de taxe.
Vă las mai departe cu clipul ăsta în care Chinezu se inflamează, pe bună dreptate, pe subiectul legii:
Cât despre proiectul CNA vs. libera exprimare a influencerilor (how the fuck did we get to debate this?), Faiăr își expune destul de vehement opinia și-i una destul de evidentă. N-au nicio legătură, iar când beneficiezi de vizibilitatea și influența pe care o ai, anunțul unui parteneriat plătit e mai mult decât bun simț.
Social media, acest câmp de luptă politică
Ultimele luni au fost demonstrația ideală că social media devine un loc din ce în ce mai putred, pe care să stai. Și, culmea e că, mereu când vine vorba de politică și destabilizarea unei societăți, platformele sociale sunt absolut dezastruoase în a se apăra.
La ce am fost martor zilele astea, mă dezgustă teribil. Dar hei, social media și realitatea (cu excepția deep fakes, manipulări AI și așa mai departe) au devenit una și aceeași. În sensul în care propaganda care odinioară stătea departe de online, și-a ascuțit în toți anii ăștia colțurile, iar acum internetul a ajuns ce era cândva TV-ul.
Doar că mai rău.
Analiza celor de la Expert Forum cu privire la activitatea ilegală de comunicare pe care au avut-o candidații stă dovadă că nimic nu mai e ascuns. Că jocurile de culise, atacurile, înțelegerile, absolut totul e acum în lumina reflectoarelor. Dacă înainte se făceau mișmașuri după ușile închise, acum totul este la vedere. Și nu numai că e la vedere, dar e cu atât mai frustrant să vezi incapacitatea sau participarea, după caz, unor anumite instituții la acest joc murdar.
Cel mai mizer exemplu cred că este atacul asupra paginilor lui Nicușor Dan. Nu e vorba de susținerea lui, cât mai degrabă de ideea că poți ataca pe cineva cu boți astfel încât să declanșezi sistemele de protecție ale platformei și implicit ale mecanismelor de reglementare electorală. E șocant, deoarece e atât de vizibil în ochii celor educați și atât de aiurea în faptul că platformele nu intervin, încât te face să te întrebi dacă mai există vreun strop de etică pe tărâmul ăsta.
Și politica ne-a demonstrat, de fapt, în câte feluri se pot război oamenii pe social media. Cu câtă inventivitate, cu ce bani și cu ce scoruri. Să nu uităm cum Călin Georgescu a reușit să manipuleze algoritmul astfel încât să iasă în fața a milioane de conturi. Cum, iată, paginile lui Nicușor au fost atacate cu mii de boți pentru a fi flaguit.
Basically, chestiile astea de mai sus, cu mințile corecte și banii potriviți se pot întâmpla în orice sens. Inclusiv brandurile, cu campaniile lor, pot activa boți care să le ridice mesajele prin manipulare de algoritm. Va ști cineva? Da, probabil câțiva. Mai apoi se va ajunge la “așa, și?”
Meta lansează Meta AI
Într-un clip tipic Zucky, în care Zucky încearcă să pară cool și să fie om, cu ochelarii ăia de la Meta RayBan pe ochi, ni s-a prezentat ceea ce ar putea deveni, foarte lejer, viitorul social media.
Meta AI se numește aplicația și este, după cum ați ghicit, un standalone app menită să concureze cu rivala ChatGPT. Bun, acu veți spune: dar ce are Meta cu ChatGPT? Meta = Facebook = social media. ChatGPT e pe inteligență artificială, mă ajută să-mi fac raportul lunar și temele la școală.
Right, păi stați să vedem.
Nu demult, Sam Altman a declarat, pe surse, că OpenAI lucrează la o platformă de social media integrată cu inteligență artificială. Ceva monstruos, dacă stăm să ne gândim. De ce? Păi nici nu s-a bucurat prea tare TikTok că ar fi putut deveni acest înlocuitor al Google, că ChatGPT i-a și luat fața cu recomandări de businessuri, restaurante, informații etc.
