6 vorbe despre social media în 2026
Despre 2026 în social media
Susține #peinterneți
PeInterneți e newsletterul care-ți dă poke de două ori pe săptămână: luni cu Monday Briefing (moka) și joi cu deep dive în marcomm & internet culture (paid). 5 coco / lună te costă full access if you wanna. Altfel, no worries, enjoy Monday!
6 direcții de social media în 2026
Citeam și articolul de anul acesta, de la început, despre predicțiile de social media și-mi dau seama că e super bine să ai în casă niște oameni vizionari.
Cu toate acestea, chiar dacă unele lucruri se miros după tendințe și analize, adevărul este că trebuie să fii extremely online (which nobody wants anymore) ca să poți ține pasul și să observi încotro o apucă barca. Și, above all, fiind în comunicare și marketing, lucrurile țin de bun simț și oportunități. Mă rog, plus creativitate și restul de 100 în 1 reprezentat de resursele din casă.
Prin urmare, după un 2025 plin de modificări, aplicații noi, shifting de algoritm, virale și analize de insights + ultimele studii de consumer în social, cred că putem defini câteva direcții clare pentru viitorul apropiat.
1. Nu mai e vorba despre urmăritori
Social media-ul de astăzi și din viitorul apropiat nu mai este despre followers. Să ai followers nu mai e un KPI relevant. De ce? Pentru că algoritmul oferă consumatorilor de social exclusiv conținut bazat pe interesele acestora. Otherwise, it means nothing. În orice insight o să vezi că 98% din conținut (cu tot cu paid) se duce la non-followers, iar 2% către followers.
Suntem în epoca algoritmului bazat de interese. Astfel, conținutul pe care brandurile îl prestează acum e foarte mult despre atragerea atenției în jurul unor interese care să se pupe cu marile domenii ale algoritmului. Iar aici brandurile trebuie să se muleze pe ADN-ul lor astfel încât să genereze conținut care să fie favorizat în feed.
Așadar, KPIs se schimbă: privește engagements, privește views, privește avg. watch time pe short videos, dacă vorbim de organic content ofc.
Și luați cum grano salis tot ce se întâmplă în social, pentru că în categoria urmăritori încadrăm și conturile false, acele farm bots care mai nou pot îngropa, la propriu, un brand în crize de comunicare (vezi cazul American Eagle).
2. Nu mai există middle lane
Social media de azi și cel din viitorul apropiat nu mai conține un middle lane pentru brand comms. Înainte aveai un spațiu la mijloc, între obscuritate și viralitate unde puteai menține o conversație. Not the case anymore.
Comunicarea în social are loc, azi, la extreme. Fie postezi și primești 3 likes, fie postezi ceva bombă, iese viral și vorbește tot internetul despre tine 3 zile.
Brandurile aleargă, astfel, spre viralitate. Dar riscul aici e să cazi în ridicol. Iar ridicolul, din păcate, nu mai ține cont de business. Ce vreau să zic: nu alergați după atenția algoritmului exclusiv și nu omiteți importanța comunicării în social: brand trust. Brand building. Brand storytelling.
3. Poveștile nu mor niciodată
Algoritm sau nu, un lucru e clar: storytellingul, mai ales cel video, n-are cum să dea greș. Trebuie, literalmente, să spui chestiuni de zero lei încât să nu funcționeze. Investiția de conținut ar trebui să se ducă în producții video cu poveste, care să vorbească despre lucruri, oameni, idei în care brandul crede. Brandul este un enabler de povești, în cazul ăsta.
Rolul se modifică: sales se mută în performance, influencer marketing, live video. Organic content goes to storytelling.
4. Long form is social media too
Chiar dacă producțiile video sunt greu de digerat de branduri ca fiind investiții destul de gigantice, cred că atunci când o idee foarte bună își găsește teritoriul în long format, that should be the format.
Consumul pe YouTube este în creștere la noi, deși e top already. Ca să nu mai zic că generațiile tinere caută cât mai mult să consume YouTube din canapea. Investiția în long format să știți că nu este inutilă. Ba din contră, e o rută câștigătoare. YouTube, de asemenea, oferă o groază de unelte, în special creatorilor de conținut, prin care să-și dezvolte o comunitate sănătoasă acolo.
Ce poți face long format?
De la short movies, la documentare, la clase prin care să predai ceva, la investigații, la how to’s etc. Ideea să fie bună. Și on brand.
Be an enabler of beautifully crafted brand stories.
5. Specialiști și gatekeeping necesar
Algoritmul și consumul de conținut de tip AI slot o să facă consumatorii de social să resimtă tot mai tare content fatigue. Ce înseamnă asta? Necesitatea de curatoriere. Problema e că utilizatorii de rând nu stau ei să-și îngrijească neapărat feedul, dar vor căuta specialiști în anumite domenii pe care să se bazeze.
Iar aici e și rândul brandurilor să-i “racoleze” și să comunice, alături de ei, subiecte de interes. Nu spun că influencerii generaliști vor dispărea, dar va fi o nevoie mai puternică de oameni cu cunoștințe nișate care să dicteze discursul.
Gândiți-vă mult la LinkedIn aici, la Substack / newslettere, la comunități nișate parte din campanii cu loc dedicat în care conținutul să devină valuable.
6. Algoritmul personalizat
Așteptați-vă să vedem, în 2026, un algoritm ce poate fi personalizat de fiecare dintre noi, la minut, pe baza unor domenii de interes. Un shapeshifter constant, după propriile doleanțe.
Rămâne de văzut unde se vor încadra brandurile în cazul de față, dar cu atât mai mult insist că brandurile va fi nevoie să se comporte ca niște creatori de conținut / case de producție. Să-și aleagă teritoriile de interes, să comunice pe ele conținut util, atractiv, entertainment sau infotainment (după nevoie) și să atragă, astfel, rezultate în timp ce în paralel construiește pe ADN-ul de brand.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Cam astea sunt lucrurile pe care le pot vedea. Sigur, din multe puncte de vedere social va rămâne, oarecum, social. Numai că înlocuim fotografia cu video in most of the cases.
Am mai văzut oameni vorbind de live shopping și live video. Nu aș ignora această zonă, dar n-o văd ieșind prea curând din zona de test. De asta n-o să insist aici prea mult.
Rămâne cum am stabilit: bunul simț, asumarea unui landscape fragmentat și aprecierea ideilor creative, dar și utile rămân baza. Restul sunt Views, după cum dictează Meta.