Basically, ChatGPT nu este doar o resursă informațională, ci și un motor de căutare. Căci asta face, nu? Scraping de data ca să ne livreze nouă, la botul capului, orice info în milisecunde while learning about it. Dacă integrezi asta într-o rețea socială, s-ar putea să vezi viitorul dintre roboți și oameni faster than expected.
Prin urmare, Zucky s-a speriat. S-a pus pe treabă și a lansat Meta AI. Această aplicație care merge de minune pe principiul explicat de Mihnea Măruță în dialog cu CTP la Vorbitorincii: este acel asistent AI bun la toate, care va fi parte integrantă din viața noastră și ne va ajuta zi de zi, exact așa cum au făcut-o telefoanele noastre smart.
Va fi confidentul nostru, prietenul nostru, colegul de dialog, resursa inepuizabilă de informație și calul de bătaie pe task-uri repetitive sau de research. Bașca, după atâția ani de date adunate despre noi, ne va ști până în vârful unghiilor. Ce ne place, ce nu ne place, la ce suntem alergici, cu ce echipă ținem, cine sunt partenerii noștri etc.
Prin urmare, Meta AI face fix asta: este o aplicație based on voice, în care tu conversezi cu asistentul tău AI despre diferite lucruri, iar pe măsură ce el te cunoaște tot mai bine, se va avansa. Îți va recomanda filme, restaurante, produse (next phase of advertising, btw), va cunoaște intențiile tale și, la alegerea ta, vei împărtăși cu prietenii tăi toate peripețiile voastre. De aici și acest Discovery Feed din Meta AI, care după look and feel e exact Instagram combinat cu Threads. Practic, un lung șir de AI slop generat de prieteni special pentru tine.
Sounds awesome, right? Right?…
Numai că, și n-o spun cu entuziasm, cam așa ar arăta unul din posibilele viitoruri ale social media. Cu mult AI integrat, fiecare cu asistentul său, voice based, pe feed-uri derulate și conduse de AI, cu input mai mult sau mai puțin de la noi. În acest sens, nu mi se mai pare o așa de mare tragedie obligativitatea pe care Statul American i-ar putea impune lui Zucky: să vândă Instagram și WhatsApp din Meta. De ce? Păi the antitrust lawsuit.
Numai că în momentul când pleci pe o astfel de rută, cu o astfel de aplicație singulară, deja ți-ai ales calea. Și sincer? Mi se pare una cu infinit mai multe șanse de “succes” decât Horizon Worlds și acel metaverse sociopat.
Partea și mai neplăcută? It might come faster than we are prepared. Fiindcă e deja aici și nu ne desparte decât un “when” de lansarea platformei sociale a celor de la OpenAI.
Viitorul sună mai degrabă a Social AI, decât social media from here on.
Oil & gas is at it again
Ce nu dau băieții ăștia pentru a face un ban cinstit.
Ok, deci ce face Palantir?
Ce au consumat românii pe interneți de Paște și 1 mai
E foarte funny ce pot să facă românii de Paște și de 1 mai, pe interneți, cu tot cu alegeri prezidențiale la ușă.
De exemplu, pe Google Trends a fost mult mai important fotbalul decât Paștele la nivel de volume de căutare. Printre fotbal, sub formă de picături, s-a mai infiltrat o dezbatere electorală, o ziua muncii și eventual pana de curent din Spania și Portugalia. Dar nimic nu bate un El Clasico cinstit.
Vă spun sincer că există o întreagă Românie paralelă de mine, iar ea e pe YouTube în trending. Îmi pare rău, nu vreau să sun elitist, dar jur că nu înțeleg nimic din acest trending în afara faptului că românul iubește YouTube-ul pentru muzică și nimic altceva.
Notabil pe TikTok e un efect AI de transformare între mai multe fotografii, notat cu #pixverse. S-a mai făcut, nu e nimic nou. Babasha a scos piesă, așa că-i trending și-n TikTok, nu numai în YouTube. Avem 1 mai cinstit, iar aici ne oprim. Pe 8 mai era și #laba, care nu-i altceva decât ceva labă de animal făcută dintr-un material antistres… ceva ciudățenie, nu știu, sunt prea bătrân.
Și cam asta au făcut românii pe interneți vacanțele astea.
⚙️ UTILE & RECENTE
👉 FACEBOOK, INSTAGRAM & THREADS, WHATSUPP:
După peste 7M de descărcări, putem spune că aplicația Meta de edit video, Edits, a luat-o;
Zuckerberg vede viitorul omenirii în prietenii cu AI chatbots, lucru care e extrem de bleak după cum afirmă și Matt Navara: Zuck’s big idea is that chatbots are a solution to people not having enough friends. Speaking on a podcast this week, he said: "There's the stat that I always think is crazy, the average American, I think, has fewer than three friends… And the average person has demand for meaningfully more, I think it's like 15 friends or something, right?" The solution? AI “friends”.
And of course, if Meta can create your friends for you, it can control your access to “friendship” to a far greater degree than it already does. That sounds incredibly bleak.
In a world where Meta chatbots can engage in sexting minors’ accounts, the hazards of artificial friendship are all too clear. Just because AI can create friends for you, doesn’t mean it should. Social media should empower human connection, not replace it.
Ideea unui downvote button pentru a contracara conținutul low quality sau spam s-ar putea să se concretizeze, în cele din urmă;
Doar 0,007% dintre europeni au arătat interes pentru abonamentul ad-free de la Meta;
În aceeași ordine de idei, Meta a spus că a pompat mai multe ad-uri în feed în ultima perioadă, într-un test, iar oamenii abia au observat asta.. dar e și normal, Meta este asociată cu publicitatea de ani de zile, ce mai contează că bagi 2-3 în plus față de the usual;
👉 YOUTUBE
Pe YouTube poți edita, de acum, fonturile subtitrărilor din Shorts;
De menționat aici acest trend de crossover între TikTok și LinkedIn unde “marketing girlies” vor să se conecteze și să-și crească, organic desigur, urmăritorii pe paginile de social pentru a da bine pe resume;
BrandLink e programul LinkedIn prin care vrea să make creators and brands kiss în clipuri postate pe platformă;
👉 TIKTOK
Ciudat crossover nemenționat public pe nicăieri cu fanfaronadă dintre Meta și TikTok referitor la business client service;
Dacă vreți să urcați clipuri pe TikTok de 60 de minute, o să aveți curând posibilitatea;
👉 ALTELE
Acești ochelari de vedere pentru oamenii cu dizabilități auditive, menite să ofere subtitles la viața reală pe bază de lip sync și nu numai;
O tipă de pe TikTok e mega bogată în viața reală așa că arată ce înseamnă bogația în comportament, socializare etc.
Extrasă din Meta antitrust lawsuit, co-fondatorul Instagram (ăla de la începuturile începuturilor) vorbește despre frica lui Zucky de concurență, dar banii i-au plăcut la vânzare;
Un articol bun care dezbate lipsa politicienilor democrați de a înțelege noua paradigmă media, dictată de influenceri și social media;
Dincolo de oamenii care fac drop shipping, finalul erei Temu și Shein în State afectează și Google, Meta sau Snapchat (de aici posibila ruptură dintre Trump și tech bros, în frunte cu Amazon);
Un alt exemplu că ce spunea Mihnea Măruță is the future: prompturile folosite de oameni pentru generative AI au devenit mult mai personale și intime în 2025, față de 2024 spune acest studiu, iar zona e foarte mult în companionship….;
Thanks a lot for reading și te aștept next week la palavre.
Ți s-a părut util? Bagă un share: